خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

به اندازه ۲۰ سال تخت‌ بیمارستانی در بیمارستان‌های کشور ایجاد کردیم

asdasd
کد خبر : ۴۸۰۷۱۶

وزیر بهداشت در سخنرانی قبل از خطبه های نمازجمعه بر تاثیر دروغ و تهمت در جامعه بر ایجاد استرس و خشم عمومی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی سخنانی در پیش از خطبه های نماز جمعه تهران به مناسبت هفته سلامت گفت: در طول شروع به کار دولت یازدهم به خدمات سلامت توجه ویژه‌ای شد که در نهایت به تصویب « طرح تحول سلامت» منجر شد.

وی گفت: در طرح تحول سلامت توانستیم؛ پرداخت هزینه‌های درمانی مردم را کاهش دهیم تا نسبت به مراجعه به مراکز درمانی دغدغه کمتری داشته باشند.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه نزدیک به ۱۱ میلیون نفر در طرح تحول سلامت بیمه شدند، گفت: همچنین مسائل مردم حاشیه نشین را برای مراجعه به مراکز درمانی تا میزان زیادی مورد توجه قرار داده و حل کردیم.

وزیر بهداشت گفت: قبل از اجرای طرح تحول سلامت مردم در بیمارستان‌های دولتی مجبور به پرداخت هزینه هایی چون نخ جراحی یا آزمایشات و... بودند که ما سهم مردم از پرداخت هزینه های درمانی را با اجرای طرح تحول سلامت در روستاها به ۳ درصد و در شهرها به ۶ درصد رساندیم.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: به اندازه ۲۰ سال تخت‌های بیمارستانی در بیمارستان‌های کشور ایجاد کردیم و ۲ هزار میلیارد تومان تجهیزات برای بیمارستان‌ها خریداری شد.

وی گفت: برای خرید تجهیزات بیمارستان ها به سراغ شرکت های دانش بنیان رفتیم تا به تولید و اشتغال کشور و رونق این شرکت ها کمک کنیم.

وزیر بهداشت گفت: ۳ هزار مراکز بهداشت و ۷ هزار مرکز سلامت محور ایجاد شد.

قاضی زاده هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث سلامت روان در جامعه پرداخت و گفت: سلامت روان بر وضعیت سلامت جسم بسیار موثر است . سلامت روان به شدت مورد توجه دولت است و در کشور مشکلاتی داریم که تاحدودی سلامت روان جامعه را تحت الشعاع خود قرار داده است.

وی افزود: در منطقه ای آشوب زده و جنگ زده در امنیت و آرامش هستیم ولی به هر حال وضعیت همسایگان و کشورهای مسلمان بر وضعیت روانی جامعه اثرگذار است. در معرض حوادث طبیعی چون سیل ، طوفان و زلزله بوده ایم.

وزیر بهداشت گفت: سالانه ۱۸ هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست می دهند و نزدیک به ۱۰  برابر این رقم نیز معلول و خانه نشین می شوند .

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: میزان افسردگی در کشور بیش از متوسط جهانی نیست و در خانم ها ۱۶ درصد و در آقایان ۱۰ درصد به افسردگی مبتلا هستند.

وی افزود: کم سوادی و فقر و مشکلات فرهنگی و اجتماعی در ایجاد افسردگی موثرند ولی یکی از عوامل ایجاد اضطراب در جامعه وجود دروغ در جامعه است. در جامعه ای که دروغ و تهمت است استرس نیز افزایش می یابد و باعث خشم عمومی در جامعه و آسیب های اجتماعی می شود.

وی گفت: یأس یکی از مهمترین مشکلاتی است که در جامعه تبلیغ می شود . قطعا وقتی بر اثر یأس پراکنی در جامعه نشاط و شکوفایی از بین برود و امید نباشد مردم آن جامعه به افسردگی دچار خواهند شد.

وزیر بهداشت افزود: بیکاری ومشکلات معیشتی خود سبب گرفتاری های روحی و روانی خواهد شد ولی اختلافات شخصی ، منطقه ای بین شهرها یا نهادهای مختلف هم مشکلات روحی و روانی را ایجاد یا تشدید می کنند.

وی تاکید کرد: اختلالات در خواب ، گوشه گیری مردم و مسئولین ، بی حوصلگی در روابط خانوادگی و اجتماعی نیز از مصادیق افسردگی است.

وزیربهداشت گفت: به ازای هر ۴۰ هزار نفر یک مشاور روان داریم ولی هنوز فرهنگ استفاده از آنها را نداریم. توجه نکردن والدین به مسائل فرزندان بچه ها را منزوی، سیگاری و در نهایت سبب اعتیاد آنها می شود.

وی افزود: آمار افسردگی در ۲۶ سال گذشته دو برابر شده است این  در حالی است که کشور ما کشوری اسلامی است و باورهای دینی باعث آرامش روانی می شود . اگر ریشه دروغ و تهمت در جامعه خشکانیده شود استرس در جامعه کم می شود.

قاضی زاده هاشمی گفت: مسئولین، رسانه های جمعی، تلویزیون در جهت کاهش و کنترل خشم و یأس عمومی که عده ای در جامعه تبلیغ می کنند تلاش کنند تا به سمت کاهش آسیب های اجتماعی برویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز