خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر علوم در گفت‌وگو با ایلنا:

جنبش دانشجویی در حال زنده شدن است/ دولت به دانشجویان منتقد میدان داد/فضای تک‌گویی در دانشگاه‌ها از بین رفته است

asdasd
کد خبر : ۴۷۴۶۶۵

معاون فرهنگی وزیر علوم بر این باور است که جنبش دانشجویی دوباره در حال به رسمیت شناخته شدن در یک جایگاه رفیع و شایسته است که این موضوع، منحصر به یک رویکرد و سلیقه نیست؛ به گونه‌ای که در حال حاضر جریان‌های دانشجویی منتقد دولت، بسیار فعال هستند و ظرفیت‌هایی که در اختیارشان است، بسیار بیشتر از قبل است.

سید ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی وزیر علوم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره مسیر و وضعیت جنبش دانشجویی در دولت یازدهم اظهار داشت: جنبش دانشجویی در دولت یازدهم روند رو به رشد و خوبی داشته است. میزان رشد حرکت‌های دانشجویان در طول این مدت، یکی از سریعترین روندهای رشد و تحرک در طول تاریخ جنبش دانشجویی بوده است. البته به این معنا نیست که جنبش دانشجویی به سطح ایده‌آل خودش رسیده، بلکه با افولی که در جنبش و حرکت‌های دانشجویی در سال‌های گذشته داشتیم، هنوز خیلی راه مانده که جنبش دانشجویی بتواند جایگاه رفیع خود را به دست آورد.

وی با اشاره به اینکه اگر وضعیت موجود را با وضعیتی که ۴ سال قبل از دولت یازدهم مقایسه کنیم، تفاوت فاحشی را می‌بینیم، گفت: در زمستان ۹۱، یک فضای زمستانی را در حرکت‌های دانشجویی شاهد بودیم؛ ولی امروز در فضای دانشجویی یک فضای جدید و متفاوتی را می‌بینیم. البته هنوز مطالبات دانشجویی فراوان است و برخی از آنها محقق نشده، ولی مسیر در مجموع مثبت است. 

هاشمی با بیان اینکه دستاوردهایی بسیار خوبی در کمتر از ۴ سال اتفاق افتاده، افزود: به عنوان مثال ما امروز می‌بینیم که تقریبا در همه دانشگاه‌ها، دانشجویان این ظرفیت را پیدا کردند که در قالب تشکل‌های مختلف حضور داشته باشند و فعالیت کنند.

معاون فرهنگی وزیر علوم با اشاره به اینکه در اکثر دانشگاه‌ها در ۴ سال قبل از دولت یازدهم، تشکل‌های دانشجویی پوشش همه سلایق و دیدگاه‌ها را نداشتند، ولی در حال حاضر یک پوشش نسبی را در سطح دانشگاه‌ها می‌بینیم، گفت: در دولت گذشته نشریات دانشجویی، روند رو به رکودی را طی کردند، ولی در حال حاضر روند رو به رشدی دارند و مشارکت و فعالیت دانشجویان در  نشریات با رویکردهای مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و علمی خوب پیش می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های جمعی داوطلبانه در قالب انجمن‌ها، کانون‌ها، نشریات و تشکل‌ها وضعیت بسیار متفاوتی نسبت به گذشته دارد. جنبش دانشجویی دوباره در یک جایگاه رفیع و شایسته در حال به رسمیت شناخته شدن است که این موضوع، منحصر به یک رویکرد و سلیقه نیست؛ به گونه ای که در حال حاضر جریان‌های دانشجویی منتقد دولت، بسیار فعال هستند و ظرفیت‌هایی که در اختیارشان است، بسیار بیشتر از قبل است.

هاشمی در ادامه با اشاره به اینکه تشکل‌های دانشجویی منتقد که به طور صریح و مستمر در حال نقد دولت هستند، بسیار حوزه عمل وسیعی دارند و دولت نیز به آنها میدان داده است، افزود: مجموعه‌ای که احساس می‌کردند محدودیت شدید دارند، تا حدودی توانستند در سطح دانشگاه‌ها فعالیت داشته باشند، ولی در سطح ملی هنوز جای کار وجود دارد. در سطح ملی اتحادیه‌های دانشجویی که در طول ۴ سال فعال بودند، عموما اتحادیه‌های دانشجویی منتقد دولت هستند.

وی افزود: البته در سطح دانشگاه‌ها فعالیت‌های دانشجویان حامی دولت و همسو با دولت، از نظر کمی و کیفی کمتر از منتقدان دولت نیست.

وی با اشاره به تک گویی که در گذشته در دانشگاه‌ها به وجود آمده بود، گفت: با توجه به تحولاتی که در فضای دانشگاهی رخ داد در این سال ها فرصتی ایجاد شد که هم منتقدان دولت و هم حامیان و دولت فرصت عرض اندام پیدا کنند.

معاون فرهنگی وزیر علوم ضمن بیان این مطلب که ما بیش از ۱۲۰ تشکل جدید در دانشگاه‌های مختلف داریم که رویکردهای مختلفی را تعقیب می‌کنند، گفت: این تشکل‌ها اگر بخواهند در سطح ملی اقدام کنند، باید در قالب اتحادیه‌ها فعالیت کنند. در حال حاضر ۱ تا ۲ سال است که تقاضای تاسیس ۳ اتحادیه وجوددارد؛ به محض اینکه این موضوع مطرح شد در دبیرخانه مرکزی هیات نظارتِ مرکزی مورد بررسی قرار گرفت، تقاضاها جمع آوری شد و فرایند مواجه و پاسخ به این تقاضاها آغاز شد.

هاشمی عنوان کرد: با توجه به شرایطی که در سال ۹۳ در وزارت علوم بود، توافقی که ما بین مسوولان وزارتخانه‌ها به وجود آمد، باعث شد که دبیرخانه مرکزی نظارت بر تشکل‌های اسلامی که به نوعی محور جنبش دانشجویی هستند، از وزارت علوم به وزارت بهداشت منتقل شود. بیش از یک سال و نیم این دبیرخانه در وزارت بهداشت متمرکز بود و اقداماتی برای تدوین آیین‌نامه فعالیتِ هیات نظارت مرکزی نظارت بر تشکل‌ها و اتحادیه‌ها انجام شد و در نهایت مقدماتش فراهم شد که مجوزشان صادر شود.

وی ادامه داد: حدود یکسال پیش بود که وزیر بهداشت، تصمیم گرفت که اتحادیه‌ها به وزارت علوم بازگردد و اعلام کردند که آمادگی ادامه این روند را ندارند و از ما خواستند، مسوولیت دبیرخانه را وزارت علوم بر عهده بگیرد. طبیعتا قدری از زمان را از دست دادیم، ولی به محض اینکه دبیرخانه به وزارت علوم بازگشت، کار با سرعت و جدیت ادامه پیدا کرد و آیین نامه هیات نظارت مرکزی تدوین نهایی شد و جلسات مرتب برای هیات نظارت براتحادیه‌ها تشکیل شد.

معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه آیین‌نامه خلاء و ابهاماتی داشت که برطرف شد و تقاضای اتحادیه‌ها بررسی شد، گفت: وقتی که این آیین‌نامه تدوین شد، دستگاه‌های مختلف (وزارت بهداشت، وزارت علوم، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دانشگاه آزاد اسلامی) در این حوزه نظر و رای دادند. این تقاضاها وقتی مطرح شد، پیچیدگی‌هایی داشت که نتوانستیم به اجماع برسیم و هنوز علی‌رغم تلاش‌های بسیار زیادی که صورت گرفته، مطالبه به حق دانشجویان و تشکل‌ها مبنی بر ایجاد اتحادیه‌های جدید هنوز محقق نشده است و این مسئله باعث شده که در سطح ملی فعالیت جنبش دانشجویی به سطح مطلوب خودش نرسد.

وی خاطرنشان کرد: ما در حال تلاش هستیم و فکر می‌کنیم که مسوولان ارشد کشور باید کمک کنند که این مطالبه محقق شود. وزرای محترم و مقامات کشور در چهارچوب ضوابط در حال پرداختن به این موضوع هستند، اگر این اتفاق بیفتد؛ این روند رشد، بیشتر به بار خواهد نشست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز