خبرگزاری کار ایران

به مناسبت اول خرداد روز جهانی تنوع زیستی؛

بازدید از موزه تنوع زیستی پردیسان رایگان است

asdasd
کد خبر : ۴۹۲۰۵۷

سرپرست دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار داشت: بازدید از موزه تنوع زیستی پارک طبیعت پردیسان به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی مصادف با اول خرداد ماه رایگان می باشد. این اقدام با هدف آشنایی هر چه بیشتر مردم با محیط زیست و تنوع زیستی کشور و آگاهی رسانی به آنها درباره اهمیت حفظ تنوع زیستی انجام می پذیرد.

به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، طاهره افتخاری در مورد موزه تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: موزه تنوع زیستی نمایشی از تاریخ طبیعت ایران است. در بخش عمده ای از این نمایشگاه، جانوران بر اساس ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻗﺎره ای - زﻳﺴـﺘﮕﺎﻫﻲ معرفی شده اند که از این نظر بسیاری از نمونه های موجود، نمونه های رکورد و بی نظیر در سطح خاورمیانه هستند. نمونه های رکورد یعنی اینکه به عنوان مثال اندازه شاخ یک کل که در این موزه وجود دارد در کشورهای خاورمیانه نظیر ندارد در واقع رکورد دار این گونه از نظر شاخ است. به گفته افتخاری، در ﻣﻮزه ﺗﻨﻮع زﻳﺴﺘﻲ، ﻧﻤﻮﻧـﻪ ﻫـﺎی ﻣﺘﻌـﺪدی در زﻳﺴﺘﮕﺎه ﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﻋﺮﺿﻪ ﺷﺪه اﻧﺪ که ﺷﺎﻣﻞﻏﺮﻓﻪ ﻫﺎیی از قبیل ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎی ﻣﻨﻘﺮض ﺷﺪه اﻳﺮان (ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺠﺴﻤﻪ ﻫﺎی ﺷﻴﺮ اﻳﺮاﻧﻲ و ﺑﺒﺮ ﺧﺰری)، ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎی ﻛﻤﻴﺎب اﻳﺮان شامل ﻳﻮزﭘﻠﻨﮓ آﺳﻴﺎﻳﻲ، ﮔﻮزن زرد اﻳﺮاﻧﻲ، ﮔﻮر اﻳﺮاﻧﻲ، ﻛﺮوﻛﻮدﻳﻞ ﭘﻮزه ﻛﻮﺗﺎه اﻳﺮاﻧﻲ، ﻫﻮﺑﺮه، ﺳﻴﺎه ﺧﺮوس و ﺧﺮس ﺳـﻴﺎه آﺳـﻴﺎیی و ... است.

وی افزود: ﻏﺮﻓﻪ ﺗﻨﻮع زﻳﺴﺘﻲ ﺟﻬﺎن ﺷﺎﻣﻞ ﺗﻨﻮع زﻳﺴﺘﻲ ﮔﻮﻧﻪ ﻫﺎی ﭘﺴﺘﺎﻧﺪاران و ﺧﺰﻧﺪﮔﺎن از ﺑﻴﺎﺑﺎﻧﻬﺎی آﻓﺮﻳﻘﺎ ﺗﺎ ﻗﻄﺐﺷـﻤﺎل است. غرفه ﺧﻠﻴﺞ ﻓﺎرس شامل ﺗﻠﻔﻴﻖ ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎی آﺑﺰی و ﺧﺸﻜﻲ زی ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﻣﺎﻛﺘﻲ از ﻧﻤﺎی ساﺣﻠﻲ ﻣﻨﻄﻘﻪ، ﺗﺪاﻋﻲ ﻛﻨﻨﺪه ﺗﻨﻮع زﻳﺴﺘﻲﺧﻠﻴﺞ ﻓﺎرس، همچنینﺗﻮﻧﻞ زﻳﺮ درﻳﺎﻳﻲ ﺧﻠﻴﺞ ﻓﺎرس شامل اﻧﻮاع ﻣﺎهی ها، ﻣﺮﺟﺎن ها و ﺳﺘﺎره ﻫﺎی درﻳﺎﻳﻲ ﺧﻠﻴﺞ ﻓﺎرس و درﻳﺎی ﻣﺎزﻧﺪران شامل ﻓﻚ ﻛﻤﻴﺎب ﺧﺰری و اﻧﻮاع ﻣﺎﻫﻴﺎن درﻳﺎی ﺧﺰر، برخی دیگر از غرفه های این موزه است. به گفته افتخاری، ﻗﺎره آﺳﻴﺎ در ﺑﺮﮔﻴﺮﻧﺪه ﺗﻨﻮع زﻳﺴﺘﻲ ﻗﺎره یاد شده و شامل ﭘﻠﻨﮓﺑﺮﻓﻲ ﻛﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪ ای ﺑﺴﻴﺎر ﻛﻤﻴﺎب و در ﺧﻄﺮ اﻧﻘﺮاض اﺳﺖ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺒﺮ ﺑﻨﮕﺎل ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﮔﻮﻧﻪﺷﺎﺧﺺ ﻛﺸﻮر ﻫﻨﺪ و ﻛﻞ ﻣﺎرﺧﻮر، ﺑﻪﻋﻨـﻮان ﻧﻤﻮﻧـﻪ رﻛﻮرد ﻛﺸﻮر اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن، ﻗﺎره اروپا، ﻗﺎره آﻓﺮﻳﻘﺎ، قاره آﻣﺮیکا شامل ﺷﻴﺮﻛﻮﻫﻲ (ﭘﻮﻣﺎ) و ﺟﮕﻮار، ﻗﺎره اﻗﻴﺎﻧﻮسیه شامل ﮔﻮﻧﻪ اﻣﻮ (Emu) ﺑﻪﻋﻨﻮان ﭘﺮﻧﺪه ﻣﻄﺮح ﻛﺸﻮر اﺳﺘﺮاﻟﻴﺎ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﺠﺴﻤﻪ ﻛﺎﻧﮕﻮروﻫﺎی ﺧﺎﻛﺴـﺘﺮی و ﻗﺮﻣﺰ و زﻳﺴﺘﮕﺎه ﻗﻄﺐ ﺟﻨﻮب از دیگر غرفه های موزه تنوع زیستی و محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست است.

