خبرگزاری کار ایران

در نشست اعضای شورای شهر تهران با معاون رئیس‌جمهوری مطرح شد:

باید تهران را به شهری گردشگر‌دوست تبدیل کنیم

asdasd
کد خبر : ۵۰۲۷۲۹

اعضای منتخب شورای اسلامی شهر تهران، شب گذشته 29 خرداد 96، در دیدار با زهرا احمدی‌پور، معاون رئیس‌جمهوریو رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، دیدگاه‌های خود را درباره مشترکات شورای شهر با سازمان میراث‌فرهنگی مطرح کردند.

به‌گزارش ایلنا، مجید فراهانی از اعضای شورای شهر تهران گفت: «شش‌درصد از تولید ناخالص دنیا به صنعت گردشگری اختصاص دارد و درحالی‌که ایران جزو 10 کشور اول از نظر جاذبه‌های گردشگری است کمتر از یک‌درصد از تولید ناخالص ملی ما متعلق به این حوزه است.

او افزود: یکی از مهم‌ترین چالش‌های فعلی گردشگری ایران ناشی از ضعف جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است؛ البته بخشی از این مسئله به کمک‌های دولتی برمی‌گردد. همچنین ضعف در تبلیغات داخلی و خارجی یکی از کاستی‌های حوزه گردشگری در ایران است.

فراهانی خاطرنشان کرد: کمبود امکانات حمل‌و‌نقل، زیرساخت‌های اقامتی و توسعه نیافتن شهر هوشمند از دیگر مشکلات موجود بر سر راه جذب گردشگر خارجی است.

او با اشاره به اینکه باید تهران را به شهری گردشگر‌دوست تبدیل کرد گفت: پایتخت‌ کشورهایی به گردشگر‌پسند بودن معروف‌اند، زیرا انواع و اقسام مراکز گردشگری در آن پایتخت‌ها وجود دارند. متأسفانه تهران اکنون بیشتر گذرگاهی برای گردشگران خارجی است. تبدیل شدن تهران به مقصد گردشگری نیازمند برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری است.

این عضو شورای شهر تهران بر لزوم توسعه زیرساخت‌های گردشگری، استفاده از تجارب دنیا در حوزه گردشگری و... اشاره کرد و گفت: در تهران برج‌های متعددی داریم که خالی از سکنه‌اند. باید با تغییرکاربری این برج‌ها از این فضاها استفاده کنیم.

هویت شهر تهران دچار سردرگمی است

زهرا نژادبهرام، از اعضای شورای شهر تهران، در این نشست گفت: یکی از بهترین کار‌هایی که در شورای شهر می‌توانیم انجام دهیم این است که با همکاری و کمک سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با مجرمان حریم‌های تاریخی برخورد کنیم.

او افزود: بافت تاریخی به‌دلیل تلفیقی که با بافت فرسوده پیدا کرده است هویت شهر تهران را دچار سردرگمی کرده است. ما باید با تعاملی که با سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری داریم، علاوه‌بر تعیین حریم ابنیه تاریخی، به جاری‌سازی حق توسعه و تعیین جرایم برای متجاوزان به حریم ابنیه تاریخی و... نیز در این دوره از شورای شهر بپردازیم.

نژادبهرام در پایان تأکید کرد که باید در کنار این موارد طرح جامع گردشگری تدوین شود تا بتوان هر چه بهتر از ظرفیت‌های شهر تهران برای جذب گردشگر استفاده کرد.

با تعامل می‌توانیم محدودیت‌ها را به فرصت بدل کنیم

زهرا صدراعظم‌نوری، دیگر عضو شورای شهر تهران، نیز در این جلسه گفت: ظرفیت‌هایی که در سطح شهر تهران وجود دارد باید برای سازمان شهرداری و شورا شناخته شود و با تعامل بتوانیم محدودیت‌ها را به فرصت بدل کنیم. در شهرداری اولویت‌ها چیز دیگری است و بسیاری از اوقات این اولویت‌ها با اولویت‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تناقض دارد؛ البته می‌توان با تعامل این تفاوت دیدگاه را کاهش داد.

او افزود: همسویی بین دولت، مجلس و شورای شهر می‌تواند کمک کند که مشکلات و مسائل را حل کنیم. در شهر تهران بخشی از مشکلات، ملی هستند که با تعامل و استفاده از ظرفیت‌های مجلس و دولت می‌توان این‌دسته از مشکلات را حل کرد.

سمن‌ها چشم‌های شورای شهر تهران باشند

ناهید خداکرمی، عضو دیگر شورای شهر تهران، نیز در این جلسه گفت: باید سمن‌های حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری چشم‌های شورای شهر تهران باشند و سازمان میراث‌فرهنگی‌، صنایع‌دستی و گردشگری نیز می‌تواند در اداره و مدیریت درست شهر به ما کمک کند.

او خطاب به سمن‌ها گفت: «شما بر مطالباتان پافشاری کنید تا بتوانیم ایران را به گردشگران خارجی معرفی کنیم.»

محمدجواد حق‌شناس، یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران، گفت: «تهران ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف سازمان دارد. تهران می‌تواند هدف و مقصد گردشگری باشد. علاقه سمن‌ها به این حوزه می‌تواند کمک کند تا مجموعه شورای شهر، شهرداری و سازمان ظرفیت‌های شهر تهران را برای شکوفایی این شهر اقدامات خوبی انجام دهند.»

لزوم تهیه بسته‌ای حمایتی از مالکان خصوصی در واحدهای ثبتی

در ادامه این نشست، رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران، نیز گفت: شاید به‌راحتی نتوان مطلوبیتی را که مدنظر شهر تهران است به‌دست آورد. ما تقابلی را که در سال‌های گذشته میان شهرداری و سازمان میراث‌فرهنگی وجود داشت به تعامل فعلی رسانده‌ایم. البته شرایط تعامل فعلی شهرداری با سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آن‌طور که باید خوب نیست و ما تنها توانسته‌ایم این رابطه را از حالت بدتر به بد برسانیم.

او افزود: 60‌درصد از کل دفاتر خدمات‌مسافرتی کشور در تهران هستند. این شهر بیشترین میزان تردد گردشگر خارجی را دارد اما تناسبی میان این مسئولیت و ابزاری که در اختیار ما هستند وجود ندارد. توقع داریم با هماهنگی اعضای شورای شهر تهران شاهد عملکردهای بسیار بهتری باشیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران افزود: باید بسته‌ای حمایتی از مالکان خصوصی در واحدهای ثبتی تهیه کنیم. همچنین از طرف دیگر با کمک شورای شهر به سایر نهادها برای حمایت از بحث‌های میراثی فشار وارد کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز