خبرگزاری کار ایران

ابتکار:

مالیات سبز مفیدترین نوع مالیات در جهان است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تصویب مالیات سبز در لایحه اصلاح مالیات بر ارزش افزوده برای نخستین بار در کشور، گفت: در تمام دنیا، مالیات سبز به دلیل آثار بسیار مثبت اجتماعی و اقتصادی، به عنوان مفیدترین نوع مالیات شناخته می شود.

به گزارش ایلنا، معصومه ابتکار در هجدهمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز که صبح امروز در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با اشاره به برخی رخدادهای مهم ماه های اخیر برای افزایش تعامل حوزه های اقتصادی و صنعتی با محیط زیست، گفت: یکی از این رخدادهای مهم، تصویب مالیات سبز در لایحه اصلاح مالیات بر ارزش افزوده برای نخستین بار در کشور و پس از یک سال و نیم گفت‌وگو و هم اندیشی میان سازمان حفاظت محیط زیست و کمیسیون اقتصادی دولت، وزارت اقتصاد و دارایی و سایر بخش های اقتصادی دولت، توسط هیات دولت بود.

ابتکار با بیان اینکه در تمام دنیا، مالیات سبز به دلیل آثار بسیار مثبت اجتماعی و اقتصادی، به عنوان مفیدترین نوع مالیات شناخته می شود، خاطرنشان کرد: تصویب مالیات سبز تاثیر بسیار مثبتی در جهت گیری های اقتصادی دولت و کشور دارد.

پیش بینی مشوق های مالیاتی برای صنایع سبز در لایحه هوای پاک

معاون رئیس جمهور اشاره ای هم به لایحه هوای پاک داشت و افزود: این لایحه که هم اکنون در نوبت طرح و تصویب صحن علنی مجلس برای تبدیل به قانون هوای پاک قرار دارد، دارای بندی است که در برگیرنده مشوق های مالیاتی برای صنایع سبز و صنایع سبز برگزیده کشور است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر این موضوع که تصویب قانون هوای پاک و این بند می تواند کمک بزرگی برای حرکت بخش صنعت کشور به سمت صنعت سبز باشد، تصریح کرد: ایجاد مشوق در کنار مباحثی همچون اخذ مالیات و جرایم و مقررات می تواند منجر به رشد صنایع سبز در کشور شود.

برند صنعت سبز نوعی مشوق معنوی برای صنایع است

به گفته وی، برند صنعت سبز نیز نوعی مشوق معنوی برای صنایع است زیرا امروز برای مردم و مشتریان صنایع بسیار مهم است که محصولات انتخابی آن ها، مخرب و آلاینده محیط زیست نباشد.

با بیان اینکه قوانین بسیاری در زمینه حفظ محیط زیست به تصویب دولت یازدهم رسیده است، ابراز امیدواری کرد: مجموع این قوانین و مشوق ها منجر به حفظ محیط زیست و رشد اقتصادی پایدار در کشور شود. 

معاون رئیس جمهور ضمن تقدیر از تمامی افراد و نهادهایی که برای رشد سبز، اشتغال، تولید، ارزش افزوده و اقتصاد مقاومتی همراه با حفظ محیط زیست در کشور تلاش می کنند، اظهار کرد: موظفیم به یادآوری شرایط کشور در زمانی که دولت یازدهم آغاز به کار کرد تا فراموش نکنیم از کجا به کجا رسیده ایم و وای بر ما اگر آن شرایط را فراموش کنیم یا نادیده بگیریم که در چه شرایطی بودیم و امروز در چه شرایطی هستیم.

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تورم 40 درصدی، رشد اقتصادی منفی 6 درصد، افزایش لحظه ای و عدم ثبات و کنترل قیمت ارز، به هم ریختگی و آشفتگی در مناسبات بین المللی و منطقه ای تنها بخشی از چالش هایی است که دولت یازدهم در بدو شروع به فعالیت با آن ها رو به رو بود و طی سه سال گذشته تلاش بسیاری کرد تا حد امکان از آن ها بکاهد و در بسیاری از زمینه ها نیز موفق شد و بخش مهمی از مشکلات را پشت سر گذاشتیم اگرچه هنوز کارهای زیادی در پیش است.

وی با بیان اینکه اینها را می گویم تا شرایط را یادآوری کنم، گفت: امروز دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی برنامه های مدونی دارد و با گام های روبه رشد در حال حرکت است و البته در کنار حوزه اقتصاد و بین الملل، رئیس جمهوری همواره تاکید داشته است که دولت یازدهم، دولت محیط زیست است.

ابتکار ادامه داد: از همین رو، دولت یازدهم برای ارتقاء و بهبود شرایط محیط زیست کشور که چالش های آن می تواند منجر به بحران های متعدد در حوزه های دیگر همچون حوزه های اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و سلامت شود، به رغم تمامی مشکلات و چالش هایی که در حوزه های مختلف با آن رو به رو بوده، گام های بسیار مهمی برداشته است.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تلاش شد تا با برنامه ریزی ها، سیاست گذاری ها و اقدام های مناسب و درست و ایجاد یکپارچگی در دولت و حذف بخشی نگری، محیط زیست و اقتصاد به هم پیوند داده شوند تا رشد اقتصادی کشور، پایدار و محیط زیست نیز حفظ شود.

تخریب محیط زیست، تخریب اقتصاد است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر اینکه تخریب و آسیب محیط زیست منجر به آسیب اقتصادی در جامعه و از بین رفتن سرمایه های ملی می شود زیرا وقتی سفره آب زیرزمینی کشور آلوده و تخریب شود، خاک و مرتع کشور به دلیل هر نوع فعالیت نادرست و ناپایدار اعم از فعالیت نفتی یا صنعتی یا دامداری، غیرقابل استفاده و تخریب شود، سرمایه ملی و دارایی کشور تخریب، آلوده و نابود شده است.

وی با تاکید بر اینکه امروز تفکر اقتصادی با تفکر محیط زیستی عجین شده است و دوران رو در رویی و سردرگمی محیط زیست و صنعت و اقتصاد بسپری شده است، تصریح کرد: امروز، دوران اقتصاد سبز، توسعه پایدار و اقتصاد دوار است.

کد خبر : ۴۵۱۶۸۱