خبرگزاری کار ایران

رئیس کل دادگستری لرستان:

تقویت مراکز نگهداری معتادان، امنیت اجتماعی را به دنبال دارد

asdasd
کد خبر : ۴۶۷۶۲۱

رئیس کل دادگستری لرستان به همراه معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب استان، مدیرکل زندان‌های لرستان و دادستان عمومی و انقلاب خرم‌آباد از مراکز ماده 16 (نگهداری ازمعتادان متجاهر و زنان آسیب‌دیده) بازدید کردند.

به گزارش ایلنا از ستاد مبارزه با مواد مخدر استان لرستان ؛ این بازدید از مرکز نگهداری معتادان متجاهر مرد با عنوان مرکز تربیتی فرهنگی نور واقع درمنطقه باباعباس مرکز استان و  مرکز نگهداری زنان آسیب‌دیده در گل‌سفید خرم‌آباد صورت گرفت.

غلامرضا آقامیرزایی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان در این بازدید با تقدیر از حضور و پیگیری مستمر مقامات قضایی استان گفت: مراکز ماده 16 برای نگه‌داری از معتادانی است که به علت عدم پذیرش در خانواده جا و ماوایی نداشته، درنتیجه در سطح شهرها حضور می‌یابند.

وی با بیان اینکه فرد معتاد متجاهر برای امرار معاش و تامین مواد مخدر خود اقدام به تکدی‌گری و سرقت‌های خُرد در جامعه می‌کند، افزود: به گواه کارشناسان انتظامی و قضایی، آمار سرقت‌های خُرد در زمان‌ اجرای طرح‌های پاکسازی و جمع آوری معتادان به‌شدت کاهش می‌یابد.

دبیر شورا با اشاره به عملکرد استان در بحث راه‌اندازی مراکز ماده 16 گفت: در حالی که نیمی از استان‌های کشور فاقد مرکز ماده 16 هستند استان لرستان از معدود استان‌هایی است که این ظرفیت در آن ایجاده گردیده است.

وی وضعیت بهداشتی مرکز ماده 16 مردان خرم آباد را مطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی لرستان همراهی بسیار خوبی با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان دارد.

دبیر شورا؛ راه‌اندازی مرکز زنان آسیب دیده از اعتیاد را اقدامی بزرگ دانست و گفت: تا قبل از سال 94، استان لرستان فاقد مرکزی برای نگه‌داری از زنان معتاد متجاهر بود اما با تلاش مجموعه دست‌اندرکار به ویژه دانشگاه علوم پزشکی لرستان و کمیته امداد امام(ره) دو ساختمان واقع در سکونتگاه غیررسمی گل سفید خرم‌آباد که قبلا در قالب طرح توانمندسازی مناطق آسیب‌دیده احداث گردیده بود به نگه‌داری از این قشر آسیب‌دیده اختصاص یافت.

آقامیرزایی خواستار همکاری مسوولان جهاد کشاورزی لرستان در بحث انتقال سند مجموعه اقامتی نور شد و افزود: این مجموعه در سال 90 به دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اختصاص یافته اما هنوز در مالکیت جهاد کشاورزی قرار دارد با توجه به تاثیر منفی اعتیاد بر روان جامعه انتظار می رود جهاد کشاورزی با نگاه مثبت به این مجموعه توجه کند.

وی؛ افزایش فضای سالن‌ها، تامین زیرساخت‌های مناسب نظیر گاز، اجرای شبکه فاضلاب، تفکیک برق مرکز ماده 16 مردان از روستای همجوار، اجرای شبکه فیبر نوری و... را از اقدامات انجام شده در دو سال اخیر عنوان کرد و گفت: افرادی که به دستور قضایی توسط شهرداری جمع آوری می‌گردند پس از غربالگری می توانند در دو دوره سه ماهه در این مرکز اقامت داشته باشند و تحت متادون درمانی قرار بگیرند.

دبیر شورا گفت: با توجه به اینکه در استان تنها یک مرکز ماده 16 برای مردان و یک مرکز نیز برای زنان وجود دارد معتادان متجاهر سراسر استان در این مراکز نگه‌داری می‌شوند که در پایان دوره سه ماهه اقامت هریک به مرکز بهداشت شهرستان مورد نظر معرفی و تحت درمان قرار می‌گیرند.

وی گفت: افراد معتادی که متجاهر شناخته شده، و در مرکز ماده 16 پذیرش می‌شوند پس از یک روز قرنطینه از نظر بیماری‌های شایع در اعتیاد نظیر ایدز و هپاتیت تحت آزمایش قرار می‌گیرند و درصورت احراز بیماری، مراحل درمان آنان پیگیری می‌شود.

دبیر شورا همچنین حضور مقامات قضایی در جلسات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان را مایه قوت قلب و دلگرمی مجموعه عنوان کرد و از رئیس کل دادگستری استان تقاضای یکصد میلیون تومان اعتبار برای تجهیز مرکز اقامتی ماده 16 را داشت.

