خبرگزاری کار ایران

صالحی‌امیری خبر داد:

مذاکره با وزارت‌خارجه و شورای‌عالی امنیت‌ملی برای بازگشایی مسیر حج/ ساماندهی زیارت عتبات‌ عالیات

وزیر ارشاد تاکید کرد که باید مسیر حج و زیارت را باز کنیم چراکه رسالت شرعی و فرهنگی به دوش ماست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا صالحی‌امیری در مراسم معارفه حمید محمدی سرپرست سازمان حج و زیارت و تکریم سعید اوحدی گفت: حج به عنوان اصلی‌ترین محور انسان‌سازی است. در حج انسان‌ها کمتر دچار بحران و لغزش می‌شوند. اگر بتوانیم زیست فرهنگی در حج را داخل کشور استمرار دهیم در جامعه آسیب‌های کمتر اجتماعی خواهیم داشت.

وی افزود: در حج روحانیت، نخبگان، شعرا و همه انسان‌های فرهیخته گرد هم می‌آیند و امروز بیش از گذشته به حج نیاز داریم. تداوم زیست فرهنگی در جامعه نیازمند حرکت به سمت بیت‌الله است. اگر دنبال کاهش ایدز و اعتیاد هستیم باید در جامعه الگوی فرهنگی را بازتعریف کنیم و تمسک به اهل‌بیت نماد زیست فرهنگی باشد. می‌توان عاشورا، محرم و رمضان را در ایران تداوم ببخشیم.

صالحی‌امیری با تاکید بر اینکه بنده و همه مسولان کشور برای بازگشایی مسیری که متحجرین بسته‌اند تلاش خواهیم کرد. مسیر حج و زیارت را باید باز کنیم چراکه رسالت شرعی و فرهنگی به دوش ماست.

وی اضافه کرد: با مسوولان وزارت‌خارجه و شورای امنیت‌ ملی تلاش می‌کنیم مسیر حج را هموار کنیم و طبعا امیدواریم کشور عربستان نیز شرایط لازم را برای زایران ما فراهم کند. اگر شرایط لازم فراهم شود، حتما دولت و مجموعه نظام مسیر را برای حضور انبوه زائران فراهم خواهند کرد و اگر دشمن این مسیر را مسدود کند در دنیای اسلام خار و ذلیل خواهد شد.

وزیر ارشاد با بیان اینکه حج مجرای ارتباط با دنیای اسلام است، اظهار داست: دشمن می‌خواهد این مسیر را مسدود کند اما ما باید تلاش حداکثری خود را برای باز کردن این مسیر داشته باشیم. ما باید به این جمع‌بندی برسیم که حتما در این سازمان، بیش از اندازه برای دست یافتن به هدف‌های جدید تلاش کنیم.

وی در ادامه به سفر خود به عتبات‌عالیات اشاره کرد و گفت: چیزی که در نجف دیدم به‌هیچ‌وجه مناسب و شایسته نبود. ما نیازمند سازماندهی دقیق مانند حج هستیم. هفته آتی جلسه‌ای با حضور نماینده ولی‌فقیه خواهیم داشت و در آن ساماندهی زیارت عتبات‌عالیات را بررسی خواهیم کرد چراکه وضعیت فعلی موجب وهن زائران و نظام است. زائران عتبات باید صیانت شوند.

وزیر ارشاد درباره جابه‌جایی رییس سازمان حج و زیارت گفت: بنای جابه‌جایی نداشتم و ماندن سعید اوحدی را  برای سازمان خیر می‌دانستم اما خود وی بنا به دلایلی اصرار داشتند این جابه‌جایی انجام شود. البته قرار بود علاوه بر سمتی که آقای جهانگیری به وی دادند، در سازمان حج و زیارت هم بمانند اما بعد از گذشت چند روز از حکم جدید، مراکز حقوقی تفسیر دو شغله‌بودن داشتند و بعد از صحبت با قاضی عسکری قرار شد بدون تعجیل تصمیم‌گیری کنیم. با شناختی که از داود محمدی دارم، وی را مناسب‌ترین شخصیت برای سرپرستی سازمان حج و زیارت می‌دانم.

کد خبر : ۴۴۱۹۶۸