خبرگزاری کار ایران

نقد فرشاد مومنی به طرح تحول سلامت:

برخی مسئولان از جیب ملت محبوبیت می‌خرند/ندانم‌کاری‌ها مردم را زیر خط فقر برد

استاد دانشگاه علامه گفت: به ازای ندانم‌کاری‌هایی که در کشور وجود داشت متاسفانه افرادی در این میان زیر خط فقر رفتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرشاد مومنی در جلسه چالش‌ها و چشم‌اندازهای طرح تحول سلامت گفت: با توجه به اینکه شرایط خاصی را در کشور تجربه می‌کنیم باید برون‌رفت‌هایی را برای خروج از این شرایط در نظر بگیریم که متاسفانه به این موضوع رسیدگی نمی‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در شرایط اقتصادی کشور برنامه‌های خوبی در نظر گرفته نمی‌شود. این نتیجه چیزی است که در دولت قبل به صورت فاجعه‌انگیزی عمل شد. از آغاز دهه ۹۰ با کاستی‌هایی در کشور برخورد کردیم. در آغاز کار دولت جدید قیمت‌نفت کاهش پیدا کرد و شدت پیچیدگی کشور به نحو درستی درک نشد و این عدم همکاری همچنان ادامه دارد. از این زاویه به شدت احساس نگرانی می‌کنیم.

 مومنی با بیان اینکه ما متحد هستیم که با توجه به قوانین کشور از طریق کار فکری و کار‌شناسی خطرات را گوشزد کنیم، متذکر شد: هیچ‌یک از انتظاراتی که از برنامه میان‌مدت وجود دارد نسبت به بخش‌های بزرگ کشور برآورده نشد و همه شیوه سکوت و نادیده‌انگاری را در پیش گرفته‌اند. در سلسله جلساتی که برگزار خواهیم کرد نگرانی‌های خود را با اصحاب‌خرد و قدرت در میان می‌گذاریم که شیوه اداره کشور هزینه سنگینی برای ما دارد.

این اقتصاددان در ادامه با اشاره به طرح تحول سلامت گفت: در بعد سلامت هر موضوعی که رخ دهد بسیار مهم و حیاتی است. ما به این مساله با اولویت نگاه می‌کنیم. در ایران با سیکل‌های سیاسی روبه‌رو هستیم و این سیکل‌ها با رفتارهای عوام‌فریبی رو به رو شده است. متاسفانه با خرید محبوبیت از جیب ملت سعی در ادامه کار دارند که این موضوع هزینه‌های بسیاری برای کشور دارد. مانند یارانه‌ها که هیچ کمکی به ما نکرد و این وعد‌ها باز هم ادامه و از سوی برخی با افزایش پرداخت یارانه‌ها هم رو‌به‌رو هستیم.

مومنی با بیان اینکه باید مسایل کشور را شفاف‌سازی کنیم و در این‌باره باید به صورت علمی برخورد کنیم، ‌ اذعان کرد: از روز اول که طرح تحول سلامت مطرح شد، تعجب کردیم که در این طرح شباهت‌هایی با مسکن‌مهر را مشاهده کردیم. هر دوی این‌ها با توجه به زمان مطرح‌شدن بسیار مهم بود. مساله مسکن یکی از مسایل حاد کشور است و موضوع سلامت هم به همین ترتیب که در دوران دولت روحانی برای مردم بسیار کمرشکن بود و هزینه‌ها برای مردم بسیار سنگین بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه تصریح کرد: سال ۹۲ کمیسیون بهداشت و وزیر بهداشت ادعاهایی کردند که شدت بحرانی بودن این موضوع را نشان می‌داد. به ازای ندانم‌کاری‌هایی که در کشور وجود داشت متاسفانه افرادی در این میان زیر خط فقر رفتند. درباره مسایل قانونی این طرح هشدار دادیم و گفتیم که این موضوع کشور را با بحران رو به رو می‌کند ولی این هشدار‌ها نادیده گرفته شد.

 این اقتصاددان خاطرنشان کرد: از یک طرف این نگرانی‌ها افزایش پیدا می‌کند و از طرف دیگر ناکار آمدی مسئولان این موضوع را بسیار خطرناک‌تر خواهد کرد. اینکه برای برون رفت از بانک‌ها وام بگیریم، چیزی جز فرو رفتن در باتلاق نیست. رفتارهای وزارت بهداشت و وزارت کار، علایم نگران کننده است و این رفتار‌ها تنها به کشور آسیب می‌رساند.

کد خبر : ۴۳۹۵۳۸