خبرگزاری کار ایران

احمدی پور:

گشوده شدن بازارهای جدید روی گردشگری ایران/ اقامتگاه‌های بوم‌گردی رقیب هتل‌ها نیستند

asdasd
کد خبر : ۴۹۰۰۱۲

رییس سازمان میراث فرهنگی اولویت‌های سازمان میراث‌فرهنگی را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، زهرا احمدی‌پور درباره ورود گردشگران به ایران در سال ۹۶ گفت: «با توجه به اینکه ما در حوزه روستایی به‌شدت فعال شده‌ایم، تاکنون گردشگران بسیاری از کشورهای اروپایی، تورها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور را رزرو کرده‌اند. قصد داریم در آینده بر ورود گردشگر از کشورهای چین، ژاپن و روسیه تمرکز ویژه‌ای داشته باشیم. وقتی تصویر مثبتی از ایران به دنیا مخابره بشود این تصویر در جهان انتشار می‌یابد و با این تصویر فعالان حوزه گردشگری جهان مناسبات خود را تعریف می‌کنند.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی با اشاره به سفرش به اصفهان گفت: «دیروز در سفرم به اصفهان نکته جالب این بود که اکثر گردشگران حاضر در نقش جهان برزیلی بودند، درصورتی‌که در چند سال اخیر معمول این بود که گردشگرانی از ایران به برزیل بروند و از برزیل گردشگران زیادی به ایران نمی‌آمدند. از طرف دیگر، رسانه‌های تخصصی گردشگری به‌اتفاق در سال ۲۰۱۷ ایران را یکی از مقاصد گردشگری معرفی کرده‌اند.»

معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: «براساس مطالعه‌ای که در سازمان میراث‌فرهنگی انجام شده است، ۴۰ کشور، با درنظر گرفتن شاخص‌هایی، به‌عنوان کشورهای هدف‌گردشگری انتخاب شده‌اند، اما به‌دلایلی ما شاهد کاهش ورود گردشگر از برخی از این کشورها به ایران بوده‌ایم و در مقابل از برخی کشورها مانند برزیل و تایلند که جزء کشورهای هدف نبودند شاهد ورود گردشگر به کشورمان بوده‌ایم.»

او در مورد اقدامات موردنظر برای رفع موانع و مشکلات ورود گردشگران کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و عربستان به ایران گفت: «در این مورد بخش خصوصی حوزه گردشگری را فعال کرده‌ایم تا با شرکای خود در این کشورها هماهنگی‌های لازم را انجام دهد، اما تا زمانی که جریان حج برقرار نشود این اتفاقات به‌ثمر نمی‌نشیند؛ البته درحال‌حاضر میزبان گردشگرانی از این کشورها هستیم اما این تعداد گردشگر متناسب با پیش‌بینی‌ها نیست.»

رئیس سازمان میرا‌ث‌فرهنگی در مورد سامان‌دهی گردشگران ورودی از کشور عراق توضیح داد: «گردشگرانی کشور عراق با قصد زیارت یا استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی وارد ایران می‌شوند. گردشگران زیارتی به مشهد مقدس و قم می‌روند و گردشگران سلامت هم از امکانات و ظرفیت‌های بهداشتی و درمانی استفاده می‌کنند، اما گردشگران عراقی تمایل چندانی به اقامت در هتل‌ها ندارند و بیشتر در خانه اقوام و آشنایانی که در ایران دارند اقامت می‌کنند و هتل‌های ما نمی‌توانند از ظرفیت ورود این گردشگران بهره‌مند شوند.»

احمدی‌پور درباره سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری سلامت و استفاده از این ظرفیت گفت: «براساس توافق‌نامه‌ای که بین سازمان میراث‌فرهنگی و وزارت بهداشت منعقد شده، ۱۲ مسئولیت برای این دستگاه‌ها پیش‌بینی شده است. در طول سه سال گذشته سه مورد از این مسئولیت‌ها انجام شده است و سایر مفاد هم در دستورکار قرار دارد، اما بخش خصوصی باید جدی‌تر در این حوزه ورود پیدا کند. همچنین تأمین زیرساخت‌های موردنیاز در این بخش از موضوعات دیگری است که باید موردتوجه قرار گیرد. با تدوین سیاست‌های این بخش می‌توانیم تکالیف دستگاه‌ها را مشخص کنیم و از ظرفیت گردشگری سلامت برای رشد و رونق صنعت گردشگری بهره‌مند شویم.»

