خبرگزاری کار ایران

محمدحسن طالبیان:

فروش عمارت تاریخی ناصرالدین‌میرزا نیازمند کسب مجوز از سازمان میراث‌فرهنگی است

asdasd
کد خبر : ۵۰۶۲۲۸

معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: معامله و فروش عمارت تاریخی ناصرالدین‌میرزا بدون مجوز سازمان میراث‌فرهنگی غیرقانونی است.

به گزارش ایلنا، محمدحسن طالبیان درباره مزایده برای فروش عمارت تاریخی ناصرالدین‌میرزا گفت: «درواقع مالکیت و بهره‌برداری بناهای ثبت‌شده در فهرست آثار ملی در صورتی‌که با هماهنگی و مجوز سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باشد می‌تواند تغییر کند. درباره این بنا نیز اگر قرار باشد بنا از طریق مزایده به‌فروش برسد، دریافت مجوز و هماهنگی با سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در زمان معامله به قوت خود باقی است و باید این فرآیند قانونی اتفاق بیفتد و درصورتی‌که سازمان مجوز لازم را صادر کرد، صندوق بازنشستگی می‌تواند بنا را واگذار کند. ولی فعلا مرحله فروش مطرح نیست و اعلام مزابده است و شماره ثبت ملی بنا هم اعلام شده است.»

او افزود: «نکته بسیار مهم این است تمام ضوابط و محدودیت‌هایی که از جهت حفظ و نگهداری یک اثر تاریخی ملزم به رعایت شدن است باید جزو اسنادی باشد که زمان مزایده ارائه می‌شود. مثلا وقتی اعلام شد این ملک در فهرست آثار ثبت‌ملی قرار دارد باید تمام ضوابط و اسناد این ملک نیز همراه این مزایده اعلام شود. اگر اصول گفته‌شده رعایت شود، ملک می‌تواند تغییر مالکیت  پیدا کند.»

طالبیان با اشاره به بند ج ماده 6 قانون حفظ آثار ملی مبنی بر این‌که تملک و معامله بدون اجازه دولت نسبت به مساله و مواد متعلقه به ابنیه ملی غیرقانونی و ممنوع است به میراث آریا گفت: «بنابراین طبق قوانین میراث‌فرهنگی بهره‌برداری و فروش مالکان بناهای ثبتی بدون اطلاع میراث‌فرهنگی غیرقانونی به‌حساب می‌آید و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان می‌تواند از صندوق بازنشستگی کشوری شکایت کند.»

عمارت تاریخی ناصرالدین‌میرزا در محدوده ارگ سلطنتی تهران و حریم کاخ جهانی گلستان در خیابان ناصرخسرو، خیابان صوراسرافیل قرار دارد که پس از پایان عملیات مرمت، توسط صندوق بازنشستگی کشوری برای فروش به مزایده گذاشته شده است.

این خانه با مساحت 4500 متر مربع ساخته شده که امروز تنها 918 متر از فضای بیرونی و حدود 870 متر زیربنا از عمارت مجلل آن باقی مانده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز