خبرگزاری کار ایران

پزشکیان مطرح کرد:

آمادگی مجلس برای تصویب قوانین حافظ محیط زیست

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تدوین برنامه‌های راهبردی برای حمایت از محیط زیست تاکید کرد: نمایندگان مجلس آمادگی دارند هر قانونی را برای حمایت از این حوزه تصویب کنند.

به گزارش ایلنا، مسعود پزشکیان صبح امروز در همایش سیاست‌های کلی محیط زیست، اجرا و نظارت با اشاره به اهمیت توجه به مقوله محیط زیست در کشور گفت: نمایندگان مجلس معتقدند که قطعاً توسعه بدون محیط زیست محقق نمی شود و ما باید مراقب منابع طبیعی خود از جمله، آب، خاک، هوا و جنگل باشیم زیرا آنها نتیجه چهار میلیارد سال هستند که امروز در اختیار ما قرار گرفته‌اند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بر آمادگی پارلمان برای تصویب قوانین حمایت از محیط زیست تاکید کرد و گفت: در شرایط کنونی لایحه خاک و آب در مجلس مطرح است و نمایندگان مردم در خانه ملت آمادگی دارند، هر قانونی را برای حمایت از این حوزه تصویب کنند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مسائل مهم در حوزه محیط زیست، آگاهی از میزان منابع طبیعی است، از این رو باید بدانیم که ما چه مقدار آب، خاک و جنگل برای زندگی کردن داریم.

وی با بیان اینکه توسعه شهرها با استفاده از آب های زیرزمینی و آب چاه ها، سرابی بیش نیست، تصریح کرد: از طرف دیگر درخصوص منابع خاک نیز باید گفت که بهره گیری بی رویه از خاک برای توسعه شهرها به هیچ وجه درست نبوده و این منابع غیرقابل بازگشت هستند، بنابراین زمانی به خودمان می آییم که دیگر کار از کار گذشته است، از این رو اگر به داشته ها و منابع خود بی توجه باشیم، زندگی نسل های آینده غیرممکن خواهد شد.

پزشکیان گفت: از طرف دیگر تمام اسناد و برنامه ها برای حمایت و تقویت محیط زیست باید براساس واقعیت ها و منابع موجود عملیاتی شود، بنابراین برنامه ها باید به صورت ایده آل تدوین شود، اما در آن باید نگاه کارآمد و منابع اجرایی به خوبی دیده شوند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در شرایط کنونی تدوین برنامه‌های راهبردی برای حمایت از محیط زیست ضروری و مهم است و در این رابطه باید نقشه های بزرگ و کاربردی تدوین شود، از طرف دیگر آموزش و آگاهی بخشی به مردم و افراد جامعه از وضعیت زیست محیطی و منابع طبیعی بسیار دارای اهمیت است که این مسئله باید از سوی نهادهای مربوطه از جمله رسانه ها و صداوسیما پیگیری شود، از این رو اگر مردم در این بخش آگاه شوند، آن وقت محیط زیست در کشور حفظ می شود.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی به طور مثال در استان آذربایجان بیش از 60 هزار چاه غیرمجاز حفر شده است، حال اگر به مردم در این رابطه و درباره خطرات حفر چاه های غیرمجاز آموزش داده نشود، نمی توان با قوه قهریه امور را پیش برد، بنابراین قوه قهریه بعد از بُعد آگاهی بخشی به مردم کارآمد است، بنابراین داشتن نقشه و راهبرد، ایجاد اطلاعات و آگاهی بخشی و همچنین جامع بودن راهبردها بسیار ضروری است و در این عرصه باید به 4 عامل آب، خاک، هوا و جنگل توجه شود تا بعد از آن زندگی برای انسان مطلوب شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از دیگر از مسائل در حفاظت از محیط زیست موضوع بازمهندسی در ابزارها و موضوعات از جمله ماشین ها، جاده ها و همچنین نحوه آبیاری و مسائل دیگر است که باید روی آن برنامه ریزی و فکر کرد.

کد خبر : ۴۲۶۲۴۶