خبرگزاری کار ایران

حافظی:

موسسه همشهری ابزاری تبلیغاتی است/ تهران به کانون ثروت برای ثروتمندان نوکیسه تبدیل شده است

asdasd
کد خبر : ۴۷۹۳۸۸

عضو شورای شهر تهران گفت: موسسه رسانه‌ای همشهری باید ابزار نظارتی باشد، نه اینکه ابزاری برای تبلیغات باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رحمت‌الله حافظی، در نشست نقد و ارزیابی مدیریت شهری در شهرداری تهران که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: این عضو شورای شهر در ابتدای صحبت‌های خود به تعریف مدیریت شهری پرداخت و با اشاره به ویژگی‌هایی که یک عضو شورای شهر باید داشته باشد، گفت: مشکل ما این است که شورای شهر به عنوان سیاستگذار و هدایت‌کننده و ناظر نتوانسته نقش خودش را که در قانون تعریف شده، ایفا کند. لذا می‌بینیم در موضوعات مختلف مانند محیط زیست، منابع، ترافیک و آلودگی هوا نتوانسته کارنامه موفقی داشته باشد.

وی در ادامه به ویژگی‌های عضو شورای شهر پرداخت و گفت: اول باید بدانیم شورای شهر چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و از ظرفیت‌های خود بتواند استفاده کند. یکی از این ویژگی‌ها این است که اعضا توان درک مسائل مرتبط با شهر را داشته باشد و این به معنی این نیست که یک شهرساز باید باشد.

حافظی افزود: نباید شرایط اینطور نباشد که تمام سطح شهر را آسفالت کنیم. فضاهایی مانند فضای سبز یا حتی کف جوی خیابان ولیعصر. به این موضوع از منظر تخصصی توجه نشده و این مسئله مشکلاتی برای شهروندان ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: موضوع دوم پایبندی و تعهدی است که اعضا باید به نقش خودشان که نمایندگی مردم است، داشته باشند و نسبت به آن مسئولیت‌پذیر باشند. نماینده مردم باید منطق‌پذیر باشد و مشکلات را به مردم اطلاع‌رسانی کند. اینکه چقدر منابع داشتیم و چه میزان هزینه شده است؟

حافظی ادامه داد: شهرداری هم موظف است، تکالیفش در این راستا را انجام دهد و در انتهای سال هم گزارش بدهد و آن را در اختیار مردم قرار دهد. باید دید چرا چنین اتفاقی نمی‌افتد؟

وی با اشاره به ویژگی بعدی که پاک‌حسابی است، گفت: نماینده باید شفاف باشد و به خودش اجازه ندهد پا روی حقوق مردم بگذارد. مبلغ دریافتی عضو شورا در ماه پنج میلیون تومان است که در یک سال می‌شود، 60 میلیون تومان. سوال این است که چرا یک نماینده تمام شهر را از پوسترهایش پر می‌کند و 400، 500 میلیون هزینه می‌کند، این قابل توجیه نیست. در این صندلی‌های سبز چه خبر است که شما تا این حد برایش هزینه می‌کنید؟

حافظی به کارآمدی و اثربخشی به عنوان ویژگی بعدی اشاره کرد و گفت: کارآمدی و اثربخشی یعنی کار درست را بشناسیم، استراتژی داشته باشیم و کار را درست انجام بدهیم.

وی با اشاره به توسعه اتوبان‌ها گفت: این یک استراتژی غلط است. وقتی این بخش را توسعه می‌دهید یعنی مردم را به استفاده از وسیله نقلیه شهری تشویق می‌کنید و این موضوع در نتیجه ترافیک بیشتر را به همراه دارد. باید در حوزه حمل و نقل عمومی بیشتر کار کنیم.

حافظی اظهار داشت: نکته دیگر جلب رضایت مردم است. قرار نیست پشت درهای بسته نشست و تصمیم گرفت. باید دید نیاز مردم چیست؟ یکی از نهادهای واسط مردم و شوراها، شورایاری‌ها هستند؛ شورایارها کسانی هستند که در دل مردم و محله‌ها زندگی می‌کنند و به خوبی می‌دانند مسائل، کمبودها و مشکلات مردم چیست؟ در تدوین بودجه باید به این افراد مراجعه شود و با آنها مشورت شود. از این ظرفیت طی سال‌های گذشته به خوبی استفاده نشده است. به همین دلیل صدها میلیارد تومان هزینه شده، خارج از آن مسیری است که مشکلات مردم را برطرف می‌کند و در نتیجه مردم ناراضی هستند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات مدیریت شهری این است که کارشناس خبره‌ای نداریم، نیروها رابطه‌ای آمدند و فاقد تخصص هستند. دعواهای سیاسی نباید تاثیرگذار در ارائه خدمت به مردم و حل مشکل  آنها باشد که متاسفانه این موضوع گاهی تاثیرگذار بوده است.

حافظی با تاکیدبراینکه شورای شهر از ریل اصلی وتخصصی خارج شده و به همین دلیل شهرداری دچار کاستی شده است، گفت: تهران سیاه‌چالی است که نمی‌تواند پشتوانه لازم برای حیات معنوی شهروندان و بهره‌مندی اقتصادی مردم را فراهم کند و ظرفیت لازم برای ایجاد محیط زیست برای زندگی مردم ایجاد نماید. تهران کانون ثروتی است که مسیرش تولید ثروت برای ثروتمندان است. ثروتمندان نوکیسه‌ای که شهر را مدیریت می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه کار کنیم که شورای شهر قوی داشته باشیم، بیان کرد: ویژگی‌های عضو شورای شهر را بیان کردم، البته اینها شرط لازم هستند، ولی کافی نیست. در کنار آن در انتخاب باید دقت لازم صورت بگیرد. شورای چهارم تجربه خوبی برای جناح‌های سیاسی بود که در انتخاب لیست‌هایشان دقت لازم را داشته باشد که هرکسی را به راحتی وارد لیست نکنند. البته اخیراً دیده‌اند در این مورد با دقت بیشتری انتخاب صورت می‌گیرد. استانداردها در دوره چهارم بالا رفت، اگر شورای پنجم این مسیر را دنبال نکند و عدول کند و رویه شورای سوم را ادامه بدهد مورد بازخواست مردم قرار می‌گیرد.

حافظی با تاکیدبر شفاف سازی گفت: جلسه علنی نباید از مردم مخفی باشد. اکثر جلسه‌های ما علنی است ولی مردم مطلع نمی‌شوند. اگر نماینده هدفی جز ارتقاء آسایش و آرامش مردم نداشته باشد، نباید پشت درهای بسته تصمیم‌گیری کند. درهای شورا باید باز باشد.

وی با اشاره به اهمیت موضوع نظارت گفت: ابزارهای نظارتی در عملکرد شورا و عملکرد شهرداری باید ایجاد شود. متن مذاکرات همانگونه که در مجلس اتفاق می‌افتد باید مکتوب باشد. این کار در شورای شهر انجام نمی شود. برای هر مصوبه‌ای باید مخالفان و موافقان مشخص باشند. در حالی که این اتفاق نمی‌افتد، این موضوع باعث می‌شود لابی‌هایی ایجاد شود و افرادی که می‌آیند برایشان مهم نیست چون نیازی نیست پاسخگو باشند.

حافظی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره زلزله احتمای تهران گفت: گسل های تهران باید شناسایی شوند، بخشی از این امر اتفاق افتاده و بخشی دیگر مانده است که نیاز به مطالعه دارد. طبق قانون ساخت و ساز روی گسل ممنوع است. باید حریم‌های گسل‌ها مشخص شوند ولی این کار صورت نگرفته است و شاهد بودیم حتی روی گسل ساخت و ساز انجام شده است. نظام مهندسی حریمی مشخص کرده که اگر ساختمان در آنجا از استحکام خوبی برخوردار باشد، می‌تواند ساخته شود و این موضوع قانونی است و ایرادی ندارد.

وی افزود: خوشبختانه ابلاغیه‌ای را وزارت راه و شهرسازی سال گذشته برای نهاد ریاست جمهوری ارسال کرد که جمع‌بندی نظر کارشناسی بود و تکالیف را برای حوزه‌های مختلف پیش‌بینی کرده بود. اگر این مصوبه عملیاتی شود این دغدغه‌ هم برطرف خواهد شد.  در طرح تفصیلی که ما داریم و طرح جامع بایستی براساس نقشه گسل‌ها بازنگری شود.

عضو شورای شهر در پاسخ به سوالی در خصوص اجاره دادن سوله‌های مدیریت بحران توسط شهرداری بیان کرد: قرار شد سوله‌هایی ساخته و تجهیز شوند و ابزار و امکانات لازم برای امداد و نجات دپو شوند و همچنین مقداری مواد غذایی فاسد نشدنی در آنجا قرار بگیرد که اگر حادثه‌ای رخ داد، بتوان امدادرسانی را از داخل منطقه آسیب دیده انجام داد و کمک‌رسانی کرد.

وی افزود: متاسفانه در این موضوع انحرافی صورت گرفت و این سوله‌ها تبدیل به محل ورزشی برای بانوان شد.

حافظی در پاسخ به این پرسش که آیا این امکان وجود دارد موسسه رسانه‌ای همشهری زیرمجموعه شورای شهر شود، گفت: نگرش حاکم دچار اشکال است. موسسه همشهری یک ابزار است و اگر من بودم این موسسه و رسانه را به ابزاری نظارتی تبدیل می‌کردم نه یک ابزار تبلیغاتی. در آن صورت شهرداری باید تلاش می‌کرد تا کاستی و مشکلی در کارش نباشد که در این رسانه‌ بازتاب داده شود و مطرح گردد. امیدوارم گروه بعدی از این ابزار درست استفاده کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز