خبرگزاری کار ایران

معصومه ابتکار:

دولت گذشته محیط زیست را از اولویت خارج کرده بود/ ارایه لایحه بالاترین امتیاز سختی‌کار برای محیط‌بانان به مجلس

asdasd
کد خبر : ۴۸۷۷۸۳

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در برنامه آن‌لاین اینستاگرامی خود به سوالات مخاطبان پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معصومه ابتکار با اشاره به وضعیت محیط زیست در دو دولت نهم و دهم گفت: متاسفانه در این دو دولت‌ روند نادرستی در مسایل محیط زیستی و فرهنگی به وجود آمد که باعث ناراحتی مردم شد.

وی ادامه داد: در بسیاری از مسایل مانند محیط زیست سختی‌هایی بوجود آمد که مردم آنها را فراموش نخواهند کرد. خیلی مهم است که بدانیم این انتخابات برای کشور تعیین‌کننده است. ایران به‌دلیل تصمیمات نادرست دولت‌گذشته هنوز با مشکلات بسیاری دست به گریبان است. دولت گذشته محیط زیست را از اولویت خود خارج کرده بود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آسیب‌های جدی که به سفره‌های آبی وارد شده بود، گفت: نزدیک به 85 درصد سفره‌های زیر زمینی آسیب شدید دیدند و بسیاری از تالاب‌ها خشک شده بود. نباید فراموش کنیم که دریاچه‌ارومیه که میلیون‌ها انسان اطراف آن زندگی می‌کنند در خطر نابودی قرار داشت.

معاون رییس‌جمهور با مهم خواندن بنزینی که اکنون در پمپ بنزین‌ها توزیع می‌شود، خاطرنشان کرد: از سال 92 ما دولت را تحویل گرفتیم بنزین یورو 4 توزیع شد و در حال حاضر در 40 شهر ایران بنزین یورو 4 توزیع می‌شود و از ماه بعد 15 شهر دیگر به این تعداد افزوده می‌شود و همین روند تا زمانی که تمام شهرهای ایران از بنزین یورو 4 استفاده کنند ادامه خواهد داشت.

ابتکار در ادامه افزود: ما برای پاک‌کردن هوای تهران و بسیاری از شهرهایی که از آلودگی رنج می‌برند از همان لحظات اول دولت اقدامات موثری را انجام دادیم و اکنون نتیجه آن کم شدن آلودگی هوا است.

وی از نحوه تولید خودرو و موتورسیکلت انتقاد کرد و افزود: متاسفانه تولید خودروهای غیر استاندارد در دولت قبل باعث بسیاری از صدمات محیط زیستی شد. با توجه به برناهه‌های دولت آقای خاتمی از سال 86 تولید خودرو در ایران باید وارد استانداردهای روز جهانی می‌شد که متاسفانه این اولویت برای آنها اهمیت نداشت. متاسفانه همان افرادی که این تصمیمات نادرست را می‌گرفتند اطراف یکی از کاندیداها فعالیت انتخاباتی می‌کنند.

معاون رییس‌جمهور با اشاره به دیگر فعالیت‌های دولت تدبیر و امید گفت: سال 92 سوخت نیروگاه‌های ایران از نوع سنگین و مازوت بود که ما تلاش کردیم این سوخت را سبک‌تر و استانداردتر شود.

وی درباره عملکرد شهردار تهران در حوزه محیط زیست بیان کرد: شهردار تهران یک‌سری فعالیت‌های مثبت مانند افزایش فضای سبز و مدیریت پسماند انجام داد اما اکنون باید ببینیم آیا این فعالیت‌ها در برابر تخریب‌های محیط زیست و هچنین ساخت برج‌های بلندمرتبه در خیابان‌های کوچک موثر است یا خیر؟ متاسفانه باید بگوییم به‌هیچ عنوان! شهرداری تهران نتوانست درباره محیط زیست درست عمل کند. درباره وضعیت محیط زیست تهران بسیار اعتراض شده ولی هیچ گوش شنوایی وجود ندارد.

ابتکار افزود: مشکل تهران بزرگراه نیست بلکه گسترش مترو و وسایل حمل‌ونقل عمومی می‌تواند به آسیب‌دیدگی کمک کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین اظهار داشت:  تشکیل ستاد گردوغبار در خوزستان یکی از عواملی شد که ما به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم. باید به این نکته اشاره کنیم که وضعیت گردوغبار تنها عامل داخلی ندارد و کشورهای منطقه در این مشکل محیط زیستی مشارکت دارند. ما توانستیم با اقدامات بین‌المللی به نتایج خوبی دست پیدا کنیم و همچنین توانستیم هورالعظیم که در دولت قبل کاملا خشک شده بود را مجددا احیا کنیم.

عضو سابق شورای‌شهر تهران با اشاره به فروش پارک پردیسان با مصوبه دولت نهم و دهم افزود: زمانی که ما در شورای‌شهر بودیم ناگهان به ما خبر رسید که می‌خواهند قسمتی از پارک پردیسان که مربوط به مردم تهران است با مصوبه دولت به فروش برسد که ما سریعا وارد عمل شده و از این کار غیر قانونی جلوگیری کردیم. اکنون این پارک از فروشندگان مواد مخدر و اراذل و اوباشش پاک‌سازی شده است.

ابتکار درباره تهمت‌هایی که به خانواده‌اش زده شده گفت: متاسفانه خانواده من به‌دلیل موقعیت شغلی من آسیب‌های جدی  دیده‌اند. در مورد شوهرم گفته بودند شوهرم بنزین خارجی وارد می‌کند ولی اگر کمی توجه کنیم واردات بنزین خارجی توسط شرکت‌خصوصی اصلا هیچ صرفی ندارد.

معاون رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره وضعیت معیشتی محیط‌بانان گفت: ما هنگامی که دولت را تحویل گرفتیم 8 محیط بان ما حکم اعدام داشتند. آنها به خاطر حمایت از طبیعت این حکم را دریافت کرده بودند. اکنون می‌توانیم بگوییم هیچ محیط‌بانی در زندان نیست و تنها یک نفر در زندان است و آن هم در مراحل آخر قانونی قرار دارد.

وی افزود: با توجه به لایحه‌ای که به مجلس ارایه شده دولت‌یازدهم قصد دارد بالاترین امتیاز سختی کار و مشاغل تخصصی را برای محیط بانان فراهم کند.

ابتکار با اشاره به وضعیت کنونی دریاچه‌ارومیه گفت: دریاچه ارومیه ابتدای دولت‌یازدهم اصلا وضعیت خوبی نداشت ولی اکنون می‌توانیم دریاچه ارومیه را یک دریا بنامیم اما هنوز در این حوزه باید فعالیت‌هایی زیادی انجام دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز