خبرگزاری کار ایران

حجت الاسلام قاضی عسکر:

عده‌ای می‌خواهند جو مراسم اربعین را مسموم کنند

سرپرست حجاج ایرانی بر پرهیز از خرافات در مراسم اربعین تاکید کرد و گفت: عده‌ای می‌خواهند جو مراسم اربعین را مسموم کنند البته در اربعین امسال فعالیت این دسته از افراد خیلی کم بود ولی دشمنان ممکن است در آینده روی این گونه مسائل برنامه ریزی کنند و بخواهند خدای ناکرده اقداماتی همچون قمه زنی و امثال آنرا مجددا باب کرده و آبروی تشیع را در صحنه بین المللی خدشه دار کنند. لذا باید برای مقابله با این گونه مسائل نیز در اربعین سال آینده برنامه ریزی کرد.

به گزارش ایلنا، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در مراسم تواصی بحق ضمن عرض تسلیت بمناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی اظهار داشت: بحمدالله پیاده روی اربعین امسال با شکوه فراوان و جمعیتی بیشتر از سال گذشته در عراق برگزار شد و جمعیت انبوه عزادار در کمال آرامش و صفا و صمیمیت حضور گسترده خود را به نمایش گذاشتند. این رویداد نشانگر این است که ظرفیت بزرگی دراختیار پیروان اهل بیت قرار دارد و باید بخوبی از آن بهره گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر که در جمع کارکنان سازمان حج و زیارت سخن می گفت به ارتقاء سطح بصیرت دینی زائران در اربعین امسال نسبت به گذشته اشاره کرد و افزود: زائران در مراسم پیاده روی اربعین امسال به خوبی اهداف امام حسین (ع) را تبیین نمودند و جلوه های والای آن را به نمایش گذاشتند. آنان قدرشناسی خود را از مردم عراق و شهرهای مرزی کشورمان مانند مهران، چذابه و شلمچه اعلام نمودند.

وی به زحمات ستاد مرکزی اربعین و کمیته های آن اشاره کرد و افزود: تلاشهایی که در اربعین امسال صورت گرفت نشان داد که بتدریج در حال نزدیک شدن به اهداف اربعین هستیم.

باید برنامه ریزی برای اربعین سال آینده آغاز شود

سرپرست حجاج ایرانی بر ضرورت برنامه ریزی برای اربعین سال آینده تاکید کرد وخاطر نشان نمود: چندسال پیش هنگامی که بعد از حج، خدمت مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی) رسیدیم ایشان فرمودند که شما از هم اکنون برای سال آینده کارهای خود را شروع کرده و برنامه ریزی کنید و همین توصیه ایشان باید برای اربعین سال آینده مدنظر قرار گیرد و آسیب های اربعین امسال شناسایی و برای حل آنها از هم اکنون برنامه ریزی لازم صورت گیرد.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی به برخی از مشکلات زائران در اربعین امسال اشاره کرد و اظهار داشت: جای تردید نیست که در اربعین امسال بخشی از مردم عزیزما در مرز مهران مشکلاتی را تحمل کردند که یکی از دلایل آن حضور افراد فاقد ویزا و گذرنامه در مرز برای ورود به عراق بود.

وی تصریح کرد : مسئله عبور زائران از مرز با استفاده از مدارک مورد نیاز مانند ویزا، گذرنامه یک بار و برای همیشه باید حل و فصل شود. دراین خصوص بایدکار فرهنگی صورت گیرد تا افراد بدانند اگر زیارت مستحب است کار خلاف قانون حرام است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به وضعیت امنیتی عراق اشاره کرد و افزود: هر کشوری قوانین خاص خود را دارد و ما نمی توانیم قوانین کشور میزبان را نادیده بگیریم آن هم در شرایطی که عراق گرفتار معضل تروریسم است و با مشکلات بسیاری دست و پنچه نرم می کند طبیعی است که مسئولین آن کشور نمی توانند هر کسی را بدون گذرنامه و ویزا به عراق راه دهند و بر مرزهای خود کنترلی نداشته باشد. برای کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران نیز شایسته نیست که افراد بدون مجوز لازم از مبادی مرزی عبورکرده و از کشور خارج شوند. درست است که شان و جایگاه زائر ابا عبدالله الحسین (ع) بالا است ولی همه باید مقید به قانون باشیم . از این رو باید تمهیداتی برای اربعین سال آینده اندیشیده شود.

اربعین و آسیب های مبتلا به

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر در ادامه سخنان خود به آسیب های حوزه اربعین اشاره کرد و گفت: در مورد آسیب های اربعین امسال برخی از مشکلاتی که پیش بینی می شد خود را نشان داد اگر بنا باشد عده ای از افراد به صورت آزاد ویزا تهیه کنند و عده ای نیز از طریق سامانه سماح اقدام به تامین ویزای سفر اربعین نمایند، شیرازه امور به هم می ریزد. از سوی دیگر ورود پیش بینی نشده این تعداد زائر به مناطق مرزی ازدحام ایجاد کرده و مشکلات بسیاری را بوجود می آورد.

وی تصریح کرد: اگر اعلام می شود که سامانه سماح تنها مرجع برای ساماندهی امور زائر اربعین است ،این امر باید از سوی پذیرفته شده و به آن عمل شود.

لزوم توجه به زیر ساخت ها برای اربعین سال آینده

نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت توجه به زیرساخت های شهر های مرزی بویژه در حوزه حمل و نقل را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: امسال بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار زائر ایرانی برای حضور در مراسم اربعین وارد کشور عراق شدند با این تبلیغاتی که صورت می گیرد و شور و شوقی که در مردم وجود دارد مطمئناَ در اربعین سال آینده بیش از این تعداد زائر از کشورمان به عراق خواهند رفت و تعداد علاقمندان بیشتر خواهدشد . دراین شرایط با جاده ها و مسیر هایی که برای ظرفیت محدودی احداث شده اند نمی توان پاسخگوی نیاز های میلیون ها مسافر اربعین بود.

وی افزود: لازم است جاده های منتهی به پایانه ها و شهرهای مرزی در استان های ایلام و خوزستان توسعه یابند و خط ریلی ایران به خط ریلی بصره در کشور عراق پیوند خورده تا زائران ایرانی مجبور نباشند در مرز از قطارهای ایرانی پیاده شده و پس از طی مسیری با اتوبوس مجددا قطارهای عراقی را سوار شوند. امکاناتی که برای قسمت کنترل گذرنامه ها و بار زائران مورد نیاز است هم باید در مرزها تقویت شود و در صورت لزوم مبادی ورودی و خروجی مرزی به کشور عراق را در مناطقی که تردد زائران زیاد است توسعه دهیم و برای توسعه مناطقی مانند قصر شیرین ، سومار و امثال این ها ، برنامه ریزی کنیم تا زائران بسهولت به سفر اربعین مشرف شده و بسلامت برگردند .

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه اظهار داشت: در اربعین امسال این فرهنگ جا افتاد که مردم دیگر به فکر این نیستند که فقط روز اربعین در کربلا حضور داشته باشند و با توصیه هایی که به آنها شد بسیاری از کسانی که زودتر به کربلا رفته بودند زودتر هم به کشور بازگشتند و زمینه را برای بهره برداری دیگران فراهم کردند. باید روی این گونه امور تبلیغات بیشتری صورت گیرد .

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت بیمه زائران اربعین اشاره کرد و افزود : یکی از انتقادهایی که به اربعین امسال صورت گرفت مسئله بیمه زائران اربعین بود. لازم است در این باره از نظرات مردم و کارشناسان استفاده شود. باید چگونگی بیمه کردن زائرین اربعین و مشکلات مرتبط با آن توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد و راهکار مناسبی ارائه شود تا در اربعین سال آینده مردم دراین زمینه با ابهام و مشکلی مواجه نشوند.

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت خاطر نشان کرد: در ضرورت بیمه نمودن زائران اربعین شکی نیست اما این که مبلغ آن چه قدرباشد و یا بیمه مورد نظر چه تعهداتی را متقبل گردد، باید کارشناسان نظر دهند. در صورت بیمه نشدن زائر اگر خدای ناکرده حادثه ای رخ دهد عواقب ان گریبان زائر و خانواده او را خواهد گرفت.

وی هماهنگی میان مسئولین ایرانی و عراقی در عملیات اربعین را بسیار مهم دانست و اظهار داشت : بالاخره عراق میزبان جمعیت انبوهی از زائران کشورهای مختلف است که در مراسم پیاده روی شرکت می کنند، لازم است با مسئولین ذیربط در آن کشور در خصوص اربعین سال آینده مذاکراتی جهت هماهنگی بیشتر در کارها صورت گیرد تا آسیب ها و مشکلاتی را که طرف عراقی در پذیرایی از زائران اربعین با آنها مواجه است را شناسایی و برای رفع آنها در سال اینده چاره اندیشی شود .

وی افزود : لغو روادید درایام اربعین یکی از این ایده ها است که حتما باید با طرف عراقی مذاکره و زمینه تحقق آن فراهم شود .

پرهیز از اسراف در اربعین

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر بر ضرورت پرهیز از اسراف در ایام اربعین تاکید کرد و افزود: در این زمینه لازم است مراقبت های لازم صورت گیرد. درست است که خیرین اربعین فراوانند ولی نوع و نحوه خدمت رسانی باید بگونه ای باشد که خدای ناکرده به سمت اسراف نرویم . لذا سمت و سوی زیارت اربعین باید به جهتی میل کند که در روایات ذکر شده است.

زیارت اربعین یک نوع بیعت است

وی در ادامه به زیارت اربعین و معانی عمیق آن اشاره کرد و اظهار داشت : زیارت اربعین انصافاً بسیار پرمحتوا است . ابتدا انسان با فضائل اهل بیت آشنا می شود، سپس به ذکر هدف قیام امام حسین(ع) که همانا مقابله با جهل، خرافه گرایی و گمراهی مردم بود می پردازد و در پایان نیز می گوید:" قَلْبِی لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِی لِأَمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَ ...( قلبم تسلیم قلب شما است و کارهایم بر اساس اعمال و رفتار شما است ) "یا می گوید" نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ ". (یاری ام برایتان آماده است) . معلوم می شود زیارت اربعین بیعت با امام حسین(ع) و ادامه راه او است. از این رو بیعت باید تعریف شود و کسانی که در مراسم اربعین شرکت کرده و بر می گردند باید اخلاق و فرهنگ حسینی و ایثار و شهادت را در سراسر جامعه بگسترانند و بمانند خونی که در رگهای بدن جریان پیدا می کند این فرهنگ در سراسر ایران اسلامی و جهان اسلام گسترش یابد .

پرهیز از خرافات

سرپرست حجاج ایرانی همچنین بر پرهیز از خرافات در مراسم اربعین تاکید کرد و افزود: عده ای می خواهند جو مراسم اربعین را مسموم کنند البته در اربعین امسال فعالیت این دسته از افراد خیلی کم بود ولی دشمنان ممکن است در آینده روی این گونه مسائل برنامه ریزی کنند و بخواهند خدای ناکرده اقداماتی همچون قمه زنی و امثال آنرا مجددا باب کرده و آبروی تشیع را در صحنه بین المللی خدشه دار کنند. لذا باید برای مقابله با این گونه مسائل نیز در اربعین سال آینده برنامه ریزی کرد.

وی تلاش های خالصانه مردم و مسئولین کشور عراق و همچنین شهرهای مرزی کشورمان در خدمات رسانی به زائران اربعین را شایان تقدیردانست و اظهار داشت:مردم شهرهای مرزی فداکاری و ایثار بسیاری در اربعین امسال از خود نشان دادند که به سهم خود از تمامی آنها تشکر و قدر دانی می کنم .

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بر ضرورت مشارکت مردم ایران در اربعین تاکید کرد و خاطر نشان کرد: در اربعین سال آینده تمهیدات بیشتری باید در نظر گرفته شود که حتی الامکان از فشاری که از ناحیه برگزاری مراسم اربعین متوجه مردم عراق می شود کاسته شود. طبیعی است اگر زمانی مشخص شود که گنجایش جمعیت بیش از اندازه و ظرفیت در عراق وجود ندارد، باید دراین مورد مدیریت صحیحی اعمال و از قبل تمهیدات اندیشده شود .

ایشان در پایان از دولت و ملت عراق ، ستاد مرکزی اربعین و کمیته های مربوطه، دست اندرکاران حج و زیارت ، خیرّین ، و موکب داران و همه کسانی که به نوعی در آفرینش این افتخار بزرگ نقش داشته اند صمیمانه قدر دانی کرد.

کد خبر : ۴۳۱۵۳۴