خبرگزاری کار ایران

مدیر کشوری برنامه مشترک ایدز سازمان ملل متحد UNAIDS :

آمار بانوان مبتلا به ایدز رو به افزایش است

مدیر کشوری برنامه مشترک ایدز سازمان ملل متحد UNAIDS گفت: آخرین آماری که توسط وزارت بهداشت اعلام شده نشان می‌دهد که در ایران 66 درصد مبتلایان به ایدز را آقایان و 44 درصد را بانوان تشکیل می‌دهند.

فرداد درودی؛ مدیر کشوری برنامه مشترک ایدز سازمان ملل متحد UNAIDS در نشست ایدز در کافه خبر خبر‌آنلاین در خصوص آخرین وضعیت بیماری ایدز و مبتلایان به این بیماری در ایران در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی ایدز برگزار شد، گفت: اکثر بیمارنی که در ایران به بیماری ایدز مبتلا می‌شوند، از راه تزریق مواد مخدر با سرنگ‌های آلوده است. آخرین آماری که توسط وزارت بهداشت اعلام شده نشان می‌دهد که در ایران 66 درصد مبتلایان به ایدز را آقایان و 44 درصد را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: بیماری ایدز در جهان رو به اپیدمی شدن است و اگر جلوگیری و پیشگیری نشود؛ به سرعت منتقل می‌شود. این بیماری می‌تواند از طریق جمعیت بیماران ایدز، بین مردم شیوع پیدا کند و تمرکز عوامل جلوگیری از بیماری ایدز در ایران باید متمرکز به این قشر باشد.

درودی افزود: متاسفانه درصد بانوانی که به ایدز مبتلا می‌شوند رو به افزایش است. بسیاری از این بانوان از طریق همسر خود که مبتلا به ایدز هستند؛ بیمار می‌شوند. اکثر این مردان یا تزریقی بوده و هستند و یا اینکه در زندان به ایدز مبتلا شده‌اند. بانوان مبتلا به بیماری ایدز را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد؛ بانوان زندانی، بانوانی که از طریق همسر خود مبتلا می‌شوند و بانوان که کارگران جنسی هستند. نمی‌توان گفت که صادر کردن کارت سلامت برای کارگران جنسی راهی برای جلوگیری از شیوع بیماری ایدز است.

مدیر کشوری ایدز در ایران، به مطالعاتی که در زمینه شیوع ایدز در بین کودکان کار انجام شده است، گفت: مرکز ایدز در ایران، یک مطالعه‌ای را در خصوص شیوع ایدز در بین کودکان کار انجام داده و نتایجی هم به دست آمده است، ولی به دلیل اینکه این تحقیقات در محیط کوچکی انجام شده است؛ نمی‌توان آماری اعلام کرد و برای رسیدن به جواب این سوال باید منتظر تحقیقات بیشتر باشیم.

درودی به راه‌های پیشگیری از شیوع ایدز در ایران اشاره کرد و گفت: ما برای جلوگیری از شیوع بیماری ایدز باید هرچه بیشتر در مورد لوازم پیشگیری و رعایت مسائلی که از انتقال ایدز جلوگیری می‌کند؛ اصرار زیادی داشته باشیم و با تبلیغات و کوشش در رسانه‌ها در این زمینه به ریشه کن کردن ایدز در ایران کمک کنیم. برای مبارزه با بیماری ایدز باید بین سازمان‌های مرتبط هماهنگی وجود داشته باشد، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و سازمان زندان‌ها باید برای مباره با بیماری ایدز، با یکدیگر همکاری بیشتری انجام دهند.

 

 

کد خبر : ۴۳۴۱۱۸