وی ادامه داد: همچنین، موارد ارزشمند دیگری در این موزه به نمایش گذاشته شده است مانند قاب پوست ببر خزری ﻛﻪ در ﭘﺎرک ﻣﻠﻲﮔﻠﺴﺘﺎن در ﺳﺎل ۱۳۲۹ شمسی ﺷﻜﺎر ﺷﺪ، ﻗﺎب ﭘﺮواﻧﻪ ﻫﺎ ﺷﺎﻣﻞ ﭘﺮواﻧﻪ ﻫﺎی ﺑﺴﻴﺎر ﻣﺘﻨﻮع و ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ ﺟﻬﺎن، وﻳﺘﺮﻳﻦﺣﺸﺮات، اﺳﻜﻠﺖ ﻓﻴﻞ آﺳﻴﺎیی، وﻳﺘﺮﻳﻦ ﺳﻨﮓ و ﻛﺎﻧﻴﻬﺎی اﻳﺮان ، وﻳﺘﺮﻳﻦ ﻧﺮﻣﺘﻨﺎن ﺷﺎﻣﻞ ﺻﺪف هایی ﺑﺴﻴﺎر بزرگ به ویژه از ﻧﺎﺣﻴﻪ ﺟﻨﻮب ﺷﺮﻗﻲ آﺳﻴﺎ، وﻳﺘﺮﻳﻦ فسیل های ﮔﻴﺎﻫﻲ شامل ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎیی از ﮔﻴﺎﻫﺎن ﻓﺴﻴﻞ ﺷﺪه ﺑﺴﻴﺎر ﻗﺪﻳﻤﻲ ﻛﺸﻮر، وﻳﺘﺮﻳﻦ ﻓﺴﻴل های ﺑﻲ ﻣﻬﺮﮔﺎن ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺮﺟﺎن ها، ﺑﺎزوﭘﺎﻳﺎن، ﺧﺎرﭘﻮﺳﺘﺎن، دوﻛﻔﻪ ای ها، ﺷﻜﻢ ﭘﺎﻳﺎن و آﻣﻮنیتها (ﻧـﻮﻋﻲ ﻧﺮم ﺗﻦ) ﻛﻪ در اﻳﺮان ﻳﺎﻓﺖﺷﺪه اﺳﺖ، وﻳﺘﺮﻳﻦ فسیل های ﻣﺎﻫﻴﺎن آب ﺷﻴﺮﻳﻦ، ﺗﺎﺑﻠﻮی ﺑﺎزﺳﺎزی فسیل های ﻣﺮاﻏﻪ شامل ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎی ﻓﺴﻴﻞ ﻣﻬﺮه داران ﻣﺮاﻏﻪ در ﻫﻔﺖ ﻣﻴﻠﻴﻮن ﺳﺎل قبل، شامل ﻗﺎﻟﺐ ﻓﺴﻴﻠﻬﺎی ﮔﺮاز، ﮔﺎوﻣﻴﺶ، اﺳﺐ، اﻻغ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦﻗﻄﻌﺎﺗﻲ از فسیل ﻓﻴﻞ و ﻣﺪل ﺑﺒﺮ دﻧﺪان ﺷﻤﺸﻴﺮی که همه ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ دوران ﻣﺎ ﻗﺒﻞ ﺗﺎرﻳﺦ هستند و ﺑﺎ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎی اﻣﺮوزی ﻣﺘﻔﺎوت هستند.  اخیراً چند ویترین جدید به مجموعه موزه تنوع زیستی اضافه شده که شامل ویترین گیاهان ( رویشگاههای بیابانی و کوهستانی ) همچنین ویترین گیاه شناسی مردمی شامل کاربردهای مهمی که از گیاهان صورت می پذیرد (دارویی، بهداشتی، صنعتی و ...) و ویترین مجسمه ها که شامل مجسمه های کوچکی از حیوانات عصر حاضر و قدیم است و توسط استاد وزیری در سالهای گذشته تهیه شده است.

سرپرست دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در حال حاضر از طریق پرتال سازمان امکان بازدید مجازی از این موزه نیز ﻓﺮاﻫﻢ می باشد. 

اول خرداد ماه هر سال از سوی سازمان ملل روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری شده که شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی در راستای شعار سال 2017 سازمان ملل  که به عنوان سال بین المللی گردشگری پایدار تعیین شده، با عنوان  "تنوع زیستی و گردشگری پایدار" انتخاب شده است.  تنوع زیستی رکن مهمی در بسیاری از جنبه¬های گردشگری است و آشنایی با تنوع زیستی کشور یکی از وظایف اصلی موزه تنوع زیستی می باشد. به امید آنکه هر فرد ایرانی با شناخت کافی و آگاهی به حفاظت از تنوع زیستی کشور ایران، در امر مهم حفظ محیط زیست کشور نقش تاثیر گذار و مثبتی داشته باشد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز