خبرگزاری کار ایران

همزمان با دیدار وزیر علوم با همتای ایتالیایی خود؛

کمیسیونی برای پیگیری مفاد توافقنامه فرهنگی بین ایران و ایتالیا تشکیل شد

همزمان با دیدار محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان با استفانیا جانینی وزیر آموزش و پرورش، دانشگاه و تحقیقات ایتالیا در رم، کمیسیون مشترکی برای پیگیری مفاد توافقنامه دو کشور در زمینه گسترش همکاری‌های علمی، دانشگاهی و فناوری تشکیل شد.

به گزارش ایلنا، در این دیدار که در ساختمان وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه و تحقیقات ایتالیا برگزار شد، دو طرف بر توسعه مناسبات علمی میان ایران و ایتالیا، گسترش روابط میان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و فعالیت‌ها و تحقیقات مشترک پیرامون توافقنامه‌ای در زمینه علمی و فنی که فروردین گذشته در تهران به امضا رسیده بود، تاکید کردند.

فرهادی پس از این دیدار در خصوص موارد مطرح شده در این نشست اظهار داشت: در این دیدار کمیسیون مشترکی درخصوص توافقنامه به امضا رسیده پارسال در تهران در زمینه همکاری‌های علمی، دانشگاهی و فناوری تشکیل شد که پس از آن بسیاری از دانشجویان ایرانی دوره دکترا برای گذراندن دوره‌های مطالعاتی ۶ تا ۹ ماهه راهی دانشگاه‌های ایتالیایی شدند و تعداد زیادی از هیئت‌های ایتالیایی نیز برای گذران دوره‌های مختلفی به خصوص هنر، باستان‌شناسی، معماری و یادگیری زبان فارسی به ایران سفر کردند. ​

وزیر علوم کشورمان در ادامه افزود: در این دیدار طرح‌های تحقیقاتی مورد تفاهم نیز مشخص و تعریف شدند و دو پروژه به اجرا گذاشته شد و سایر طرح‌ها نیز به زودی اجرا می‌شوند.

فرهادی همچنین به مذاکرات در باره تاسیس صندوق حمایت مالی از تحقیقات علمی مشترک و شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: از هر دو طرف نمایندگانی مشخص شدند تا این گونه امور را پیگیری کنند.

خانم جانینی وزیر آموزش و پرورش، دانشگاه و تحقیقات ایتالیا نیز در سخنانی با اشاره به سفر دکتر روحانی به رم و همچنین سفر متئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا به همراه هیئت اقتصادی به تهران، گفت: ما با ایران فعالیت‌ها و همکاری‌های بسیار مهمی در زمینه‌های مختلف از فیزیک تا پزشکی و میراث فرهنگی و مرمت آثار باستانی داریم و اراده ما توسعه و تشدید مناسبات، تحرک و همکاری‌های علمی جوانان است همانطور که دکتر روحانی و رنتزی در رم به آن اشاره کردند.

موضوع تفاهم نامه‌ای که در فروردین گذشته در تهران به امضای دکتر فرهادی و خانم جانینی رسید، همکاری در زمینه تحقیقات علمی و فنی با بودجه مشترک و تبادل محققان و متخصصان در بخش‌های مختلف است.

کد خبر : ۴۳۳۳۰۹