او با توضیح دربارهتغییر طیف گردشگران ورودی به کشور افزود: «می‌توان گفت شکل گردشگران ورودی به ایران درحال تغییر است. طیف ورود گردشگری به ایران متنوع شده است. گردشگران جوان با توجه به هراسی که داشتند به ایران نمی‌آمدند، چراکه تصاویر خوبی از ایران در دنیا منتشر نمی‌شد، اما امروز اوضاع تغییر کرده است؛ مثلاً دیروز در سفری که به اصفهان داشتم یک زوج چینی را دیدم که در کنار مسجد امام مراسم ازدواج خود را برگزار کردند. این موضوع امنیت و شرایط مناسب گردشگری در کشور ما را نشان می‌دهد. علاوه‌بر این تنوع، گردشگران برای استفاده از جاذبه‌های طبیعی و سایر جذابیت‌هایی که تاکنون ناشناخته بوده است به ایران سفر می‌کنند.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی به اقدامات و فعالیت‌های صورت‌گرفته برای معرفی جاذبه‌های گردشگری کشورمان اشاره کرد و توضیح داد: «دفاتر نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور با همین هدف ایجاد شده‌اند، البته تعداد این دفاتر و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند باید گسترده شود. از دیگر مواردی که باید موردتوجه قرار گیرد ایجاد سایت معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران است که این سایت باید به چندین زبان دنیا باشد تا بهره‌وری مناسبی داشته باشد. همچنین ما کاری را از نوروز امسال شروع کرده‌ایم و براساس آن در قطارها و پروازهای داخلی و خارجی و بروشورهایی با موضوع معرفی جاذبه‌های کشور بین مسافران توزیع کرده‌ایم، چراکه معتقدیم گردشگری داخلی هم باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد. همچنین باید از دو فرصت بزرگ ”مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷“ و”تبریز، پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸“ برای معرفی و شناساندن ظرفیت‌های کشورمان نهایت  استفاده را ببریم.»

او ادامه داد: «رویدادهای بومی و محلی از دیگر مواردی هستند که می‌توانند در جذب و جلب گردشگران مؤثر باشند. در همین باره تقویم گردشگری استان‌ها تدوین شده و مقرر شده است تورها در زمان برگزاری رویدادهای متنوع برگزار شوند. ما تلاش می‌کنیم این مراسم‌های بومی را ثبت کنیم تا بتوانیم از این فرصت به‌صورت ملی بهره‌برداری کنیم.»

احمدی‌پور در پاسخ به این پرسش که این سازمان برای تأمین منابع مالی و بودجه حفظ میراث‌فرهنگی چه برنامه‌ای دارد، گفت: «اعتبار سازمان میراث‌فرهنگی به هر میزان که افزایش پیدا کند، کفاف حفاظت از این تعداد آثار تاریخی را که در کشور ما وجود دارد نمی‌دهد. سایر دستگاه‌ها هم، براساس قوانین، تکالیف و مسئولیت‌هایی برای حفاظت و نگه‌داری از این مواریث تاریخی دارند، مثلاً نهادهای شهرداری در شهرهایی که دارای بافت تاریخی هستند باید از منابع خود یک ردیف مشخص را برای حفاظت از این بافت اختصاص دهند. اگر دستگاه‌های دیگر به وظایفشان عمل نکرده‌اند شاید یکی از دلایلش این باشد که ما کار نظارت را به‌خوبی انجام نداده‌ایم. از طرف دیگر، باید از ظرفیت‌ انجمن‌های میراث‌فرهنگی هم استفاده کنیم. این انجمن‌ها ظرفیت بسیار خوبی برای حفاظت از آثار تاریخی هستند که با ریاست عالی‌ترین مقام شهر، روستا و بخش‌ تشکیل می‌شوند. اگر به‌خوبی از تمام این ظرفیت‌ها استفاده کنیم، بی‌شک شاهد اشکالات کمتری در حوزه مراقبت و حفاظت از آثار تاریخی خواهیم بود. امروز همه دنیا قبول دارند که آثار تاریخی ثروت‌هایی هستند که باید حفظ شوند.»

معاون رئیس‌جمهوری در پاسخ به این سؤال که برای حفظ بازارهای صنایع‌دستی کشورمان از محصولات چینی و هندی و ایجاد رشد و رونق در صنایع‌دستی ایران چه اقداماتی صورت گرفته است، افزود: «پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم تعامل ما با شورای جهانی صنایع‌دستی کاملاً فراموش شده بود. خوشبختانه در این دولت ما توانستیم در تعامل مثبت و سازنده با شورای جهانی صنایع‌دستی سهم خود را در حوزه صنایع‌دستی بازیابی کنیم. با فعال شدن در شورای جهانی صنایع‌دستی اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه رخ داد که از مهم‌ترین این اتفاقات، معرفی چهار شهر ایران به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی بود؛ مثلاً اصفهان به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی معرفی شد و در شهری که این عنوان را گرفته است نباید کالای جعلی و غیراصل دیده شود. البته شاید در مواردی شاهد این آثار غیرایرانی باشیم که به‌صورت غیررسمی به کشور وارد شده‌اند، اما با توجه به نظارت دائمی بر فروشگاه‌های صنایع‌دستی، درصورت مشاهده صنایع‌دستی غیرایرانی فروشگاه متخلف پلمپ می‌شود.»

او افزود: «فروشگاه‌های صنایع‌دستی که دارای نشان اصالت هستند موظف‌اند این نشان را در معرض دید مردم قرار دهند. با توجه به نظارت‌هایی که صورت می‌گیرد، فروش صنایع‌دستی غیرایرانی کاهش پیدا کرده است. ما در سال ۹۵، علاوه‌بر فرش، در حوزه صنایع‌دستی و زیورآلات سنتی ۲۳۷میلیون دلار صادرات داشتیم؛ این در حالی است که در گمرک ردیفی به‌نام صنایع‌دستی وجود ندارد و با احتساب صادرات غیررسمی که در این حوزه وجود دارد شاید رقم صادرات به چهاربرابر افزایش پیدا کند. همچنین در نوروز امسال بازارچه‌های صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، ۴۵میلیارد تومان فروش داشته‌اند. اقلامی که در این بازارچه‌ها به‌فروش گذاشته شده بود از قیمت ۵هزار تومان به بالا بود و با این رقم فروش، می‌توان گفت کارگاه‌های صنایع‌دستی به شغل پایدار دست پیدا کرده‌اند. درعین‌حال، ما جمعه‌بازارهای صنایع‌دستی را هم داریم. تمام این برنامه‌ها برای آن است که صنایع‌دستی در معرض دید مردم قرار گیرد. نباید فقط به ایام نوروز بسنده کنیم، بلکه باید در هر ۱۲ ماه این آثار را به رویت مردم برسانیم.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اضافه کرد: «برنامه‌ای هم برای صنایع‌دستی مناطقی که در برخی فصل‌ها با ورود گردشگر مواجه نیستند پیش‌بینی شده است، به این صورت که آثار این مناطق با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به نقاطی از کشور که گردشگر بیشتری دارند ارسال می‌شود.»

معاون رئیس‌جمهوری از مذاکره با وزیر صنعت، معدن و تجارت و تشکیل کارگروهی برای ایجاد سرفصل صنایع‌دستی در گمرک جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

احمدی‌پور همچنین از برندسازی در حوزه صنایع‌دستی خبر داد و افزود: «برای معرفی برند باید خلاقیت و نوآوری را وارد این حوزه کنیم. ما هر سال دو رشته صنایع‌دستی را به‌طور تخصصی موردتوجه قرار می‌دهیم و برای برندسازی این رشته‌ها فعالیت‌هایی را صورت می‌دهیم.»

او درباره محوطه جهانی شهر سوخته و حفاظت از آثار این منطقه گفت: «با توجه به ثبت‌جهانی شهر سوخته، پایگاه جهانی در این منطقه تشکیل می‌شود که با راه‌اندازی این پایگاه مشکلات مدیریتی و حفاظتی به حداقل می‌رسد. همچنین این پایگاه ردیف بودجه مستقل خود را خواهد داشت و درعین‌حال می‌تواند از فرصت‌های بین‌المللی که برای آثار ثبت‌جهانی‌شده وجود دارد هم بهره‌مند شود. راه‌اندازی موزه منطقه‌ای در استان سیستان‌وبلوچستان هم درحال پیگیری است. معتقدیم که سیستان‌وبلوچستان در سه حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌تواند به‌عنوان قطب مهمی در کشور معرفی شود و فقط با توجه به صنایع‌دستی این استان می‌توان سیستان‌وبلوچستان را از حاشیه خارج کرد.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در پاسخ به این پرسش که نگاه سازمان به اقامتگاه‌های بوم‌گردی چگونه است، توضیح داد: «این اقامتگاه‌ها ظرفیتی برای توانمند شدن جوامع محلی هستند. بوم‌گردی گردشگری سبز را رونق می‌دهد و همه خانواده را با گردشگری درگیر می‌کند. با رونق اقامتگاه‌های بوم‌گردی شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی، رونق اقتصادی جوامع محلی و کاهش مهاجرت خواهیم بود؛ البته این نکته را نباید فراموش کنیم که جامعه میزبان باید شرایط و آمادگی لازم را برای پذیرفتن گردشگر داشته باشد؛ اقامتگاه‌های بوم‌گردی رقیب هتل‌ها نیستند.»

معاون رئیس‌جمهوری در مورد سمن‌های میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هم گفت: «این سمن‌ها سرمایه عظیمی برای سازمان هستند. آن‌ها به‌تعبیری حکم دیده‌بان ما را دارند. اقدامات و فعالیت‌هایی که سمن‌ها انجام می‌دهند، نشاط و شادابی بیشتری به‌دنبال دارد، مثلاً در برگزاری نوروزگاه‌ها در سال جاری، در مناطقی که سمن‌ها برگزارکننده بودند مردم احساس رضایت بیشتری داشتند. تصمیم ما این است که سمن‌ها در تدوین سندهای ملی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نقش و حضور جدی و فعالی داشته باشند.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز