خبرگزاری کار ایران

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد گفت‌وگو با ایلنا:

آیین نامه‌های مقابله با تقلب علمی شفاف نیست/ پیشنهاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره میزان جریمه متقلبان

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد گفت: پیشنهادهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی داد‌هایم که با تخلف و تقلب علمی چگونه برخورد شود.

واشقانی؛ معاون پژوهشی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره اقدامات انجام شده در راستای مقابله با تقلب‌های علمی در دانشگاه آزاد، گفت: ‌ ما مشکل مقرراتی نداریم؛ متاسفانه دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها بعضا توسط مجریان ذی ربط کامل توجه نمی‌شود. برای مقالات دستورالمعل خاصی داریم و در صورتی که مقاله‌ای به اسم دانشگاه ثبت شود، حتما باید مشخص شود که منبع استخراج این مقاله چیست؟

وی افزود: مقاله باید از یک طرح پژوهشی مصوب، یک پایان نامه و رساله مصوب باشد و لازم است که معاونت پژوهش، محتوای مقاله را با اسناد مربوط کنترل کند. مقاله‌هایی پیش از این اعلام شد که از نظر علمی فاقد اعتبار هستند، هیچ کدامشان ارتباطی با موضوع پایان نامه و طرح پژوهشی نداشته است. حتی همکاران ما هم به این مقاله‌ها امتیازی نداده‌اند و در سامانه امتیازی به آن تعلق نگرفته است. اما به هر حال جرائم سختی پیش بینی کرده‌ایم، کلاس ویژه برای آموزش دوباره اساتید گذاشته‌ایم، تاکید کرده ایم؛ بخشنامه‌ها مرور شود و یک مقدار دقت بیشتری در ارتباط با مقالاتی که بررسی می‌کنند، داشته باشند تا شاهد چنین پدیده زشتی نباشیم.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد با بیان این مطلب که پیشنهادهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی دادیم که با این مسائل (تخلف و تقلب علمی) چگونه برخورد شود، ادامه داد: جلسات مشترکی با وزارت بهداشت و وزارت علوم داشتیم و در ‌‌نهایت به صورت مشترک پیشنهاداتی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده است. به طور مثال پیشنهاد داده‌ایم که برای هر نوع تخلف جریمه چه میزان باشد؛ چرا که آیین نامه‌های فعلی به اندازه کافی شفاف نیست و کلی است. مورد به مورد تخلفات باید بررسی و متناسب با آن جریمه تعیین شود. از سوی دیگر آیین نامه ارتقا باید بازنگری شود و به جای مقاله فعالیت‌های دیگر پذیرفته شود.

 

کد خبر : ۴۴۷۳۸۴