آقامیرزایی با تاکید بر ضرورت ایجاد یک ایستگاه پلیس و یا حداقل افزایش تعداد نیروهای انتظامی در محل مرکز ماده 16 مردان گفت: انتظار داریم مسوولان انتظامی استان نسبت به حل این مشکل اقدام کنند، برای مرکز نگه‌داری زنان آسیب‌دیده نیز استقرار یک کیوسک پلیس ضروری به نظر می‌رسد.

وی از وجود 157 مرکز 8گانه درمانی خصوصی اعتیاد در استان خبر داد و گفت: از این تعداد 107 مرکز کلینیک درمانی و 40 مورد نیز جزء مراکز اقامتی میان‌مدت یا به اصطلاح کمپ هستند و ازمجموع کلینیک‌های درمانی 17 مورد زیر نظر بهزیستی و مابقی دارای مجوز از دانشگاه علوم پزشکی هستند.   

آقامیرزایی گفت: تا ابتدای سال 94 تعداد 7 شهرستان استان فاقد هرگونه کمپ یا مرکز درمان اعتیاد استاندارد بودند که با همکاری و هماهنگی دادستان مرکز استان، 65 کمپ غیرمجاز شناسایی شدند که 40 کمپ مجوز فعالیت دریافت و مابقی تعطیل و پلمپ گردیدند.

دبیر شورا با اشاره به ظرفیت مطلوب سازمانها و تشکل‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه اعتیاد افزود: در حال حاضر 70 ان.جی. او  با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همکاری مستمر دارند اما متاسفانه با توجه به پایین بودن سطح درآمد مردم استان و عدم وجود افراد دارای بنیه مالی بالا و از طرف دیگر عدم فرهنگسازی در این خصوص که اعتیاد یک بیماری است، خیرین برای کمک به افراد معتاد رغبت ندارند.

در ادامه این بازدید مسوولان قضایی استان در محل برگزاری دوره آموزشی طرح امید معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان در مرکز نور حضور یافتند.

به گفته‌ی مدرس دوره‌ امید این طرح برای اقشار مختلف جامعه در سطوح دانش‌آموزی، دانشجویی، بهبودیافتگان سوء مصرف مواد مخدر و افراد متقاضی طلاق برگزار می‌گردد که در قالب مهاجر برای معتادان اجرایی شده است رویکرد آموزشی طرح امید تغییر سبک زندگی افراد با استفاده از مفاهیم دین مبین اسلام و جنبه‌های فطری شخصیت افراد می‌باشد.

جعفر بدری رئیس کل دادگستری لرستان هم در این بازدید با ابراز خرسندی از اقدامات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان لرستان بر ضرورت فعالیت هرچه بیشتر تشکل‌های مردم‌نهاد در حمایت از بهبودیافتگان سوء مصرف مواد مخدر تاکید کرد.

رئیس کل دادگستری لرستان تقویت مراکز ماده 16 را از نیازهای جدی استان در بحث تامین امنیت عنوان کرد و گفت: اگر این مراکز را تقویت نکنیم امنیتی وجود نخواهد داشت امنیت با توسعه این مراکز ایجاد می‌شود تقویت مراکز نگه‌داری معتادان متجاهر، امنیت اجتماعی را به دنبال دارد از طرفی باید ساز و کار را به نحوی فراهم نمود که افراد در سال‌های آغازین اعتیاد مورد درمان قرار گیرند.

وی گفت: اینکه قریب به 40درصد زندانیان در جرائم تهیه، توزیع و خرده‌فروشی موادمخدر دخالت دارند یک آسیب جدی است در حالی که در کشور ما سنگین‌ترین مجازات‌ها برای مواد مخدر در نظر گرفته شده است.

بدری تصریح کرد: باید مراقبت‌های لازم بعد از خروج و بهبود معتادان را افزایش داد از سوی دیگر پیگیری اشتغال و بازگشت معتادان به خانواده در کاهش آسیب نقش مهمی دارد.

به گفته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان در مرکز  زنان آسیب‌دیده گل‌سفید خرم‌آباد هم در حال حاضر 21 بانو تحت مراقبت هستند.

وی گفت: تاکنون 4 نفر از زنان آسیب‌دیده بهبود یافته، و به آغوش خانواده خود بازگشته‌اند.

لازم به ذکر است سعید رازانی دادستان مرکز استان لرستان هم در این بازدید بر تشدید برخورد با معتادان متجاهر و جمع‌آوری آنان در آستانه نوروز خبر داد و گفت: با توجه به رویکرد مجموعه مدیریتی استان مبنی بر تبدیل لرستان به مقصد گردشگری در ایام سفرهای نوروزی طرح برخورد و جمع‌آوری متکدیان و معتادان متجاهر به طور جدی اجرا می‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز