خبرگزاری کار ایران

چمران مطرح کرد:

۱۴ اخطار به مالکان ساختمان پلاسکو طی ۳ سال گذشته

رییس شورای شهر تهران با بیان این مطلب که ۱۴ اخطار به مالکان این ساختمان طی سه سال گذشته صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: آخرین اخطار در مردادماه ابلاغ شد که به دادستانی، قوه قضاییه، فرمانداری و استانداری نیز رونوشتی از آن رفته است. ما هشدار می‌دهیم که ساختمان‌های دیگری نیز با چنین شرایطی وجود دارند.

به گزارش ایلنا، مهدی چمران در پیش‌خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران با اشاره به شهادت یکی از آتش‌نشانان که پیش از فرو ریختن ساختمان دچار سوختگی بیش از ۶۰ درصد شده بود، ادامه داد: در فضای مجازی بازی کردن با جان آدم‌ها صحیح نیست.

وی با بیان این مطلب که کاسب‌کاری سیاسی در این شرایط حاد درست نیست، گفت:اقدامات لازم برای دسترسی هرچه زودتر به پیکرهای افراد محبوس زیر آوار ساختمان پلاسکو در حال انجام است.

چمران در تشریح حادثه گفت:‌ ساختمان پلاسکو روز قبل حدود ساعت ۸ صبح آتش گرفت. این ساختمان قدیمی است که در سال ۱۳۳۷ کار ساخت آن آغاز شد و بعد از چهار سال به پایان رسید. پلاسکو اولین ساختمان اسکلت فلزی بلندمرتبه تهران بود که صاحب آن نیز آقای حبیب القانیان معروف بود. از آن زمان تا امروز، در این ساختمان فعالیت تجاری در قالب کارگاه‌های بافندگی، تریکو و انبار لباس بود و چند مغازه و یک شعبه بانک نیز در آن وجود داشت.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه این ساختمان ۳۳ هزار متر مربع زیربنا داشت و دیروز به علتی که هنوز مشخص نیست دچار حریق شد، افزود:  در کمتر از ۳ دقیقه از ۱۰ ایستگاه نیروهای آتش‌نشانی به محل اعزام شدند. آتش ابتدا اطفاء شد اما حدود ساعت ۱۱:۳۰ سه انفجار پیاپی باعث شد دوباره طبقات بالای ساختمان آتش بگیرد؛ چراکه این ساختمان گازکشی نداشت و قدیمی بود و از گازوئیل برای گرمایش استفاده می‌کرد. طبقات بالا نیز مملو از گازوئیل بود.

چمران ضمن اشاره به اینکه مشتعل شدن این گازوئیل‌ها باعث داغ شدن تمام ستون‌های ساختمان شده بود، اظهار داشت: وقتی طبقات بالا فرو می‌ریزد ضربه محکمی به طبقات پایینی وارد می‌شود و تمام آوار روی آن پایین می‌آید. این ساختمان ۱۵ طبقه دیشب در حد یک ساختمان سه طبقه بود که امروز بعد از آواربرداری‌ها مانند سازه‌ای دو طبقه شده است.

وی اضافه کرد: در زیرزمین‌هایی که برای رسیدن به طبقات پایین ساختمان کانال زده شده است، هنوز آتش وجود دارد و مواد قابل اشتعال در حال سوختن است  زمانی که آتش طبقات در مراحل اولیه مهار شد، مردمی که وسایل و اسنادشان در ساختمان جا مانده بود برای آوردن آنها مجددا بازمی‌گردند که توسط آتش‌نشانان تخلیه می‌شوند و خوشبختانه کسی از مردم در طبقات بالا نبود اما در سایر طبقات امکان اینکه باز هم افرادی بوده باشند، وجود دارد و هنوز آمار درستی در این زمینه در دست نیست. حدود ۲۵ نفر از آتش‌نشانان نیز که در حال تخلیه مردم بدند، در ساختمان حضور داشتند.

رییس شورای شهر تهران در ادامه بیان کرد: این آتش‌نشانان در حال انجام عملیات بودند و ساختمان فرو می‌ریزد و تمامی آنها به همراه افرادی ممکن است در آنجا حضور داشته باشند، شامل کسبه و کارگران زیر آوار می‌مانند. این افراد به شدت تلاش می‌کردند که از اموال خود حفاظت کنند. در حال حاضر نیز سوختن با درجه حرارت بسیار بالا در آنجا وجود دارد. 

وی با بیان این مطلب که ۱۴ اخطار به مالکان این ساختمان طی سه سال گذشته صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: آخرین اخطار در مردادماه ابلاغ شد که به دادستانی، قوه قضاییه، فرمانداری و استانداری نیز رونوشتی از آن رفته است. ما هشدار می‌دهیم که ساختمان‌های دیگری نیز با چنین شرایطی وجود دارند.

کد خبر : ۴۴۹۹۵۵