خبرگزاری کار ایران

دلایل بنیاد شهید برای شهید اعلام نشدن آتش‌نشانان

asdasd
کد خبر : ۴۵۱۷۸۳

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران توضیحاتی درمورد ابعاد حادثه دلخراش ساختمان پلاسکو منتشر کرد.

به گزارش ایلنا؛ روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران در اطلاعیه‌ای دلایل شهید اعلام نشدن آتش‌نشانان درگذشته بر اثر حادثه ساختمان پلاسکو را اعلام کرد.

در متن توضیحات این مرکز آمده است:  

آنچه که در حادثه دلخراش آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو رخ داد و در اثر آن جمعی از عزیزترین و لایق‌ترین فرزندان این آب و خاک در مرتبه‌ای کم‌نظیر از ایثارگری و برای حفظ جان و مال مردم و هموطنان عزیر در زیر کوهی از آهن و آتش مدفون گشتند؛ طی روزهای گذشته موجب بروز مباحث و مناقشاتی درخصوص حواشی ابعاد این حادثه ازجمله اطلاق و یا عدم اطلاق عنوان شهید به این عزیزان و یا سازمان متولی ارائه خدمت به بازماندگان شهدای خدمت شده و مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی بنیاد را ملزم و موظف به ارائه پاره‌ای از توضیحات برای تنویر افکار عمومی نمود.

بدون شک اقدام آتش‌نشانان در این حادثه کم‌نظیر بود و باید به عنوان برگ زرینی در تاریخ این سرزمین ثبت و ضبط گردد، بر همین اساس نیز حجت‌الاسلام و المسلمین شهیدی نماینده ولی فقیه، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن اطلاق عنوان شهدای خدمت برای آتش‌نشانان قهرمان و ایثارگر پیشنهاد دفن این شهدای عزیز در کنار شهدای گرانقدر منا و مدافعین حرم در قطعه ۵۰ بهشت زهرا(س) را ارائه کرد.

بنیاد شهید و امور ایثارگران حساسیت‌های بالای افکار عمومی، صاحبان قلم و اندیشه و شهروندان در دفاع از عمل ایثارگرانه آتش‌نشانان قهرمان را نمودی بارز از علاقه و دلبستگی ریشه‌دار مردمان این سرزمین به فرهنگ ایثار و شهادت دانسته و حساسیت آنان نسبت به حفظ و حراست این فرهنگ و رسیدگی به خانواده‌های شهدا به ویژه شهدای خدمت آتش‌نشانی را ارج نهاده و این توجه ویژه افکار عمومی را شایسته تقدیر می‌داند و در عین حال بیان نکات زیر ضروری است.

۱- بنیاد شهید و امور ایثارگران همانند همه دستگاههای اجرایی دیگر بر حسب قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه‌های مصوب هیأت وزیران نسبت به ارائه خدمات به جامعه هدف اقدام می‌کند. بدین معنا هر آنچه از طرف مراجع قانونگذار و سیاستگذار کلان کشور در چارچوب قانون و مقررات به این نهاد محول گردد قطعاً با تمام توان نسبت به اجرای آن اقدام می‌کند.

 ۲- براساس آخرین اصلاحات قانون اساسنامه بنیاد شهید و امور ایثارگران مصوب ۱۳۸۷ و قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مصوب ۱۳۹۱ و همچنین آیین‌نامه تعیین و احراز مصادیق شهید و ایثارگر مصوب هیأت محترم وزیران، درحال حاضر خانواده‌های شهدایی که در مناطق جنگی و یا آثار باقی مانده از جنگ و درگیری با اشرار به شهادت رسیده‌اند قانونا تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفته‌اند.

۳- در مورد مأموران سازمانهای مختلفی که برای عملیات امداد و نجات در حوادثی نظیر سیل، زلزله و آتش‌سوزی و ... اقدام به فعالیت‌های ایثارگرانه برای نجات همنوعان می‌نمایند و در این راه جان خود را از دست می‌دهند قانونگذار تکلیف قانونی و مرجع مشخص برای ارائه خدمات به خانواده‌های آنها تعیین نکرده است و بدین ترتیب بنیاد شهید و امور ایثارگران فاقد اختیارات قانونی لازم برای ارائه خدمت به خانواده‌های معزز حوادثی از این نوع می‌باشد. اما خوشبختانه درخصوص شهدای آتش‌نشان شورای اسلامی شهر تهران طی مصوباتی در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ شهرداری تهران را مکلف به ارائه خدمات و تسهیلات و تحت پوشش قرار دادن خانواده این عزیزان نموده است.

۴- در طی سالهای گذشته با توجه به وقوع حوادث مختلف که منجر به جان باختن مأموران برخی دستگاه­های اجرایی در طی عملیات امداد و نجات شده، بنیاد شهید و امور ایثارگران باتوجه به وظیفه ذاتی خود در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت همواره حساسیت و توجه لازم برای پاسداشت الگوهای بارز ایثار در عرصه های اجتماعی را داشته و اقداماتی نیز برای رفع این خلأ قانونی انجام داده است و هر زمانی که مراجع قانونگذار و قانونی تکلیفی در این زمینه برای بنیاد شهید و امور ایثارگران تعیین کرده‌اند همانند سایر خانواده معزز شهدا و ایثارگران با تمامی توان و ظرفیت خود نسبت به انجام تکالیف قانونی اقدام نموده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز