خبرگزاری کار ایران

سخنگوى وزارت بهداشت:

تصادفات سومین عامل مرگ و میر در کشور است

asdasd
کد خبر : ۵۰۹۶۵۸

سخنگوى وزارت بهداشت یکى از مهم ترین علت های ایجاد هزینه های کمرشکن، پایین بودن ظرفیت پرداخت خانوارها است و مهم ترین راه مقابله با این هزینه ها، در وهله اول تامین درآمد مناسب براى خانوارها است.

به گزارش ایلنا، ایرج حریرچى، سخنگوى وزارت بهداشت در نشست خبرى که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، درباره پزشکى سازى یا طب زدگى گفت: پزشکی سازی یا طب زدگی یعنى اینکه مسائل و مشکلات انسانى را مشکل پزشکى تلقى و با آن برخورد پزشکى کنیم.

وی افزود: مصداق پزشکی سازی را در مسائلی مانند، اعمال جراحی زیبایى، اصلاح خط لبخند یا جراحی بینى یا چاقى و تخلیه چربى می توان دید.

سخنگوى وزارت بهداشت با بیان اینکه بسیارى از اعمال زیبایى، هزینه زا و داراى عوارض است، خاطرنشان کرد: موضوعاتی که به طورطبیعی در روند زندگی فرد ایجاد می شود، نباید راه حل طبی سازی درمان شود. بحث پیرى نیز از جمله موارد پزشکى سازى است که برخى به دنبال درمان طبى و برطرف کردن چین و چروک و اعمال زیبایى هستند، در صورتی که پیشگیری از بسیاری از عوامل ، موثرتر بوده و چاره کار است.


 حریرچی ادامه داد: در مورد حاملگى نیز، آزمایشات ژنتیک و تعیین جنسیت غیرضرورى است

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: بخشی از هزینه های حوزه سلامت را حالات روانى که حاصل استرس های وارد شده بر فرد است، ایجاد می کند، در واقع وارد شدن استرس ها منجر به ایجاد بیماری های روحی و روانی شده و بار مراجعه به پزشک را افزایش می دهد، مثلا فقر یا اتفاقات سیاسی در کشور منجر به برهم خوردن حالات روانی می شود، در نتیجه باید عوامل موثر بر سلامت روانى را تصحیح کرد و نباید سراغ پزشکى سازى رفت.

 حریرچی درخصوص هزینه های تحمیل شده از سوی حوادث غیرمترقبه مانند تصادفات نیز گفت: تصادفات سومین عامل مرگ و میر در کشور است و می توان بررسی کرد که "پیشگیری" مهم ترین عامل در جلوگیری از وقوع تصادفات است که این موضوع بر عهده حکومت هاست و بخش دیگر رخداد تصادفات هم ناشی از خطای انسانى است، که باید کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: تمام کشورهاى جهان در حال مقابله با مراجعات و درمانهای غیر ضروری هستند؛ در انگلستان 25 تا 75 درصد کسانى که به مطب ها مراجعه مى کنند، بدون دارو بهبود پیدا می کنند.

وی با بیان اینکه بسیارى از اقدامات غیرضرورى باعث مى شود هزینه هاى غیرلازم افزایش یافته و نتوانیم اقدامات ضرورى پزشکى را انجام دهیم، افزود: اولین عامل هزینه های کمرشکن در حوزه سلامت خدمات سرپایی و دومین عامل هزینه هاى سلامت در کشور ما هزینه های دندانپزشکى است که اگر در زمان مناسب پیشگیرى مى شد، این هزینه ها ایجاد نمی شد، و در حال حاضر حدود 22 درصد از پرداخت ها از جیب مردم مربوط به خدمات دندانپزشکی است.

سخنگوى وزارت بهداشت، نقش سیاستگذاران و متولیان در هدایت به سمت ارایه و دریافت خدمات صحیح را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: از سوی دیگر جامعه پزشکى نیز باید به این سمت برود که خدمات ضرورى تر را ارائه دهد، اما در قدم اول باید پیشگیرى قرار بگیرد و بعد خدمات درمانى ارائه شود.

حریرچی گفت: بعداز خدمات سرپایی و هزینه های دندانپزشکی سومین عامل هزینه های کمرشکن در حوزه سلامت، مربوط به خدمات بستری و بعد خدمات دارو و پاراکلینیک و‌ سپس دیگر خدمات درمانی هستند.

وی با بیان اینکه هزینه هاى کمرشکن سلامت در حال حاضر کمتر از 2.4 خانوارهاست، ادامه داد: یکى از مهم ترین علت های ایجاد هزینه های کمرشکن، این است که ظرفیت پرداخت خانوارها کم است و بنابراین مهم ترین راه مقابله با این هزینه ها، در درجه اول تامین درآمد مناسب براى خانوارها است.

حریرچی گفت: افزایش درآمد خانوار با بهبود یافتن اقتصاد ملی، ارائه خدمات متناسب با سطح اقتصادی و اجتماعی افراد و مدیریت هزینه های دولت ، وزارت بهداشت و بیمه ها و از سویی دیگر، هدایت رفتارهای مردم به سمت مثمر ثمر بودن هزینه کرد خانوار، از راه های کاهش هزینه های سلامت است.

وی گفت: خانوارهای فقیر یا ١٠ درصد جمعیت کشور اگر ماهانه ٤٣ هزار تومان برای یک فرد خرج کنند، دچار هزینه های کمرشکن خواهند شد و بالاترین درصد هزینه های کمرشکن در حال حاضر در خانوارهای ثروتمند روستایی اتفاق می افتد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز