خبرگزاری کار ایران

معاون تعاون و امور اجتماعى بنیاد شهید:

بازماندگان شهداى حله از همه خدمات برخوردار مى‌شوند

asdasd
کد خبر : ۴۳۷۵۱۴

معاون تعاون و امور اجتماعى بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بازماندگان شهداى حله از همه خدمات برخوردار مى‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدى ایزدى (معاون تعاون و امور اجتماعى بنیاد شهیدو امور ایثارگران) امروز در نشست خبرى خود گفت: بازماندگان شهداى حله همانند بازماندگان شهداى دفاع مقدس از همه خدمات برخوردار مى‌شوند.

وی در مورد کشته‌شدگان حادثه قطار سمنان اظهار کرد: کشته‌شدگان حوادث شهید محسوب نمى‌شوند.

ایزدى ادامه داد: محیطبانان جان‌باخته نیز بر اساس مصوبه مجلس شهید هستند، زیرا به صورت مستقیم توسط گروه‌هاى معارض و قاچاقچیان کشته شده‌اند و خانواده آنها از همه خدمات برخوردار مى‌شوند.

وی با بیان اینکه برخی شهید محسوب می‌شوند و برخی در حکم شهید هستند اظهار کرد: کسانی که مستقیما در معرکه جنگ یا به وسیله دشمن و گروه‌های معارض کشته شوند شهید هستند اما آنها که به دلیل عوارض غیرمستقیم جنگ شهید شده‌اند در حکم شهید هستند در آیین نامه سال 82 کسانی که در حکم شهید بودند در اولویت دوم ارائه خدمات قرار داشتند اما در آیین نامه سال 93 این قید برداشته شده است اما اگر با محدودیت روبرو باشیم باز هم این اولویت بندی رعایت می‌شود.

ایزدی در ارتباط با شهدای منا اظهار کرد: هیچ مقامی به صورت رسمی و صریح عنوان نکرده است که این افراد در توطئه دشمن کشته شدند،  هر چند امکان توطئه وجود دارد اما به دلیل آنکه قطعی اعلام نشده شهدای منا بر اساس تدابیر مقام معظم رهبری خدمات فرهنگی دریافت می‌کنند اما از سه نوع خدمات بنیاد شهید یعنی پرداخت مستمری و کمک نقدی و معیشتی ، تسهیلات مسکن و استخدام خدمات اشتغال اولیه بهره‌مند نمی‌شوند.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در ارتباط با کسانی که در پاکسازی میادین مین کشته شدند، گفت: این افراد  در حکم شهید هستند و از نظر خدمات فرقی با شهدا ندارند همچنین جانبازان این حوزه نیز در حکم جانباز هستند البته چند سالی است که شهادت و آسیب‌دیدگی به این دلیل به شدت کاهش داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر زمان می‌برد تا خانواده شهدا و یا جانبازان بتوانند از خدمات بنیاد شهید و امور ایثارگران استفاده کنند، گفت: بلافاصله پس از تشکیل پرونده آنها از خدمات بهره‌مند می‌شوند، اما شهدا و جانبازانی که در دستگاه خاصی مشغول به کار بودند از آنجا که بودجه حقوق‌شان در آن دستگاه دیده شده تا پایان سال از آن دستگاه حقوق خود را دریافت می‌کنند و از سال بعد مستمری و حقوق آنها در اعتبارات بنیاد شهید در نظر گرفته می‌شود و آن را از این بنیاد دریافت می‌کنند.

ایزدی در ارتباط با دریافت حق پرستاری اظهار کرد: بر اساس قانون دولت موظف است به منظور حمایت از سلامت از جانبازان 50 درصد و بالاتر و جانبازان اعصاب و روان بر اساس نظر کمیسیون وضعیتی که دارد و از ساعاتی که نیاز به مراقبت دارد حق پرستاری بر اساس حداقل دستمزد پرداخت کنند در حال حاضر 46 هزار و 245 نفر حق جانبازی از دولت می‌گیرند که میزان آن بر اساس دستورالعمل اجرایی حداکثر برای جانبازان قطع نخاع است که چهار برابر حداقل حقوق کارگران حق پرستاری می‌گیرند و حداقل میزان حق پرستاری برای جانبازان 25 تا 45 درصد است. همچنین در سه سال گذشته بر اساس قرارداد بنیاد شهید با بیمه ایران سایر جانبازان و خانواده شهدا به واسطه بیماری‌های سختی که ممکن است داشته باشند از خدمات حق مراقبت در منزل توسط بیمه برخوردار می‌شوند.

معاون بنیاد شهید در رابطه با متولی مراسم تشییع شهدا گفت: نیروهای مسلح و یگان مربوطه با همکاری بنیاد شهید و مجوز این بنیاد برای دفن در قطعه شهدا و مبلغ اندکی که می‌پردازند در این زمینه باهم همکاری می‌کنند. همچنین شورای هماهنگی تبلیغات بنیاد شهید و سایر دستگاه‌ها در مراسم تشییع شهدا دخیل هستند.

وی در پاسخ به اینکه چرا برخی شهدای غیرایرانی سنگ مزار ندارند، گفت: ممکن است شناسایی آنها کامل نشده و یا خانواده‌ آنها مراجعه نکرده باشند زیرا برای تهیه سنگ مزار یکی از این دو امر لازم است . همچنینحقوق خانواده شهدای غیرایرانی معمولا به کسانی داده می‌شود که یا در ایران هستند یا در ایران رفت و آمد می‌کنند و در و اقع حساب بانکی در کشور دارند که برای آن کد اتباع را دریافت کرده باشند.

ایزدی در رابطه با اختلاف نظر کمیسیون پزشکی دستگاه‌هایی مانند ارتش و سپاه با بنیاد شهید در زمینه درصد جانبازی گفت: هر کجا اختلاف نظری وجود داشته باشد کمیسیون مشترک بنیاد شهید با آن دستگاه تشکیل می‌شود اما اگر در کمیسیون به توافق نظر نرسند ،فصل الخطاب نظر کمیسیون ستاد کل نیروهای مسلح است.

معاون بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد پیشنهاد یکی از نمایندگان مجلس در مورد تبدیل شدن بنیاد شهید و امور ایثارگران به وزارتخانه گفت: این مساله مخالف صریح نظر مقام معظم رهبری است زیرا دستور صریح ایشان در سال 93 این بود که بنیاد به شکل یک نهاد باقی بماند اگر قرار باشد چیزی غیر از این پیش بیاید باید منوط به گرفتن نظر مقام معظم رهبری باشد. بنیاد شهید نیز تابع نظر رهبری است.

وی در خصوص برخی از افراد جامعه ایثارگری که در اعتراض به وضعیت خود در اماکنی همچون مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تحصن می‌کنند ، اظهار کرد: کسانی که برای ابراز خواسته‌شان از راه‌های غیرقانونی و غیرمتعارف وارد می‌شوند بسیار اندک هستند زیرا مراجع متعددی در کشور مانند کمیسیون ماده 16 ، سازمان بازرسی ، کمیسیون اصل 90 ، دیوان عدالت اداری و ... برای رسیدگی به شکایات وجود دارد.

ایزدی با اشاره به اینکه مطالبات معوق خانواده شهدایی که 30 سال خدمت آنها در سال 91 تمام شده و حکم بازنشستگی شهید آمده پرداخت شده است ، گفت: بالغ بر 3 هزار و 800 میلیارد تومان جامعه ایثارگری از سه دولت گذشته طلب داشت که تا امروز این مبلغ کامل پرداخت شده است اما برای سال های 92 ، 93 و 94 بدهکار هستیم. البته بیش از یک میلیون نفر در سال 94 پاداش پایان خدمت شهدایی که خدمت‌شان کامل شده را پرداخت کردیم اما ذخیره مرخصی آنها هنوز توسط یگان یا دستگاه مربوطه آنها پرداخت نشده است و در مجموع هزار و 800 میلیارد تومان بدهی وجود دارد.

معاون بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: همچنین در بحث سهمیه استخدامی جامعه ایثارگری به دلیل انباشتی که در دوره‌های پیش به وجود آمده مشکلاتی وجود دارد اما نرخ بیکاری در جامعه ایثارگران اکنون تنها 4 درصد است که با برخی کشورهای توسعه یافته مانند هلند برابری می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا آتش نشانان و برخی محیط‌بانان کشته شده در حین خدمت شهید محسوب نشده اند ، گفت: بر اساس بند 14 ماده 3 آیین نامه تامین احراز شهید و ایثارگران مصوب سال 93 افرادی که به سبب ماموریت محوله و پاسداری از محیط زیست ، حراست از مراکز و ... مورد هجوم دشمن و گروه‌های معارض قرار بگیرند شهید محسوب می‌شوند یعنی محیط‌بانان‌ و کارکنان محیط زیست و برخی دستگاه‌های دیگر که توسط اشرار ، گروهک‌ها ، تبهکاران ، سارقین مسلح و قاچاقچیان کشته شوند شهید محسوب می‌شوند و کسانی که در حوادث عادی کشته می‌شوند شهید نیستند حتی این مساله برای نیروهای مسلح نیز صادق است. آتش نشانان هم بر اساس مصوبه شورای شهر خدماتی را مشابه خدمات بنیاد شهید دریافت می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز