خبرگزاری کار ایران

واکنشِ مهدی چمران به فروریختن ساختمان پلاسکو؛

ضابطان قوه‌قضائیه از میان کارکنانِ شهرداری انتخاب شوند/آرشیتکتِ آمریکایی در زمان خود کار بزرگی انجام داد

asdasd
کد خبر : ۴۵۲۵۸۴

رئیس شورای شهر تهران گفت: اگر شهرداری این ساختمان را یک روز تعطیل می‌کرد برای 3 هزار فردی که در این ساختمان کار می‌کرده‌اند؛ مشکلاتی ایجاد می‌شد.

مهدی چمران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره فاجعه پلاسکو با اشاره به اخطارهایی که از طرف شهرداری تهران به این ساختمان داده شده بود؛ گفت: باید بررسی شود که چرا نسبت به این اخطارها اقدامی نشده، زیرا شهرداری تهران نمی‌توانسته بیش از این اقدامی کند و لازم بوده دستگاه‌های دیگر نیز به مساله ورود کنند.

وی ادامه داد: اگر شهرداری این ساختمان را یک روز تعطیل می‌کرد برای 3 هزار فردی که در این ساختمان کار می‌کرده‌اند؛ مشکلاتی ایجاد می‌شده است.

چمران با تاکید بر اینکه باید تصمیم دسته‌جمعی و کلی در برخورد با چنین مواردی گرفته شود، اظهار کرد: در لایحه برنامه ششم توسعه به دولت پیشنهاد دادیم افرادی در شهرداری به عنوان ضابط قوه قضائیه درنظر گرفته شوند تا در مواجهه با این موارد بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند، اما این موضوع باید به‌صورت قانونی به تصویب برسد.

رئیس شورای شهر تهران عنوان کرد: بدون تصویب این قانون اگر شهرداری راسا اقدام کند و اماکن ناایمن را ببندد؛ به نتیجه‌ای نمی‌رسد، اما اگر پیشنهاد ما مصوب شود مشکل حل می‌شود.

وی درباره این حادثه با اشاره به این موضوع که برخی علت فروریختن ساختمان را انفجار منبع گازوئیل دانسته‌‌اند، تصریح کرد: منبع گازوئیل اصلا منفجر نمی‌شود. منبع گازوئیل ساختمان در زیرزمین قرار دارد که هنوز هم سالم است این درحالی است که  انفجار در طبقات بالایی اتفاق افتاده است.

چمران با تصریح بر اینکه ممکن است انفجارها در اثر موارد دیگری رخ داده باشند؛ گفت: به عنوان مثال کسبه از  گازوئیل برای مسائل کاری‌ تخصصی خود استفاده می‌کرده‌اند و همچنین پیش‌بینی می‌شود که در این ساختمان تینر وجود داشته است که از بنزین بدتر است و آتش‌زاست. قطعا افراد فعال در حوزه چاپ پارچه از تینر استفاده می‌کرده‌اند همچنین داخل مغازه‌ها کپسول گاز یا کولرهای گازی وجود داشته است و انفجارهای کوچکی که در نمای ساختمان رخ داده؛ مربوط به همین کولرهاست.

وی با بیان اینکه همه علل ذکر شده براساس مشاهدات است و باید مورد تصویب و تایید قرار گیرد، افزود: من دیوار و زمین و پی این ساختمان را دیده‌ام. حتی در زمان ساخت آن به عنوان دانشجوی معماری حضور داشته‌ام. آرشیتکت ساختمان؛ یک آمریکایی بود و می‌توانم بگویم که کار بزرگی در زمان خود انجام داده بود.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه وقتی ساختمانی آتش می‌گیرد تا میزانی که به آن حد خستگی می‌گویند؛ تاب و تحمل دارد اما وقتی به این حد می‌رسد؛ فرو می‌ریزد، اظهار کرد: وقتی انفجارها در پلاسکو رخ داده، ساختمان به حد خستگی رسیده بود به همین دلیل فروریخت اما چون ستون‌های آن به صورت "قوطی" و دو طرف پاساژ نیز به صورت" voide " بوده است، ساختمان به سمت وسط ریخته که این اتفاق خوبی‌ست که موجب شد ساختمان به طرف بیرون و بر روی ساختمان‌های اطراف که پاساژ کویتی‌ها یکی از آنهاست؛ نریزد. اگر این اتفاق می‌افتاد به دلیل حضور مردم در این پاساژ آسیب‌ها بسیار بیشتر می‌شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز