خبرگزاری کار ایران

مدیر میراث فرهنگی ایذه:

کوشک فروریخته نورآباد در تملک وزارت بهداشت است/ اجازه بهره‌برداری از بنا را ندادند

asdasd
کد خبر : ۴۶۲۵۲۶

مدیر میراث فرهنگی ایذه توضیحاتی را در مورد فروریختن بخشی از عمارت تاریخی کوشک نورآباد ایذه عنوان کرد.

ایوب سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد فروریختن بخشی از عمارت کوشک نورآباد ایذه گفت: کوشک نورآباد بنای دوره قاجاری و تک بنایی شاخص و با معماری چلیپایی است.

وی ادامه داد: این بنا در سال 78 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در سال 85 جهت ایجاد موزه مردم شناسی از سوی اداره میراث فرهنگی صددرصد مرمت شده‌است، اما از آنجا که سند ملک به نام وزارت بهداشت است و این وزارتخانه اجازه بهره‌برداری از بنا را به میراث فرهنگی نداد، پس از آن بنا بدون استفاده و متروک باقی ماند.

وی با بیان اینکه پس از متروکه شدن، بنا رو به استهلاک رفت، ادامه داد: شاهد بودیم که رفته رفته مصالح آن فرسوده شد و به دلیل رطوبت‌های صعودی و نزولی بخشی از بنا فروریخت.

سلطانی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود؛ وزارت بهداشت قصد واگذاری بنا به میراث فرهنگی را داشته، اما سازمان میراث فرهنگی نپذیرفته‌است، توضیح داد: ابدا چنینی چیزی نبوده است، من در 11 ماهی که در میراث فرهنگی سمت داشتم، 3 بار با اداره بهداشت و درمان مکاتبه کردم و این جدای از مکاتبات همکاران قبلی من است، آنها اجازه نمی‌دادند که از بنا بهره‌برداری شود، بنابراین اگر ما دوباره مرمت می‌کردیم، ولی بنا متروک می‌ماند هیچ فایده‌ای نداشت.

مدیر میراث فرهنگی ایذه افزود: ما پیشنهاد داده بودیم، در این بنا موزه تاریخ پزشکی ایجاد شود اما وزارت بهداشت موافقت نمی‌کرد، حتی می‌گفتند که می‌خواهیم بنا را اقامتگاه کنیم.

وی اظهار کرد: اکنون قرار شده 1000 متر از عمارت جهت ایجاد موزه به میراث داده شود، اعتبار لازم نیز تهیه شده و به زودی شروع به مرمت تکمیلی خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز