خبرگزاری کار ایران

سردار رحمت اللهی خبر داد:

کشف و ضبط نیمی از اشیاء تاریخی با همکاری مردم

asdasd
کد خبر : ۴۵۳۴۸۲

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی با تأکید بر اینکه این یگان عزم جدی برای جلب مشارکت های مردمی و آموزش همگانی در حوزه حراست از میراث فرهنگی داشته است از کشف حدود نیمی از اشیاء تاریخی قاچاق در سال جاری با مشارکت های مردمی خبر داد.

به گزارش ایلنا از پایگاه خبری پلیس، سردار " امیر رحمت اللهی" در نشست تخصصی فرماندهان ، معاون و مدیران یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با اشاره به بیانات رهبر انقلاب که "میراث فرهنگی " هویت شخصیت و ملیت ما است " به بررسی روش های تأمین حفاظت اطمینان بخش با تمرکز بر شیوه های پیشگیری وضعی و حفاظت الکترونیک پرداخت و گفت: راه اندازی یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی با دستورالعمل ستاد کل نیروی مسلح در پاییز سال 82 ابلاغ شد و این یگان عملا از سال 83 کار خود را آغاز کرد و در نهایت در سال 88 دستورالعمل نهایی کار نیز تدوین و ابلاغ شد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه بیش از 32 هزار اثر تاریخی ثبت ملی و 20 اثر تاریخی ثبت جهانی غیرمنقول در کشور وجود دارد، اظهار کرد: علاوه بر آثار یادشده، یگان حفاظت از 248 موزه که آثار منقول تاریخی در آن نگهداری می شود حفاظت می کند.

وی خاطر نشان کرد: این  یگان 31 واحد استانی نیز در زیرمجموعه خود دارد که در تمام استان ها وظیفه سازماندهی ، هدایت، برنامه ریزی و مدیریت مأموریت های یگان را برعهده داشته و همچنین 253 پایگاه حفاظت نیز در سراسر کشور فعال هستند.

سردار رحمت اللهی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی وظایف متنوعه و متعددی برعهده دارد، اظهار کرد: شاید بتوان گفت مهم ترین وظیفه و اولویت اصلی سازمان ، حفاظت و نگهداری آثار فرهنگی و تاریخی است که این وظیفه، با نظارت سازمان  بر دوش یگان حفاظت قرار دارد.

وی ادامه داد: انجام این وظایف یک همکاری دو طرفه بین یگان و سازمان میراث فر هنگی است که اگر درست انجام شود می تواند نتایج بسیار مطلوبی در حوزه گردشگری به دنبال داشته باشد.  

این مقام انتظامی وظایف یگان حفاظت را به چهار بخش عمده تقسیم کرد و مهم ترین آن را جنبه حفاظتی این یگان دانست و بیان داشت: اگر این وظیفه به درستی انجام شود نتایج بسیار مطلوبی در حوزه گردشگری به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: علاوه بر حفاظت از اموال منقول و غیرمنقول و اماکن دارای رده حفاظتی، تأمین امنیت مراسم و همایش های مختلف، مأموریت دیگر این یگان است.

این مقام ارشد انتظامی در توضیح جنبه انتظامی مأموریت های یگان گفت: این بخش از مأموریت، مشابه وظایف ناجاست که شامل اسکرت اشیاء تاریخی و ارزشمند، پیشگیری از وقوع جرایم علیه گردشگران داخلی و خارجی و انتظام بخشی در کلیه محیط های تاریخی می باشد.

سردار رحمت اللهی اعلام خط سیر گردشگران خارجی در کشور به نیروی انتظامی و جمع آوری اطلاعات انتظامی را جنبه اطلاعاتی مأموریت این یگان دانست.

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه یک مأموریت منظم و قابل قبول دارای چهار رکن سازمان دهی ، تجهیز ، آموزش و اجرای مأموریت است، خاطر نشان کرد: یگان حفاظت تلاش کرده است که در تمام این چهار عرصه حضور داشته و اقدامات مناسبی انجام دهد .

وی ادامه داد: در حوزه سازمان دهی، این یگان اقدام به آمایش سرزمینی پرسنل وظیفه کرد تا با ایجاد یکپارچگی و نظم در تقسیم سربازان وظیفه هم موجب سازمان پیدا کردن نیروها شده و همچنین 30 میلیارد ریال صرفه جویی در هزینه ها داشته باشد.

این مقام انتظامی تثبیت نیروهای یگان و جلوگیری از جابجایی آنها، اهتمام به شایسته سالاری در جذب فرماندهان، تغییر ساختار و عناوین غیرکاربردی ستاد یگان و طراحی و تولید لباس متحدالشکل مناسب برای کارکنان  را از دیگر اقدامات در حوزه سازمان دهی و تجهیز دانست.

وی همچنین به توزیع 400 سری تجهیزات حفاظتی کامل شامل شوکر، افشانه ، دستبند ، باتوم، چراغ قوه و ... در میان پرسنل یگان در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: امیدواریم در آینده بتوانیم تجهیزات بیشتری در اختیار کارکنان قرار دهیم.

این مقام ارشد انتظامی در بحث آموزش نیز به برقراری دوره های آموزشی با همکاری دانشگاه علوم انتظامی، ارائه مطالب برای تدوین پایان نامه، مقاله و کتاب در حوزه حفاظت از میراث فرهنگی و همچنین تدوین کتابی در موضوع «جرایم علیه میراث فرهنگی» برای دانشجویان علوم انتظامی اشاره کرد و گفت: اقداماتی نیز در حوزه آموزش پرسنل وظیفه و دیگر کارکنان یگان در استان ها انجام شده است که خوشبختانه علاوه بر بحث آموزش توانسته ایم هزینه های یگان را نیز در این حوزه مدیریت کنیم.

سردار رحمت اللهی با بیان اینکه یکی از اهداف راهبردی دولت، توسعه گردشگری است، تأکید کرد: احساس امنیت به ویژه در گردشگران خارجی بسیار مهم است و بارها تأکید کرده ایم که حتی یک مورد بزه دیدگی خرد هم می تواند احساس امنیت این گردشگران را با چالش مواجه کند.

وی افزود: بنابراین یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی اهتمام بسیار جدی در امر تأمین و القای احساس امنیت در گردشگران داشته که در این رابطه استفاده از ظرفیت های اجتماعی و مشارکت مردمی بسیار مورد توجه بوده است.

سردار رحمت اللهی با اشاره به تشکیل اداره جلب مشارکت های اجتماعی در یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: هدف از این کار استفاده از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد در راستای حفاظت و تأمین امنیت میراث فرهنگی و جلب مشارکت های اجتماعی بوده است.

وی جلب همکاری، اطلاع رسانی، آموزش همگانی، برقراری جلسات تعاملی با نهادها و حضور در مدارس و دانشگاه ها برای آموزش و آگاهی دادن به اقشار جامعه را از دیگر اقدامات تعاملی یگان در حوزه اجتماعی برشمرد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه در 10 ماه نخست امسال بیش از 30 هزار قلم انواع اشیاء بدلی و اصلی مربوط به دوره های پیش و پس از اسلام توسط این یگان کشف و ضبط شده است، تأکید کرد: بیش از 15 هزار قلم از این اشیاء با همکاری موثر و اخبار مردمی بدست آمده است.

وی همچنین از دستگیری نزدیک به 2 هزار نفر در رابطه با جرایم میراث فرهنگی در همین مدت خبر داد که حدود نیمی از این متهمان با همکاری و مشارکت های مردمی دستگیر شده اند.

سردار رحمت اللهی در ادامه به برنامه ریزی برای برخورداری موزه ها از سامانه آلارم ناجا و تدوین دستورالعمل مشخص اسکورت اموال تاریخی و فرهنگی اشاره و اظهار امیدواری کرد: به زودی در این عرصه اقدامات مناسبی انجام خواهد شد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی تخصیص بودجه مستقل از سوی سازمان میراث فرهنگی برای یگان ، تعیین تکلیف وضعیت ساختار و استخدام نیروها، وضعیت پرسنل مجروح و کشته شده در حین انجام مأموریت و همچنین همکاری ها در  حوزه تدوین آئین نامه ها را از جمله انتظارات این یگان از سازمان میراث فرهنگی برشمرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز