خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

گزینه‌های جدید روی میز روحانی برای ریاست سازمان ملی جوانان

asdasd
کد خبر : ۵۰۸۴۵۸

غلامرضا ظریفیان، سید ضیا هاشمی، محمد مهدی تندگویان، محمدرضا رستمی و محمد کبیری پنج کاندیدایی هستند که برای تصدی ریاست سازمان ملی جوانان نامشان روی میز رئیس جمهور قرار گرفته است، هر چند که این سازمان هنوز احیا نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سازمان ملی جوانان یکی از سازمان‌های زیر مجموعه دولت بود که در دولت دوم اصلاحات به جای شورای عالی جوانان تشکیل شد، اما هنوز ۱۰ سال و اندی از عمرش نگذشته بود که با دستور محمود احمدی‌نژاد  و تصویب مجلس منحل شد و به یکی از معاونت‌های وزارت ورزش و جوانان تقلیل پیدا کرد. ادغامی که انتقادات فراوانی را به دنبال داشت و بالاخره روحانی اردیبهشت امسال و پیش از انتخابات رسما اعلام کرد، سازمان ملی جوانان دوباره احیا خواهد شد. از قرار  برای تصدی مسئولیت این سازمان لیستی پنج نفره در دستان روحانی است‌.

بنا بر این گزارش، غلامرضا ظریفیان، محمد کبیری، محمد مهدی تندگویان، سید ضیا هاشمی و محمدرضا رستمی پنج کاندیدایی هستند که برای تصدی ریاست سازمان ملی جوانان  نامشان روی میز رئیس جمهور قرار گرفته است. گفته می‌شود با توجه به سوابق آکادمیک و اجرایی هر یک از آن‌ها، جهانگیری، نهاوندیان و واعظی در جمع‌بندی‌های خود این افراد را به روحانی معرفی کرده‌اند.  

سازمان ملی جوانان در حالی که حدود ۱۱ سال بیشتر از عمرش نمی‌گذشت با استناد به قانون برنامه پنجم توسعه و در راستای کوچک سازی دولت، با سازمان تربیت بدنی ادغام و به وزارت ورزش و جوانان تبدیل شد. تجربه تلخی که به قول محمدرضا رستمی، معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان، حوزه جوانان را به حاشیه راند و این ادغام غیرکارشناسی چالش‌های بسیاری در این حوزه مدیریتی و سیاستگذاری در پی داشت.

 در حال حاضر احیای سازمان ملی جوانان، منتظر تصویب لایحه تفکیک معاونت جوانان از وزارت ورزش است. با وجود ابلاغیه رسمی رئیس جمهور، احیای این سازمان، قطعی به نظر می‌رسد و 5 نفر زیر نیز به عنوان کاندید به ریاست جمهور معرفی شده‌اند.

غلامرضا ظریفیان؛ معاون وزیر علوم دولت اصلاحات

غلامرضا ظریفیان شفیعی استاد تاریخ دانشگاه تهران و از اعضای جمعیت توحید و تعاون است. او که دانش‌آموخته دوره دکتری تاریخ اسلام است، پیش از انقلاب اسلامی، دانشجوی دانشگاه تهران بود و به دلیل فعالیت‌های سیاسی اخراج شد. پس از انقلاب با آغاز جنگ تحمیلی، مدتی همراه شهید چمران به پاوه رفت و پس از انقلاب فرهنگی، به تحصیلش ادامه داد. او چند سالی معاون مالی  ادرای دانشگاه امیرکبیر، از سال ۷۶ مدیرکل دانشجویان داخل وزارت علوم، پس از حادثه‌ی کوی دانشگاه، نماینده‌ رییس جمهور در کمیته‌ بررسی حادثه و سال ۷۹ معاون پارلمانی بود و از مهرماه ۸۰ تا روی کار آمدن دولت دهم معاون دانشجویی وزیر علوم بود، اما همین چهره علمی و دانشگاهی در پاییز سال ۱۳۸۹ بر اساس اطلاعیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حکم بازنشستگی‌اش امضاء و ابلاغ شد و جزو اساتید بازنشست‌شده در دولت دهم به شمار می‌رود.

وی سابقه عضویت در هیئت مؤسس و هیئت مدیره انجمن معارف ایران، جمعیت توسعه علمی کشور، جمعیت ایرانی اخلاق در علوم و فناوری، جمعیت توحید و تعاون و جمعیت رشد و توسعه ایران را دارد. وی پیش از روی کار آمدن دولت اصلاحات عضویت در هیات رئیسه دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مسئولیت در معاونت‌های مالی و اداری و دانشجویی این دانشگاه را تجربه کرد، اما با روی کار آمدن دولت اصلاحات و طی سال‌های ۷۶ تا ۸۴ مسئولیت‌های متعددی مانند مدیرکل دانشجویی وزرات علوم، معاون پارلمانی، حقوقی و مالی و اداری وزارت علوم و معاون دانشجویی این وزارتخانه را بر عهده داشت.

سید ضیا هاشمی؛ معاون وزیر علوم دولت یازدهم  

سید ضیاء هاشمی پیش از قبول مسئولیت در وزارت علوم دولت یازدهم نیز در دانشگاه تهران و پژوهشکده مطالعات اجتماعی و دانشکده علوم اجتماعی عضویت و مسئولیت داشت و جزو اساتیدی به شمار می‌رفت که همیشه در میان دانشجویانش محبوبیت داشته است.

این پژوهشگر، استاد دانشگاه و سیاستمدار ایرانی دارای مدرک دکترای جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران و دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران است که البته عنوان پایان‌نامه دکترای او " گروه‌های مرجع جوانان در تهران " بود که از آن در سال ۱۳۸۳ دفاع کند.

هاشمی جزو اساتیدی به شمار می‌رود که تحقیقات بسیاری در تاریخ اسلام کرده و جزو شخصیت‌های اصلاح‌طلبی است که همواره از مطالبات اصلاح‌طلبان دفاع کرده بود و پس از انتصاب در معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز  تلاش کرد تا فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها را بر مبنای قانون تنظیم کند. او معتقد است که با عمل به قانون بهتر می‌توان از آزادی بیان در دانشگاه‌ها پاسداری کرد.

محمد مهدی تندگویان؛ عضو شواری چهارم شهر تهران

محمد مهدی تندگویان، کارشناس ارشد مدیریت شهری، فرزند شهید تندگویان وزیر نفت دولت رجایی، عضو و سخنگوی فراکسیون اصلاح طلبان شورای شهر در دوره چهارم است.

 محمدرضا رستمی؛ معاون جوانان وزیر ورزش و جوانان

 رستمی یکی دیگر از گزینه‌هایی است که نامش برای تصدی سازمان ملی جوانان برده می‌شود. او ۲۷ خرداد سال ۹۴ ، توسط محمود گودرزی، وزیر سابق ورزش و جوانان به سمت معاون ساماندهی امور جوانان در وزارت ورزش و جوانان در دولت یازدهم منصوب شد و تا امروز در این سمت حضور دارد. رستمی پیش از این مشاور امور جوانان وزیر ورزش و جوانان بوده  و از مدیران کل سازمان ملی جوانان سابق است. او یکی از منتقدان اصلی انحلال سازمان ملی جوانان محسوب شده و تقلیل این سازمان به معاونت را مولد چالش‌های جدی مدیریتی در امور جوانان می‌داند.

محمد کبیری؛ رئیس ستاد جوانان روحانی

محمد کبیری جزو جوانان اصلاح‌طلبی است که همواره در ستادهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان حضوری فعال داشته و دارد. او همچنین مسئولیت ستاد جوانان و دانشجویان روحانی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را بر عهده داشت و با وجود اینکه به نظر نمی‌رسد، چندان به فکر رسیدن به پست ریاست سازمان ملی جوانان باشد، اما نام او در فهرستی است که روی میز رئیس جمهور قرار دارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز