خبرگزاری کار ایران

مینو خالقی در نامه‌ای به نمایندگان مجلس؛

به بحران زاینده‌رود به‌عنوان موضوع ملی و فراملی توجه کنید

مینو خالقی در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی هرچه سریعتر به بحران زاینده‌رود شد.

به گزارش ایلنا، متن نامه مینو خالقی به شرح زیر است:

هوالعلیم

نمایندگان محترم مردم فهیم و شریف ایران در مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام و عرض تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام؛

همانگونه که مستحضرید موضوع اصلاح شرایط زیستی به‌منظور برخورداری جامعه از محیط زیست سالم و رعایت عدالت و حقوق بین نسلی، مدیریت جامع، هماهنگ و نظام‌مند منابع حیاتی (از قبیل هوا، آب، خاک و تنوع زیستی) و مدیریت تغییرات اقلیم و مقابله با تهدیدات زیست‌محیطی نظیر بیابان‌زایی، گرد و غبار به ‌ویژه "ریزگردها"، و خشکسالی و حفاظت کیفی آب‌های زیرزمینی از طریق اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری، به عنوان ارکان سیاست‌های کلی محیط زیست، ابلاغ گردیده توسط مقام معظم رهبری، مورد تصریح و توجه واقع شده است.  

در شرایط فعلی، وضعیت محیط زیست کشور بحرانی‌تر و شکننده‌تر از آن است که بتوان به انتظار اقدامات معمول نشست. ریزگردهای عراقی از تالاب‌های رو به نابودی بین‌النهرین، استان‌های غربی، جنوبی و بخش‌های وسیعی از کشور تا پایتخت را در نوردیده است، تالاب جازموریان در کرمان، دریاچه هامون در سیستان، تالاب‌های پریشان، بختگان و طشک در فارس، تالاب گاوخونی در منطقه مرکزی کشور و دریاچه ارومیه در حال تبدیل شدن به کانون‌های تولید ریزگرد هستند. نقاط درحال شکل‌گیری فاجعه‌های زیست محیطی در گوشه و کنار کشور، سلامتی مردم را نشانه رفته‌اند. بدون مقابله عاجل و جدی با این تهدیدهای زیست محیطی، توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور به مخاطره می‌افتد و برنامه ششم توسعه قابلیت دستیابی به اهداف تعیین شده را نخواهد داشت. 

در چنین شرایط حساس و بحرانی، درک عمق فاجعه زیست محیطی در کشور و استفاده از ظرفیت کارشناسی متخصصان متعهد این حوزه، خصوصا در بررسی و اصلاح مباحث محیط زیستی برنامه ششم توسعه، ضروری می نماید.

حوضه زاینده رود، قلمرو وسیعی به مساحت تقریبی۴۲۰۰۰ کیلومتر مربع را شامل می شود و رودخانه زاینده رود این حوضه را زهکش نموده و به تالاب گاوخونی ختم می‌شود. این پایاب حوضه، تالابی به وسعت تقریبی و متغیر ۴۳ هزار هکتار، یکی از ارزشمند ترین انواع  اکوسیستم آبی کشور است. همانگونه که مستحضرید طی سالیان اخیر، حقابه زیست محیطی تالاب بین المللی گاوخونی تأمین نشده و مفیدترین اکوسیستم طبیعی  به خطرناکترین آن تبدیل گردیده و تداوم این وضعیت، در حالیکه تنها یک درصد از وسعت این تالاب دارای آب است، گاوخونی را به کانون بزرگ تولید ریزگردهای سمی با قابلیت انتقال ۱۰۰۰ کیلومتر تبدیل خواهد کرد. این در شرایطی است که سه مرکز استان یزد، اصفهان و شهرکرد در فاصله کمتر از ۲۰۰ کیلومتری تالاب و صدها شهر و آبادی در استان‌های تهران، مرکزی، سمنان،فارس، چهارمحال و بختیاری و یزد در فاصله کمتر از ۵۰۰ کیلومتری آن قرار دارند.

شوربختانه طی سال‌های گذشته، کمبود تعهدات تخصیصی، از محل تصرف حقابه ده‌ها هزار کشاورز حقابه دار شرق و غرب اصفهان و سهمابه بران و نیز تصرف حقابه زیست محیطی تالاب بین المللی گاوخونی تامین شده است؛ عدم تأمین حقابه‌های قانونی کشاورزان حوضه زاینده‌رود، بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی عمیقی را پدید آورده که در صورت عدم چاره‌جویی به موقع، پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی خواهد داشت. 

شایان ذکر است تداوم و بقای کشاورزی در شرق اصفهان و پایاب زاینده‌رود، نه تنها لازمه تامین معیشت مردم منطقه و امنیت غذایی بسیاری از افراد کشور است، بلکه راهکاری برای جلوگیری از پیشروی کویر به سمت مرکز استان است. تا چه زمانی می‌توان انتظار داشت مردم دردمند این دیار، نظاره‌گر رودخانه خشکیده و سفره‌های خالی باشند و هر روزه با صدها مشکل اقتصادی، درمانی و اجتماعی دست به گریبان بوده  و صبورانه در آن منطقه باقی بمانند. برحذر باید بود از روزی که این سنگربانان سرزمین، در برابر تهاجم کویر، ناچار به ترک آبادی‌هایشان شوند و کویر در پشت دروازه‌های شهر تاریخی اصفهان خیمه بزند.

در شرایط کنونی بیش از هر زمان، تاکید بر اصل حاکمیت قانون و نظارت بر اجرای مواد ۱۵۸ و ۱۵۹ قانون مدنی، قانون توزیع عادلانه آب و نظارت بر عملکرد وزارت نیرو در جهت اجرای صحیح و فوری مصوبات جلسات دهم، سیزدهم و بیست و چهارم شورای‌عالی آب، به عنوان بالاترین نهاد تصمیم گیر حوزه آب کشور و رها سازی حقابه زیست محیطی تالاب گاوخونی و احیای زنده رود، ضروری است.

نمایندگان محترم مردم ایران در مجلس شورای اسلامی 

بر اساس اصل۸۴  قانون اساسی، نمایندگان در برابر تمام ملت مسئولند و بدین جهت، صدای رسای همه مردم این سرزمین  محسوب می گردند.

از یکایک شما عزیزان خواهشمندم فارغ از تمام دیدگاه های سیاسی و منطقه ای، با نظارت هرچه بیشتر بر عملکرد نهادهای مسئول، به خصوص وزارت محترم نیرو در مدیریت منابع موجود آب کشور و توجه به اجرای سیاست‌های کلی محیط زیست، به مسئله حوضه زاینده رود و اختصاص بودجه‌ی «ستاد احیای این حوضه از سرچشمه تا تالاب گاوخونی»، به‌عنوان موضوعی ملی و فراملی نگریسته شود و با ایجاد کارگروه‌های تخصصی در کمیسیون های کشاورزی، آب و منابع طبیعی، اقتصاد و امنیت ملی و دیگر کمیسیون های مربوطه، با عزم، همت و اتحاد جمعی، تلاشی مضاعف در حل بحران‌های شکل گرفته و پیش‌رو در حوضه‌ها و تالاب‌های ایران به‌خصوص حوضه زاینده‌رود، این بزرگترین رود فلات مرکزی ایران و تالاب بین‌المللی گاوخونی، صورت گیرد.

خداوند حافظ شما و تمامی خدمتگزاران این نظام اسلامی باد.

یا علی مدد

مینو خالقی

۱۴ آبان ۱۳۹۵

کد خبر : ۴۲۵۷۱۵