خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان اوقاف:

امانت‌داری در عمل به نیات واقفان رسالت سازمان اوقاف است

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف امانت‌داری دراجرای نیات واقفان را از جمله رسالت‌ها و وظایف اوقاف برشمرد و افزود: این مسأله از سوی رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید بارها مورد تأکید قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی نماینده ولی فقیه ورئیس سازمان اوقاف وهیات همراه  عصر پنج شنبه همزمان با پنجمین روز از دهه وقف که به نام وقف وحوزه های علمیه نامگذاری شده  در دیدار با آیت‌الله علوی گرگانی مدرس حوزه علمیه قم  اظهار کرد: برخی موقوفات ده‌ها سال در تصرف برخی  اشخاص بوده و هیچ مال‌الاجاره‌ای بابت آنها پرداخت نشده یا حتی اجاره‌بها عادلانه نبوده که سازمان اوقاف به دنبال شناسایی و احیای این موقوفات است.

وی اجرای امینانه نیات واقفین را از جمله رسالتها ووظایف اوقاف برشمرد  و افزود: این مسأله از سوی رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید بارها مورد تأکید قرار گرفته است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به مصارف و نیات مختلف موقوفات اشاره و خاطرنشان کرد: طی سال جاری میلیاردها تومان از عواید املاک وقفی مطابق نیت واقفان برای حوزه‌های علمیه، کمک به ازدواج جوانان، مسائل فرهنگی، عزاداری محرم و صفر و کمک به ایتام هزینه شده است.

وی ادامه داد: طی 6 سال گذشته میانگین سالانه ثبت موقوفات 10 برابر شده که گویای اعتماد و اطمینان مردم نسبت به نظام اسلامی و سازمان اوقاف و تلاش دست اندرکاران وقف است.

 حجت الاسلام محمدی با تاکید بر حرکت در مسیر ولایت و انقلاب از سوی سازمان اوقاف عنوان کرد: در هفته وقف به محضر علما و مراجع تقلید می‌رسیم تا از تذکرات و رهنمودهای آنها برای عملکرد هر چه بهتر بهره‌مند شویم.

سازمان اوقاف در رسیدگی به بقاع متبرکه  و فعالیت‌های قرآنی عملکرد موفقی دارد

در این دیدار آیت‌الله سید محمد علی علوی گرگانی با اشاره به لزوم حرکت در مسیر قرآن و روایات اظهار کرد: مشاوره و انتخاب احسن، راهکاری برای پیشبرد اهداف است و سازمان اوقاف در این زمینه پیشگام بوده است.

وی افزود: گستردگی برخی امور آنقدر زیاد است که ممکن است همه ابعاد آن به خوبی در جامعه دیده نشود و کار سازمان اوقاف از همین دست است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه رسیدگی به مساجد، بقاع متبرکه و موقوفات امری مهم و دارای گستردگی فراوان دانست و تصریح کرد: موقوفاتی وجود دارند که مصرف آنها عام است که می‌توان صندوقی برای ذخیره عواید این دست از املاک وقفی تأسیس و امور مختلف را از طریق آن سامان‌دهی کرد.

وی ادامه داد: حوزه‌های علمیه دارای مشکلاتی هستند که از جمله آنها می‌توان به معیشت طلاب اشاره کرد بنابراین برای حفظ استقلال حوزه‌ها که مورد تأکید مقام معظم  رهبری و مراجع تقلید قرار دارد، می‌توان از موقوفات حوزوی و همچنین موقوفات عام نهایت بهره‌برداری را داشت..

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم تصریح کرد: بقاع متبرکه به مراتب وضعیت بهتری نسبت به گذشته دارند و از نظر فعالیت‌های قرآنی هم شاهد موفقیت‌های بسیار خوبی از سوی سازمان اوقاف هستیم.

نیازهای نوین وقف به مردم معرفی شوند /حیات معنوی ما بواسطه امامزادگان است

  آیت الله جوادی آملی نیز با اشاره به فعالیت‌های گسترده این سازمان به ویژه اقدامات قرآنی اظهار کرد: در کنار همه فعالیت‌های مربوط به کتاب وحی، مجموعه دانشکده علوم قرآنی جزو پرثمرترین‌هاست.

وی افزود: اگر 10 هزار قرآن‌آموز داشته باشیم از بین آنها 10 نفر مفسر تربیت می‌شوند و دانشکده علوم قرآنی در این زمینه هم می‌تواند راهگشا باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با طرح این سئوال که اگر حوزه نجف را از ما بگیرند حوزه قم و مشهد چه چیز درس می‌دهند خاطرنشان کرد: حوزه قم هنوز کتابی ننوشته که بتواند جایگزین کفایه و رسائل باشد.

وی ادامه داد: لازم است نیازهای روز جامعه شناسایی و معرفی شوند تا مردم بدانند چه چیزی و برای چه باید وقف کنند.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه وقف برای تفسیر، دانشجوی علوم قرآنی و چاپ کتاب‌های روایی و قرآنی امری لازم و ضروری است عنوان کرد: اطعام در ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) یکی از اموری است که بسیاری از مردم نسبت به آن اهتمام دارند بنابراین لازم نیست برای این منظور وقف زیادی داشته باشیم.

این مفسر قرآن کریم گفت: علم و دانش از امور دیگری هستند که نیازمند وقف هستند تا رشد کنند و به بالندگی برسند، اگر در شرایط کنونی انرژی هسته‌ای احتیاج داشت باید برای آن بودجه صرف شود یا چنانچه دانشجویی برای کشف دارویی کمک مالی احتیاج داشت مقداری برای او، مقداری برای حوزه و مقداری برای دیگر عرصه‌ها وقف شود.

وی با اشاره به اهتمام مردم به انجام بعضی امور خیریه همچون تأمین جهیزیه عنوان کرد: با این حال برخی مسائل هستند که زمین مانده‌اند و کسی برای آنها وقف نمی‌کند؛ مرحوم سید مرتضی از جمله افرادی بود که وقف را زنده کرد به این نحو که بخشی از املاک خود را برای تهیه کتاب و لوازم التحریر وقف و بودجه حوزه  نجف را با همین مسئله تأمین کرد.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه  سید مرتضی انسان خردمندی بود که شاگردان برجسته‌ای را پرورش داد و نسبت به وقف اهمیت قائل بود خاطرنشان کرد: مدیریت قوی بود که حوزه نجف را به اینجا رساند البته هر دوره‌ای نیازهای خاص خودش را دارد و برای وقف، باید به این نیازها توجه داشت.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بیشتر طلاب پیش از اینکه به صورت جدی وارد درس و بحث شوند جذب دستگاه‌ها و نهادهای گوناگون می‌شوند افزود: اوقاف در بحث قرآنی باید در این راستا حرکت کرده و از بین 10 هزار نفر دانشجوی قرآنی 10 نفر مفسر تربیت کند.

وی تصریح کرد: همه ما وامدار امامزادگان و ائمه اطهار(ع) هستیم زیرا حیات معنوی ما به واسطه آنهاست؛ همین سادات و امامزادگان پادشاهان صفوی را تربیت و هدایت کردند، آنها اهل بیت(ع) را به مردم معرفی و مسیر صحیح زندگی را به مردم نشان دادند.

کد خبر : ۴۳۳۸۳۷