خبرگزاری کار ایران

در سفر به آذربایجان‌شرقی انجام شد؛

دستور رئیس سازمان میراث‌فرهنگی برای سامان‌دهی قدمگاه آذرشهر

asdasd
کد خبر : ۴۸۸۶۶۸

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی امروز در دومین روز از سفر به آذربایجان‌شرقی، از محوطه تاریخی قدمگاه در شهرستان آذرشهر بازدید کرد.

به گزارش ایلنا، زهرا احمدی‌پور در این بازدید که میرهادی قره‌سیدرومیانی معاون امور حقوقی، مجلس و استان‌های سازمان میراث‌فرهنگی، محمدصادق پورمهدی معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی، مرتضی آبداربخشایش مدیرکل میراث‌فرهنگی این استان، یدالله الله‌یاری فرماندار آذرشهر و جمعی از مسئولان استانی و محلی نیز حضور داشتند، احمدی‌پور دستورهای لازم را درباره رسیدگی و سامان‌دهی به این منطقه تاریخی صادر کرد.

در منطقه تاریخی قدمگاه یک قبرستان تاریخی و یک معبد باستانی به‌نام «معبد مهر» واقع است. قبرستان تاریخی این منطقه در سال ۱۳۴۷ به‌شماره ۷۸۰ ثبت‌ملی شده و محل دفن فرمانروایان، پهلوانان، شاعران و عارفان دوره ایلخانی است.

سال‌های ۹۱ و ۹۲ تعداد ۲۷ قبر مرمت و سامان‌دهی شد که نوشته روی قبرها بیشتر عبارت از اسامی افراد، دعای نادعلی، آیت‌الکرسی و صلوات است.

معبد باستانی «مهر» نیز سال ۱۳۴۷ به‌شماره ۷۷۹ ثبت‌ملی شده و باستان‌شناسان قدمت این معبد را ۱۲ هزار سال تخمین زده‌اند. این معبد در طول تاریخ کاربری نیایشگاه، آتشکده، معبد، خانقاه و مسجد داشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز