خبرگزاری کار ایران

فاطمه دانشور:

شهرداری لایحه مسوولیت اجتماعی را به شورای‌شهر نیاورد

asdasd
کد خبر : ۴۶۴۴۴۵

رییس کمیسیون اجتماعی شورای‌شهر تهران گفت: شهرداری لایحه مسوولیت اجتماعی را به شورای‌شهر نیاورده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فاطمه دانشور در نشست «جایگاه مسوولیت اجتماعی شرکتی در بهبود فضای کسب و کار» با بیان اینکه مسوولیت اجتماعی شرکتی اساسا به نحوه انجام کسب و کار و حصول درآمد مسوولانه توسط بنگاه‌های اقتصادی اتلاق می‌شود، گفت: بنگاهی که با تعهدات اخلاقی ایجاد درآمد کند صاحب کسب و کار مسوولانه است.

وی ادامه داد: در مسوولیت اجتماعی پنج بعد داریم که بسیار مهم است که شامل مسوولیت اجتماعی شرکت در رهبری و فرآیندهای درون‌سازمانی است، به این معنا که هیات‌مدیره نباید تنها به سود و تولید کار اکتفا کند بلکه باید کدهای اخلاقی را نیز تعریف کند تا این مساله تبدیل به استراتژی سازمان شود.

دانشور با اشاره به ضرورت مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها در محیط کار و کارکنان اظهارکرد: این مساله به فعالیت‌هایی که توسط شرکت در راستای مسوولیت‌پذیری شرکت در قبال کارکنان و محیط کاری صورت گرفته توجه دارد. مانند توجه به ایمنی و سلامت کارکنان سیاست‌های عدم تبعیض جنسیتی و قومیتی است.

رییس کمیسیون اجتماعی شورای‌شهر تهران اضافه کرد: حادثه پلاسکو نشان داد کسبه و مالک این ساختمان به بعد مسوولیت اجتماعی شرکت در قبال کارکنان نپرداخته و علت این حادثه عدم توجه به ایمنی فضای کار بود.

وی فعالیت شرکت‌ها در راستای مسوولیت اجتماعی در قبال توانمندسازی تامین‌کنندگان، پیمانکاران و مسوولیت‌پذیری در قبال مشتریان محصولات و سرمایه‌گذاری برای تحقیق و توسعه برای بهبود کیفیت زندگی را مهم ارزیابی کرد.  پیمانکاران شهرداری تهران کودکان کار را به کار می‌گیرند که این نوعی نقض حقوق کودک است و شهرداری باید در مسوولیت اجتماعی خود به این موضوع توجه کند.

این  عضو شورای‌شهر با اشاره به مسوولیت اجتماعی بنگاه‌ها در حوزه محیط زیست به مشکلات استان خوزستان اشاره کرد و گفت: این  استان با وجود داشتن پالایشگاه نفت از مشکلات زیست‌محیطی همچون گردوغبار و مشکلات معیشتی رنج می‌برد و باید از مسوولان این پالایشگاه پرسید که چقدر از سود خود را به بهبود وضعیت این استان اختصاص داده‌اند؟  همچنین شرکت خودروسازان نیز مسوولیت مهمی در حوزه محیط زیست دارند که آن‌طور که باید به آن اشاره نمی‌شود.

دانشور با اشاره به مسوولیت اجتماعی  شرکت‌ها در جامعه و کشور عنوان کرد: در این حوزه شرکت‌های ایرانی دقیق‌تر کار کردند به عنوان مثال شرکت‌های معدنی برای اینکه بتوانند عملکر بهتری در مناطق محروم داشته باشند می‌توانند به توسعه جوامع محلی بپردازند و با سود کار خود به آبدانی مناطق کمک کنند.

رییس کمیسیون اجتماعی شورای‌شهر تهران پیشنهاد داد که تیم سی اس آر زیر نظر مدیرعامل شرکت‌ها معرفی شود و همچنین شرکت‌ها به شناسایی ریسک‌های اجتماعی و زیست‌محیطی پیرامون بنگاه‌ها بپردازند هر چند که امروز بیشتر شرکت‌ها به سمت مدرسه‌سازی می‌روند و به سایر مسایل توجه نمی‌شود.

وی همچنین گزارش‌دهی مسوولانه ذی‌نفعان براساس استانداردها را یکی دیگر از راه‌های ایفای مسوولیت اجتماعی دانست.

رییس کمیسیون اجتماعی شورای‌شهر تهران از تثبیت مصوبه‌ای بر شورای‌شهر درباره مسوولیت‌پذیری اجتماعی خبرداد و گفت: این اتفاق ناشی از نبود سیستم شفاف در شهرداری است که باید براساس مسوولیت اجتماعی سیستم شفاف مستقر شود که تاکنون گزارشی شفاف از سوی شهرداری درباره مسوولیت‌پذیری اجتماعی نداشته‌ایم.

دانشور با تاکید بر اینکه شهرداری تهران علاقه‌ای به انجام این موضوع نداشت و نتوانست لایحه مسوولیت اجتماعی را به شورا ارایه دهد، تصریح کرد: تنها یک مصوبه در اینباره آن‌هم به صورت معمولی در شورا تشکیل شد اما لایحه کامل این موضوع برای اجرای مسوولیت اجتماعی به شورا ارایه نشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز