خبرگزاری کار ایران

دوستی پیشنهاد داد:

صدور کارت شهروندی برای شرکت در انتخابات شهردار

asdasd
کد خبر : ۴۶۵۸۵۱

عضو شورای سیاستگذاری کنفرانس مدیریت شهری با تاکید بر ضرورت انتخاب شهردار با رای مردم پیشنهاد داد؛ برای هر شهروند، برای شرکت در این انتخابات کارت شهروندی صادر شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسماعیل دوستی در نشست خبری دومین کنفرانس لایحه مدیریت  شهری با بیان اینکه لایحه مدیریت شهری ابتدا باید در دولت به تصویب رسیده و سپس به مجلس تقدیم شود، گفت: در شرایطی به سر می‌بریم که انتخابات شورای شهر و پایان کار شورای فعلی نزدیک است و این کنفرانس سندی در تاریخ شوراها است.

وی با بیان اینکه این لایحه چند ایراد اساسی دارد، اظهار کرد: نمی‌توان برای همه کلانشهرها و شهرهای کشور نسخه‌ای واحد در نظر گرفت، این در حالی است که این لایحه نسخه‌ای واحد را برای 1200 شهر کشور پیچیده است. به عنوان مثال نمی‌توان اداره کلانشهر تهران را با اداره یک شهر با جمعیت 5 هزار نفر به یک شکل در نظر گرفت.

دوستی ایراد دیگر این لایحه را موضوع نظارت بر عملکرد شهرداری دانست و افزود: در این لایحه همچنان شهردار، همه شهردار است و هم ذیحساب، این در حالی است که ما می‌گوییم ذیحساب باید از طرف شورای شهر انتخاب شود تا بتواند بر دخل و خرج شهرداری نظارت مستقیم داشته باشد، اما متاسفانه تشکیل دیوان محاسبات شهری در این لایحه دیده نشده است.

عضو شورای سیاستگذاری کنفرانس مدیریت شهری با بیان اینکه مشکل دیگر در این لایحه جدول افزایش درآمدی است، عنوان کرد: ما در همه شهرهای کشور با بحران مالی مواجهیم و به دنبال افزایش درآمد شهرداری در کلانشهرها هستیم، لذا اگر مساله تغییر در نحوه واریز ارزش افزوده حل شود، افزایش درآمدی جدی برای شهرداری‌ها خواهیم داشت.

دوستی خاطرنشان کرد: ما خواهان افزایش درآمد و خودکفا شدن شهرداری‌ها بودیم که در این لایحه کم رنگ و در کنفرانس مربوطه مورد بحث قرار خواهد گرفت.

این عضو شورای شهر با اشاره به پدیده ترافیک در شهرها و به ویژه مراکز استانی گفت: تا زمانی که ظرفیت وجود خودرو در شهرها محدود نشود، کاری از پیش نخواهیم برد و توسعه حمل و نقل عمومی یکی از راهکارهای کاهش ترافیک است لذا ضروری است درباره حمل و نقل ترافیک نیز در این کنفرانس بحث شود.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر شهرداری را شرکت سهامی تصور کنیم سهامداران آن مردم هستند، بیان کرد: مردم به ما مالیات و عوارض پرداخت می‌کنند و حق دارند آن را به دست کسی بدهند که خود انتخاب کرده‌اند.

دوستی با تاکید بر اینکه شهروند هر شهری نیاز شهر خود را می‌شناسد و با انتخاب شهردار با رای مردم یک اجماع عقلی پیش می‌آید مخالفت اعضای شورای شهر با این نحوه انتخاب شهردار را احساسی خواند.

وی با اشاره به اینکه انتخاب شهردار با رأی مردم در شهرهای بالای 200 هزار نفر صورت خواهد گرفت که تعداد این شهرها  35 مورد است، اظهار کرد: حکم این شهردارها را وزیر کشور صادر خواهد کرد و حتی می‌توان شرایط قانونی فراهم کرد که شهردار کابینه خود که شامل معاونان، شهرداران مناطق و مدیران عامل شرکت‌ها است را برای رأی‌گیری به شورای شهر معرفی کند.

این عضو شورای شهر تصمیم دولت برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده و تزریق آن به سایر شهرهای کشور را خلاف شرع خواند و اظهار کرد: مالیات هر شهری مربوط به همان شهر است و نمی‌شود آن را در جای دیگری هزینه کرد. هر چند که رئیس مرکز اداره برنامه و بودجه استان تهران می‌گوید ما این مبلغ را به شهرهای اطراف تهران می‌دهیم اما ما نگرانیم زیرا تخصیص این پول صد در صدی و نحوه واریز آن بلافاصله است.  

عضو شورای سیاستگذاری کنفرانس لایحه مدیریت یکپارچه شهری عنوان کرد: در لایحه بودجه امسال نیز مجلس قصد داشت کار خطرناکی انجام دهد که با حضور وزیر اقتصاد در مجلس خوشبختانه این کار انجام نشد.

وی تصریح کرد: هر چند میزان مالیات در کشور افزایش یابد سهم ما نیز بر ارزش افزوده بیشتر خواهد شد.

دوستی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره شرایط رأی دهندگان در انتخابات شهردار گفت: هنوز برای این موضوع قانون و آ‌یین‌نامه‌ای تصویب نشده است اما این مساله مشکلی بود که نمایندگان مجلس نیز مطرح می‌کردند.

این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه در انتخابات شورایاری‌ها نیز با این مساله مواجه بودیم که نباید اهالی یک محله در محله دیگر رای بدهند،‌ گفت: من پیشنهاد دادم برای هر شهروند کارت شهروندی صادر شود تا در زمان انتخابات شهروندان با شناسنامه و کارت شهروندی پای صندوق حاضر شوند که این موضوع در انتخاب شهردار توسط شهروندان یک شهر و نیز کاهش مهاجرت‌ها مفید است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیشتر مهاجران به تهران در حاشیه‌ها اقامت دارند که این موضوع برای کلانشهر تهران آسیب‌رسان است و بیش از 70 درصد مشکلات این شهر مربوط به مهاجران و حاشیه‌نشینانی است که نحوه زندگی در شهر را نمی‌دانند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز