خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزیر بهداشت:

عامل آلودگی هوای اهواز مشخص شد/رشد هشت برابری مراجعات آبادانی‌ها به اورژانس

asdasd
کد خبر : ۴۴۱۸۱۷

سخنگوی وزارت بهداشت از مشخص شدن عامل آلودگی هوای اهواز خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایرج حریرچی؛ سخنگوی وزارت بهداشت امروز در نشستی خبری در خصوص آلودگی هوای اهواز گفت: در سال ۹۴ نسبت به سال‌های گذشته در تعداد مراجعان مشکلات تنفسی به بیمارستان‌ها کاهش چشمگیری داشتیم، بطوریکه ۲۶ هزار نفر به بیمارستان‌ها مراجعه کردند که اکثر این افراد به دلیل مشکلات تنفسی و آسمی که قبلاً داشتند به اورژانس مراجعه داستند.

وی خاطرنشان کرد: با تلاش عوامل دانشگاه علوم پزشکی عامل این مراجعات مشخص شد و در پی آن متوجه شدیم که عامل آلودگی هوای شهر اهواز برخی از درختانی بود که با گرده افشانی در فصل پاییز بعد از بارش باران متورم شده و پس از متورم شدن می‌ترکند و باعث به وجود آمدن آلرژی می‌شوند. با حرس کردن این درختان توانستیم آلودگی هوا را در شهر اهواز به میزان ۵. ۸۸ درصد کاهش دهیم، اما متاسفانه در شهرهای آبادان و خرمشهر شاهد رشد هشت برابری در میزان مراجعات مردم به اورژانس‌ها بودیم.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص رشد سلامت کشور افزود: یکی از شاخص‌هایی که کشورهای مختلف را در حوزه سلامت با یکدیگر می‌سنجند، میزان هزینه‌های حکومتی در بخش سلامت است که توسط دولت‌ها تخصیص داده می‌شود. وضعیت کشور ما با توجه به درآمد رو به بالا و پایین آوردن هزینه رشد خوبی داشته است. رتبه ایران در بین ۱۹۳ کشور جهان در رشد سلامت ۱۵۳ است. در کشورهای متوسط دنیا این رشد برابر ۹. ۹ درصد است و ما در کشور توانستیم به رشد ۶. ۵ درصد برسیم. ما همواره تلاش می‌کنیم با کاهش هزینه‌کرد مردم در بیمارستان‌های دولتی این رقم را ارتقاء دهیم. باید در این خصوص هزینه‌ها را از جیب مردم کاهش و هزینه‌کرد دولت را افزایش دهیم.

وی گفت: باید توجه داشت اگر می‌خواهیم هزینه‌ای که مردم می‌پردازند  را کمتر کنیم دولت باید بودجه بیشتری در اختیار ما قرار دهد. اکنون دسترسی مردم به بیمارستان‌ها نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است.

وی در خصوص کاهش هزینه‌کرد مردم در بخش سلامت ادامه داد: برای اولین بار در بیست سال اخیر هزینه‌کرد مردم در بخش سلامت را چهل درصد کاهش دادیم که می‌توان گفت هیچ کشوری نتوانسته به این رقم دست یابد. این نشان می‌دهد که چقدر از ورود مردم به زیر خط فقر به خاطر هزینه‌هایی که در بیمارستان‌ها می‌کردند جلوگیری شده است.

حریرچی با اشاره به نقش بیمه‌ها و اختلافاتی که در این مورد وجود دارد، خاطرنشان کرد: ‌ما باید در خصوص کمبودهایی که در این بخش وجود داشت برای روشن شدن موضوع را رسانه‌ای می‌کردیم. آن چیزی که تکلیف ما بود انجام دادیم و برای جلوگیری از ادامه دادن این بحث نمی‌خواهیم در مورد این موضوع صحبتی کنیم. در خصوص بیمه سلامت ۱۲۵۰ میلیارد به صورت نقدی و ۱۶۴۰ میلیارد اوراق به ما پرداخت شده است و مقداری هم از این بودجه تخصیصی باقی مانده است. ما نباید بگذاریم که عقب‌افتادگی‌ها در بخش طرح تحول سلامت بیشتر شود.

وی خاطرنشان کرد: خبر خوبی که در روزهای اخیر در بخش سلامت به ما رسیده در خصوص دستور کتبی ریاست جمهوری است؛ مبنی بر اینکه  ۲۷. ۹ درصد از منابع تامین اجتماعی در بخش درمان در حساب خاص و جداگانه‌ای نگهداری می‌شود که این مبلغ با نظارت ریاست جمهوری اداره خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز