خبرگزاری کار ایران

در دیدار با رئیس کمیسیون خانواده پارلمان نروژ؛

دبیرکل ۱۷ تشکل سیاسی در ایران زن هستند

asdasd
کد خبر : ۴۴۰۸۸۴

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در احزاب و تشکل ها شاهد حرکت رو به جلوی زنان هستیم و حدود ۱۷ تشکل سیاسی در حال حاضر دبیرکل زن دارند.

به گزارش ایلنا، در این دیدار که در جریان سفر مولاوردی و هیات همراه به اسلو صورت گرفت، سواین هاربرگ، رئیس کمیسیون خانواده و امور فرهنگی پارلمان نروژ، با بیان اینکه حقوق بشر یکی از مسائل محوری در اقدامات کشورهاست، افزود: تضمین حق انتخاب برای هر انسان از موضوعاتی است که در مجلس مورد توجه است.

وی ادامه داد: از نظر میزان مشارکت نیز نسبت جنسیتی بسیار خوبی در مجلس داریم و زنان در احزاب نیز حضور موثر و موفقی دارند. 

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده ضمن ابراز خرسندی از حضور در پارلمان نروژ، به پیشینه دیرینه روابط دو کشور که به سال ۱۹۰۵ باز می گردد، اشاره کرد و گفت: در دوره جدید نیز هر دو کشور اراده جدی بر توسعه مناسبات دارند و با توجه به زمینه های فراوانی که برای توسعه و تعمیق روابط مد نظر است موضوع زنان و خانواده از وجوه مشترکی است که می تواند به توسعه مناسبات کمک کند.

وی افزود: ما در پارلمان ایران در زمینه ارتقای مشارکت سیاسی زنان قدم های مثبتی برداشته ایم و در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی برای اولین بار توانستیم تعداد بیشتری از زنان را در مقایسه با همه دوره های مجلس بعد از انقلاب درمجلس داشته باشیم. فراکسیون زنان و خانواده در مجلس نقش مهمی در جریان سازی موضوعات مرتبط با زنان و خانواده در قوانین و  طرحهای  مجلس دارد و علاوه بر این نمایندگان زن با عضویت در کمیسیون های مختلف تخصصی تلاش دارند تا هم مسایل حوزه های انتخابیه خود و هم موضوعات خاص مرتبط با حوزه زنان و خانواده را در قوانین مورد توجه قرار دهند. به منظور تعامل افزایش همکاری دولت و مجلس جلسات ماهیانه بین فراکسیون زنان و معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده برگزار می گردد. 

مولاوردی تاکید کرد: در احزاب و تشکل ها نیز شاهد حرکت رو به جلوی زنان هستیم و حدود ۱۷ تشکل سیاسی در حال حاضر دبیرکل زن دارند. علاوه  بر این زنان مشارکت جدی در شورای مرکزی احزاب فعال وفراگیر دارند. اتفاقا همین امروز در کشور ما منشور حقوق شهروندی توسط رییس جمهور رونمایی شده است که گام مهمی در مسیر ارتقا حقوق شهروندی محسوب می گردد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه توضیح داد که در کشور ایران زنان برای مشارکت اجتماعی باهیچ نوع منع قانونی مواجه نیستند و با ارتقا تحصیلات زنان تمایل به مشارکت در گروه های مختلف زنان رشد کرده و شاید بتوان عمده ترین چالش را در حوزه فرهنگی و قوانین نانوشته و نگرش ها و رویکردها ملاحظه نمود. وی افزود: یکی از مهمترین آرمانهای دولت یازدهم، اعتدال و عدالت اجتماعی بوده و بر این اساس تلاش معاونت امور زنان نیز بر تحقق عدالت جنسیتی در جامعه متمرکز بوده است. 

مولاوردی ضمن اشاره بر اهمیت موضوع فرزندآوری در سیاست های کشور، به  سیاست های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری و اقدامات کشور در زمینه ایجاد حمایت های مختلف همچون افزایش سقف مرخصی زایمان از شش ماه به نه ماه و اختصاص دو هفته مرخصی به پدران اشاره نمود. وی به کاهش ساعات کاری زنان دارای شرایط خاص از ۴۴ ساعت به ۳۶ ساعت در هفته نیز اشاره کرد.

یکی از چالش های مهم در کشور نروژ موضوع مرخصی زایمان است

در پایان رئیس کمیسیون خانواده و امور فرهنگی پارلمان نروژ گفت: موضوع زنان و خانواده در پارلمان نروژ نیز مورد توجه جدی قرار دارد و به صورت یک کمیسیون خاص تحت عنوان خانواده و امور فرهنگی متمرکز است و محوریت آن نیز برابری حقوق زن و مرد است. تعلیم و تربیت بنیادی ترین حق که هر دو جنس باید به صورت مساوی از آن برخوردار باشند تلقی می شود و در کشور نروژ همچون کشور شما، زنان از تحصیلات بالایی برخوردار هستند. اما ما همچنان در تلاش هستیم تا برابری را در دیگر ابعاد نیز ایجاد کنیم، به عنوان مثال یکی از مسائل عمده در کشور ما این است که زنان در انتخاب رشته های تحصیلی علاقه ای به رشته ای تحصیلی فنی و مهندسی نشان نمی دهند و در نتیجه نابرابری در بازار کار ایجاد می شود. وی یکی از چالش های مهم در کشور نروژ را موضوع مرخصی زایمان عنوان کرد که مانعی در مسیر فرزندآوری محسوب می شد چرا که زنان پس از زایمان شغل و موقعیت خود را از دست می دهند. با قانون گذاری و تخصیص مرخصی و ایجاد حمایت مالی از والدین این چالش به کمترین اندازه خود رسیده و در حال حاضر هر دو والد (پدر و مادر) از مرخصی اجباری برخوردارند و والدین پس از بازگشت به محیط شغلی به موقعیت قبلی خود باز می گردند و در نتیجه ثبات و امنیت شغلی آنان تضمین شده است.

وی ضمن اشاره به نرخ ۲ درصدی رشد جمعیت در نروژ، یکی از مهمترین اقدامات موثر در زمینه افزایش فرزندآوری در کشور را توسعه مهدکودک ها و تسهیل دسترسی همه مادران فارغ از شاغل و غیرشاغل به مهدکودک ها و در نتیجه فراهم سازی فرصت مشارکت زنان در جامعه و رفع موانعی همچون نگرانی از نگهداری فرزندان و تربیت آنان از طریق دسترسی سریع و آسان به مهدکودک ها اشاره کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز