خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

ارسال نامه به ریاست قوه قضاییه برای جلوگیری از تخریب ویلای نمازی/ دولت قبل مجوز نابودی بنا را صادر کرد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با اشاره به اینکه اشتباه دولت گذشته در دادن مجوز تخریب ویلای نمازی نمی‌تواند به معنای خروج این بنای تاریخی از ثبت ملی باشد، گفت: سازمان میراث فرهنگی نقشه هتلی را که قرار است به جای ویلای نمازی ساخته شود، تایید نخواهد کرد.

رجبعلی خسروآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با ویلای نمازی که به تازگی با رای دیوان عدالت اداری از فهرست آثار ملی خارج شده و مالک آن قصد تخریب و ساخت هتل را در آن دارد، گفت: بر اساس اشتباهی که در دولت قبل صورت گرفت، مالک این بنا متقاضی ساخت هتل به جای بنای ویلای نمازی بود که در کمیته سرمایه‌گذاری با در خواست وی موافقت کردند، غافل از اینکه این اثر ثبتی است و آن‌ها چنین حقی را نداشتند.

وی ادامه داد: البته مسوول بعدی اداره کل میراث فرهنگی تهران، در نامه‌ای این اجازه را «کان لم یکن» خواند و اجازه خروج این اثر از ثبت را نداد، اما از آنجا که مجوز تخریب داده شده بود، خود بخود ایجاد شبهه برای خروج از ثبت این بنا ایجاد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران افزود: از سال ۹۲ من در این سمت قرار گرفتم، ۲ روز بعد از ابلاغ مسوولیتم نامه‌ای به رئیس دیوان عدالت اداری نوشتم که در این خانه حق تخریب داده نشود که مالک شکایت کرد، در این مدت متاسفانه در برخی موارد استدلال‌های فنی ما، شنیده نشد و به این استناد کردند که بالاخره یک نفر در سازمان میراث فرهنگی مجوز داده و سازمان نمی‌تواند هر لحظه نظرش را عوض کند.

خسروآبادی توضیح داد: در حالی که حرف ما این است که در دادن مجوز تخریب اشتباه شده و زمانی که اشتباهی صورت می‌گیرد؛ باید آن شخصی که چنین اشتباهی را کرده، مواخذه کنیم نه اینکه بنا را تخریب کنیم.

وی تاکید کرد: خروج یک اثر از ثبت کار راحتی نیست، درست است که اجازه تخریب داده شده، اما این به معنای خروج از ثبت نیست، این دو مساله متفاوت است و مساله مهم‌تر اینکه من به عنوان مدیرکل یک استان نمی‌توانم بگویم اثری از ثبت ملی خارج شود، زیرا ثبت میراث فرهنگی که استانی نیست، مساله‌ای ملی است. بنابراین اگر قرار است؛ بنایی از ثبت ملی خارج شود باید از حوزه ملی استعلام شود و نامه مدیر کل استان تهران نمی‌تواند؛ واجد این باشد که یک اثر از ثبت خارج شود.

خسرو آبادی اظهار کرد: اگر مالک بخواهد هتل در آنجا بسازد؛ نقشه‌اش را باید سازمان میراث فرهنگی تایید کند که سازمان این کار را نخواهد کرد، همچنین اگر اقدامات دیگر همچون ایجاد حریم خانه رهنما که در مجاورت این اثر است، کمک کننده باشد، ما قطعا این کار را انجام خواهیم داد.

وی در مورد اقداماتی که اکنون برای نجات این اثر ارزشمند صورت گرفته است، گفت: نامه‌ای خطاب به آقای قالیباف از آقای طالبیان گرفته‌ایم که شهرداری اگر بتواند؛ ویلای نمازی را ابتیاع کند یا به صورت تها‌تر زمین معوضی به مالک بدهد، همچنین نامه دیگری نیز برای معاونت حقوقی سازمان نوشته‌ایم که از ریاست محترم قوه قضاییه درخواست کند که ایشان از اختیاراتشان در این زمینه استفاده کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران خاطرنشان کرد: همچنین آقای حکیمی‌پور نیز نامه‌ای به شهردار تهران نوشته‌اند که علاوه بر بحث میراثی، این ملک شامل باغات تهران می‌شود و نباید این باغات از بین برود و خواسته‌اند که همیشه یک شهربان در آنجا باشد که مبادا به بهانه عدم حضور نیرو‌ها تخریبی رخ دهد.

وی با تاکید بر اینکه ما نمی‌خواهیم؛ حقوق مالکانه کسی را از بین ببریم، گفت: اشتباه یک شخص ایجاد حق برای مالک نمی‌کند، شهرداری نیز اگر این بنا را به عنوان ثروت شهری در نظر بگیرد و به جای آن زمین دیگری به مالک بدهد مانند این است که جابه‌جایی ثروت صورت بگیرد و چیز اضافه‌ای شهرداری به مالک نمی‌پردازد و صرفا با این کار بر نگاه تاریخی، معماری و فرهنگی خود به شهر تاکید کرده‌است.

خسروآبادی در پایان تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا هزینه تخریب این بنا و همچنین بناهایی مانند آن بالا برود، به طوری که برای مالک به صرفه نباشد که این گونه بنا‌ها را تخریب کنند.

 

کد خبر : ۴۳۹۲۲۷