خبرگزاری کار ایران

سرپرست دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان:

کاهش مشارکت مردم در انتخاب سرنوشت‌شان مساوی با افزایش فساد در تصمیم گیری

asdasd
کد خبر : ۴۸۸۱۷۰

سرپرست دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان، ضمن دعوت مردم برای مشارکت جدی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: کاهش مشارکت مردم در سرنوشت خویش افزایش فساد در تصمیم گیری را بدنبال خواهد داشت.

به گزارش ایلنا، رضا شجیع شامگاه یکشنبه در نشست"نقش مشارکت مردمی و سازمان های مردم نهاد درحفظ محیط زیست و سلامت جامعه" که با حضور جمعی از فعالان حوزه زیست در هتل ارم برگزار شد، در سخنانی یکی از مشکلات فعلی شهر تهران را حاکمیت شهر بر انسان و فاصله هرچه بیشتر شهروندان با زندگی همراه با طبیعت دانست.

وی با بیان اینکه، طبق عملکرد چندسال اخیر مدیران شهری این فرد است که بایستی خود را با شهر تطبیق دهد، اظهارکرد: این اتفاق به طور حتم محصول بی تدبیری مدیران شهری در توجه بیش از حد به آهن و آجر است، به طوریکه پایتخت در حال حاضر تبدیل به شهر فرصت‌ها شده‌است و دیگر روستائیان مهاجر حاضر به بازگشت به زادگاه خود نیستند.

سرپرست دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: امروز طرح ترافیک به شما حکم می‌کند که حق نداری شهر را تجربه کنی و چه ساعت‌هایی از عمر شهروندان پایتخت که به دلیل معضل ترافیک از بین رفته است.

سرپرست دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان در ادامه با بیان اینکه، نان عده‌ای در عدم مشارکت جدی مردم در انتخابات نهفته است، اظهارکرد: کاهش مشارکت مردم در انتخاب سرنوشت خویش مساوی با افزایش فساد در تصمیم‌گیری است.

وی ادامه داد: هیچ چیز خطرناک‌تر از فاصله بین مردم مردم و نظام نیست و جامعه ایران نیز به طور حتم نمی‌خواهد یکبار دگر به عقب بازگردد، چراکه در روند توسعه اختلال ایجاد خواهد شد.

شجیع در ادامه با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید تعداد سازمان های مردم نهاد از ۵۰ به ۲ هزار سازمان افزایش یافته است، این اتفاق را در راستای بازگشت اعتماد هرچه بیشتر مردم  به دولت و نظام دانست.

دیگر سخنران این همایش، مناف هاشمی گفت: در شرایطی کشور به آقای روحانی تحویل داده شد که حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی و بیش از هزار پروژه نیمه کاره در نقاط مختلف کشور وجود داشت. تجربه تورم ۴۰ درصدی داشتیم و به هیچ عنوان شرایط پایداری در اقتصاد وجود نداشت و حتی فردایمان قابل پیش‌بینی نبود. در حوزه زیست‌محیطی با خشک شدن دریاچه ارومیه، آلودگی آب، خاک و هوا مواجه بودیم و این دولت در حوزه محیط زیست و زیرساختی هزینه‌های بسیاری کرد. اگر این مقایسه‌ها صورت نگیرد به آگاهی، هوش و شعور مردم ظلم کرده‌ایم. در حوزه‌های اقتصاد، درآمدهای پایدار، توسعه پایدار، محیط زیست و ورزش نسبت به دولت قبل به شرایط مطلوبی رسیده‌ایم و ریل توسعه در مسیر خود قرار گرفته و امیدواریم این چرخه روز بروز محکم‌تر ادامه پیدا کند. این شرایط مطلوب نشان دهنده اینست که در این حوزه‌ها متخصصین مسئولیت‌ها را به عهده گرفته‌اند و دلسوزانی که برای آلودگی هوا، آب و خاک برنامه‌هایی در سطح ملی دارند و مشارکت مردم را هم می‌طلبند، همانطور که همایش امروز هم همین نام را دارد.

وی در ادامه بیان کرد: اگر مردم مشارکت نداشته باشند مطمئن باشید نه حکومت‌های محلی و شهرداری‌ها و نه دولت‌ها توفیق نخواهند داشت، تجربه دنیا این را اثبات کرده است. ما باید این آگاهی را به مردم بدهیم که در آبادانی در سطح محلی و کشوری سهیم هستند. این انتظار وجود ندارد که تمام آسیب‌هایی که به کشور وارد شده است، به یکباره حل و فصل شوند. طی کردن مسیر توسعه و رسیدن به توسعه پایدار کار آسان و کوتاه مدتی نیست.

مجید فراهانی دیگر سخنگوی این همایش ضمن تسلیت به خانواده‌های معدن کاران استان گلستان گفت: می‌شود از اینگونه حوادث پیشگیری کرد و باید بحث ایمنی، محیط زیست و سلامت که در تمام دنیا بعنوان یک الزام در تمام پروژه‌ها وجود دارد در کشور ما نیز الزام‌آور باشد. ایزو ۱۴ هزار در دنیا بعنوان یک اصل اساسی است که به بحث محیط زیستی در کنار ایمنی و سلامت شهروندان می‌پردازد و از مهم‌ترین شاخصه‌های امنیت در دنیا بشمار می‌رود. محیط زیست ارتباط وسیع و کاملی با سلامت شهروندان، آینده زمین و فرزندانمان دارد.

وی با اشاره به پیشینه ایرانیان در پنج هزار سال پیش و در زمان بخت‌النصر بعنوان اولین ملت دنیا که تخریب محیط زیست را گناه می‌شمردند گفت: امروزه ایران جزء آلوده‌ترین کشورهاست که آب، خاک، هوا و گونه‌های جانوری را به خطر انداخته‌ایم و برای رفع این مشکل اورژانسی نیاز به یک برنامه و عزم ملی در تمام جوانب داریم. رهبران و مدیران جامعه، مردم و رابطان این دو که احزاب، نهادهای مدنی و رسانه‌ها، سه ضلع مرتبط با محیط زیست است. مدیران و رهبران در تمام سطوح باید به وخامت اوضاع پی ببرند. در برنامه‌ها، چه در بعد طراحی و برنامه‌ریزی و چه در بعد اجرا و کنترل باید محیط زیست را در نظر بگیرند. وقتی رهبر معظم و رییس جمهور در این خصوص صحبت می‌کنند، وزرا و مدیران شهری بایستی به اهمیت موضوع پی ببرند.

فراهانی رسانه‌ها را مهم‌ترین پتانسیل در این زمینه برشمرد و گفت: امروز چه سهمی از محیط زیست در رسانه‌ها و روزنامه‌ها که فراگیر هستند، وجود دارد؟ در شهر تهران روزنامه همشهری، روزنامه شهردار است، نه روزنامه مردم شهر. این روزنامه باید در اختیار مردم و در خدمت رفع مشکلات و معضلات شهر تهران باشد.

وی افزود: باید از پتانسیل شورایاری‌ها که در چهارصد محله تهران مستقر هستند، استفاده کرد. باید از مشارکت آنها در زمینه فرهنگ‌سازی عمومی و آموزش استفاده کرد. امروز چه سهمی از آموزش مدارس تا دانشگاه فرزندانمان اختصاص به مسائل محیط زیستی دارد؟ باید در کتب درسی تجدید نظر شود و تا زمانیکه چالش محیط زیست بعنوان موضوع آموزش در مفاد آموزشی در نیامده، نباید به نسل آینده امید بست که به محیط زیست توجه کند.

فراهانی تعداد NGO ها و سازمان های مردم نهاد(سمن) را محدود دانست و ادامه داد: چه مقدار از یارانه‌ها در اختیار این سازمان‌ها قرار می‌گیرد؟ بسیاری از سمن‌ها به دلیل عدم پشتیبانی و حمایت از آنها، غیر فعال هستند. پیشوایان مذهبی ما باید نسبت به این خطر آگاه شوند . این فرهنگ‌سازی باید بوسیله گروه‌های مرجع، آموزگاران و اساتید دانشگاه آغاز شود. باید در محیط‌های اداری آموزش های محیط زیستی و ایمنی جزء سرسلسله آموزش‌ها باشد.کمپین‌های خودجوش محدودی برای جمع آوری زباله، پاک سازی و آگاهی بخشی وجود دارند ولی تا چه حد پشتیبانی می‌شوند؟ چه مقدار از فرهنگ‌سازی عمومی در خصوص مسائل محیط زیستی توسط بیلبوردهای شهرداری منعکس شده است تا بتوانیم امیدوار به آموزش شهروندان باشیم؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز