خبرگزاری کار ایران

جشن خودکفایی سه هزار مددجو تهرانی برگزار شد

جشن خودکفایی سه هزار مددجو کمیته امداد امام خمینی (ره) با حضور استاندار تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، محسن ولیئی در دیدا با استاندار تهران با اشاره به ایمن سازی صندوق‌های صدقه درسطح استان، اظهار کرد: با توجه به استقرار و جانمایی نامناسب و غیر اثر بخش بودن برخی از صندوق صدقات در سطح استان برخی از این صندوق‌ها که در معابر شهری قرار داشت مورد سوء استفاده معتادان و... قرار گرفته و منجر به آسیب پذیری شده بود که در همین جهت کمیته امداد برنامه ساماندهی صندوق صدقات را در قالب گامهای اجرائی و عملیاتی در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: از ۴۰ هزار صندوق در معابر و میادین شهر ۲۰ هزار صندوق ایمن سازی شده است.

ولیئی تأکید کرد: استفاده از روشهای نوین نظیر صدقه پیامکی با استفاده از کد ussd و سامانه تلفنی ۷۳۵۵ از مهم‌ترین روشهایی است که در کنار اصلاح صندوق صدقه مورد توجه این نهاد قرار گرفته است.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران درمورد سامانه تلفنی ۷۳۵۵ گفت: از ابتدای امسال بیش از شش میلیارد تومان از طریق این سامانه توسط خیران صدقه پرداخت شده است؛ خیران با شماره گیری این سامانه می‌توانند نسبت به پرداخت نذورات و هدایا، رسیدگی به درخواست‌ها، انتقادات و پیشنهادات، ثبت نام در طرح اکرام ایتام و محسنین و ورود به پرداخت الکترونیکی صدقات اقدام کنند.

وی به راه اندازی مرکز مددکاری این نهاد با هدف پاسخگویی به مراجعان به خدمات مددکاری اشاره و بیان کرد: این اقدام به منظور تامین نیازهای انسانی به ویژه رسیدگی به امور در راه ماندگان، اسکان نیازمندان و مساعدت جهت هزینه‌های درمانی انجام شده است.

 

مدیرکل کمیته امداد استان تهران به ارائه خدمات در حوزه اشتغال و خودکفایی اشاره کرد و گفت: طبق اساسنامه جدید و مصوبه هیات امنا برنامه ریزی شده است سالانه ۱۰ درصد از خانواده‌های مددجویان با توانمندسازی و خودکفایی از چرخه حمایتی این نهاد خارج شوند؛ به همین جهت تسهیلات اشتغال برای خودکفایی و توانمندسازی جامعه هدف پرداخت می‌شود تا با توانمندسازی اقتصادی این مددجویان زمینه خروج از چرخه حمایتی آن‌ها فراهم شود.

وی تصریح کرد: در حوزه کایابی برای تشویق کارفرمایان به مدت دو سال حق بیمه سهم کارفرمایایی مددجویانی معرفی شده به شرکت‌ها و کارگاه‌های بخش خصوصی که مشغول به کار شده‌اند در سال اول ۱۰۰ درصد بیمه حق کارفرما و در سال دوم ۵۰ درصد آن توسط کمیته امداد پرداخت می‌شود.

ولیئی به ایجاد صندوق‌های قرض الحسنه برای مشارکت خیران اشاره و اظهار کرد: مجوزتأسیس ۵۰ صندوق قرض الحسنه از بانک مرکزی اخذ شده است، که در همین جهت حداقل برای هر استانی یک صندوق در نظر گرفته شده است اما به دلیل وسعت شهر تهران راه اندازی پنج شعبه در شهر تهران پیش بین شده است که تاکنون سه افتتاح شده است.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران به پرداخت کمک هزینه جهیزیه اشاره کرد و افزود: به دلیل بافت فرهنگی استان تهران کمک هزینه جهیزیه در این استان به صورت نقدی به جامعه هدف پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای طرح معافیت سربازی از سال ۸۲ در این نهاد شروع بکار کرده است، افزود: براساس این طرح فرزندان خانواده‌های زنان سرپرست خانوار مورد حمایت که یکی از فرزندان ذکور سالم بالای ۱۸سال باشند از خدمت وظیفه عمومی (سربازی) معاف می‌شوند؛ معافیت از خدمت سربازی در جهت توانمندسازی خانواده‌های موردحمایت انجام می‌شود تا زمینه کمک به امرار و معاش خانوادهای نیازمند فراهم شود؛ معاف شدن فرزند ذکور خانواده و دریافت تسهیلات اشتغال یکی از معیارهای خروج مددجویان از چرخه حمایتی امداد است.

ولیئی خاطرنشان کرد: دی ماه امسال در جشن خودکفایی که به صورت ملی برای مددجویان کشور برگزار می‌شود سه هزا مددجوی تهرانی از چرخه حمایتی این نهاد خارج می‌شوند.

سیدحسین هاشمی، استاندار تهران نیز با اشاره به اینکه باید در زمینه توانمندسازی و اشتغال سازی مددجویان تحت حمایت فرهنگ سازی شود؛ بازدید از طرح‌های مددجویان موفق و تشویق آنان باعث فرهنگ سازی در بین مددجویان این نهاد می‌شود.

وی با ابراز خرسندی از خروج توانمندی سه هزار خانوار از حمایت کمیته امداد، بیان کرد: باید با ارایه خدمات فرهنگی به خانواده‌های تحت حمایت آن‌ها را برای توانمندی و ایجاد زمینه خروج فراهم کرد.

شایان ذکر است: در نشست مشترک مدیرکل کمیته امداد استان با استاندار تهران مقرر شد وی از طرح‌های موفق مددجویان و مجریان طرح‌های خود کفایی این نهاد بازدید کند.

 

کد خبر : ۴۴۰۵۵۹