خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور در همایش منتخبان پنجمین دوره شوراها:

ایراد شورای نگهبان به استقرار اعضای شورای شهر در مردادماه/با رییس‌مجلس رایزنی می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۵۰۷۳۹۶

وزیر کشور تاکید کرد: نگاه حاکم بر شورا‌ها به عنوان نهاد مردمی برخاسته از قانون اساسی و مورد استناد امام و رهبری باید عدالت محور و جامع باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در همایش منتخبان پنجمین دوره شورای کلان شهر‌ها گفت: آقای احمدی و همه وزارت کشور در انتخابات زحمات زیادی کشیدند. حاصل این حضور مردم در انتخابات، عزت و کرامت و قدرت و توفیق در عرصه جهانی است. خارج از اینکه چه کسی رای آورده مهم این است یک بار دیگر در شرایط منطقه و جهان قدرت‌نمایی بزرگی داشته باشیم.

او افزود: انتخابات درحالی برگزار شد که دار و دسته غرب ظرف عربستان بود؛ حکومتی که بویی از دموکراسی نبرده یک دولت صلح‌طلب می‌شود و دولتی که سی و هشت سال انتخابات داشته حامی تروریسم می‌شود. ملت‌ها خوب تشخیص می‌دهند و ما باید قدردان مردم باشیم و این قدردانی کار برای مردم است.

وزیر کشور تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم کاری انجام دهیم، اولین مساله این است که فراموش نکنیم ما وارث مجموعه‌ای از شهر‌ها و روستا‌ها و جغرافیای ایران به صورت غیرمتوازن هستیم و این عدم توازن ناشی از سیاست‌های غلط بوده است. بعد از انقلاب ما اصلاحات زیادی در زمینه قانون‌گذاری و خدمات و زیرساخت و بنیاد‌ها و توسعه، کارهای زیادی داشتیم و عدالت نسبی و خوبی ایجاد شده اما در حوزه تولید و اشتغال و درآمد و منابع و امکانات نتوانسته‌ایم این عقب افتادگی سابق را جبران کنیم. پیام این اتفاق باید در نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی ساختار فعلی شهر و روستایی ما تجلی یابد.

رحمانی‌فضلی یادآور شد: اول از همه اینکه در کلانشهر تهران جمعیت بالایی داریم و یا بالا‌ترین تراکم ثروت و نابه‌هنجاری و جنایت و بزهکاری همزمان را داریم و این ناشی از عدم توازن است. در بحث ناهنجاری تهران رتبه اول در کشور است در کنار آن  صاحب بالا‌ترین ثروت کشور هم است. این مشکل را باید ریشه‌ای دید مبنای آن این است که باید عدالت‌بخشی کنیم و ریشه مشکلات را ببینیم در غیر این صورت هرکسی بخواهد فقط به محدوده خود توجه کند و کل جامعه ایران را یکپارچه نبینیم، درست نیست هرقدر منابع را در تهران هزینه کنیم در روستا با کمبود منابع مواجه هستیم و با روند مهاجرت مواجه خواهیم بود. در نتیجه ایران به ویژه در مناطقی که دارای اهمیت ژئوپلیتیک هستند، خالی از سکنه می‌شود.

او با بیان اینکه نگاه حاکم بر شورا‌ها به عنوان نهاد مردمی برخاسته از قانون اساسی و مورد استناد امام و رهبری باید عدالت محور و جامع باشد و آن را یکپارچه ببینیم، گفت: در نظام برنامه‌ریزی موجود نظام کلان متمرکز بخشی داریم. در این نگاه بحث منطقه‌ای و عدالت را نمی‌بینیم با این وضع همیشه همین نابرابری‌ها افزایش می‌یابد. ما تعداد زیادی روستا و شهر داریم که علیرغم اینکه به روستا امکانات دادیم، خالی از سکنه است و مهاجرت به شهر‌های بزرگ داریم برای همین این نظام برنامه باید نکته منطقه‌ای داشته باشد و این موضوع در دولت طرح شده است.

وزیر کشور با بیان اینکه نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر جمعیت و فعالیت است و متناسب با جمعیت‌ها بودجه بیشتری اختصاص می‌گیرد، گفت: نظام اداری ما نیز کاملا متمرکز است. ما چهار سال است در دولتی که معتقد به تمرکززدایی است، فعالیت می‌کنیم اما در بدنه با مقاومت نه به معنای سیاسی و لجاجت بلکه به معنای اینکه گسستگی در ذهن برنامه‌ریزان روبه‌رو هستیم. ما با همه تلاش‌ها و حمایت‌های آقای روحانی فقط توانستیم ۱۰ مورد از اختیارات ملی به منطقه‌ای و استانی تبدیل کنیم. 

رحمانی فضلی اضافه کرد: قوانین و تجربیات شوراهای شهر و روستا نشان داده که از آزادی عمل بیشتری برخورد هستند. لایحه‌های مانند مدیریت یکپارچه و نطام استخدامی در حال حاضر در کمیسیون‌های دولت مطرح است و اگر شما نظراتی داشتید ظرف یکی، دو هفته، میتوانید مطرح کنید. 

او در ادامه تاکید کرد: ما باید به صورت یک منظومه منسجم به هم پیوسته فعالیت‌های کل کشور را ببینیم. ما شهر را یک موجود زنده پویا و متعامل می‌دانیم. روزانه فرهنگ و مسایل اجتماعی و اقتصادی این شهر در حال تغییر است. بنابرین نباید منفعل باشیم و باید جلوی این تغییرات حرکت کنیم و پیشتاز باشیم. 

وزیر کشور با اشاره به تقدیم گزارش آسیب‌های اجتماعی به رهبر انقلاب یادآور شد: ایشان چهار جلسه سه ساعته درباره موضوع آسیب‌های اجتماعی داشتند و دستوراتی دادند. رهبر نگاه جامعی داشتند و در کنار مسایل اقتصادی آسیب‌های اجتماعی اولویت شد چراکه مسولان مرتبط پی بردند. اگر آسیب‌ها مدیریت و کنترل نکنیم، واقعا هر چقدر فعالیت اقتصادی کنیم شهر ناامنی خواهیم داشت.

رحمانی فضلی با بیان اینکه اگر آسیب‌ها مدیریت نشود شهر ناامن و آلوده به مشکلات خواهیم داست، اظهار داشت: مقام معظم رهبری گفتند که در ارتباط با آسیب‌های اجتماعی ما ۲۰ سال عقب هستیم. باید بدانیم که نگاه‌مان به ۱۰ سال آینده کشور چیست و با چه مشکلاتی روبه‌رو خواهیم بود و راه حل چیست؟ مجموعه تجربیات در روند کلی نشان از رشد و تعامل است. 

او با تاکید بر اینکه شوراها و شهرداری نهاد خدماتی و آبادانی هستند، عنوان کرد: در شوراها جناح‌های مختلف سیاسی می‌توانند حضور داشته باشند و اعمال نظر کنند اما باید با حفظ دیدگاه‌ها، شایسته‌سالاری در عزل و نصب‌ها باشد. اگر در یک جناح سیاسی به طور مثال فردی که تخصص‌های زیادی دارد انتخاب نشود و در مقابل فقط فردی که دیدگاه مورد نظر را دارد انتخاب شود، این سیاسی کاری است.

وزیر کشور در ادامه به مناظرات انتخابات اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر توقع و مطالبه مردم این است که این جریانی که در انتخابات پیروز شد، در عمل چه خواهد کرد. در مناظرات هیچ وقت مطرح نشد که در حوزه سیاست داخلی مشکل داریم؟ درباره وحدت و موضوع احزاب چیزی مطرح نشد. آنچه مطرح شد مشکل اقتصادی بود.

وزیر کشور در پاسخ به سوال یکی از اعصای منتخب شورای پنجم درباره اینکه بالاخره مرداد یا شهریور  ماه زمان استقرار منتخبان شورای تهران است، گفت: شورای نگهبان بار دیگر نسبت به استقرار اعضا در مرداد ماه ایراد گرفته ولی ما با آقای لاریحانی صحبت کردیم تا این موضوع هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز