خبرگزاری کار ایران

زهرا احمدی‌پور:

کاشان باید به مقصد و قطب گردشگری تبدیل شود

asdasd
کد خبر : ۵۰۹۷۸۶

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در حاشیه بازدید از باغ فین کاشان گفت: کاشان باید به مقصد و قطب گردشگری تبدیل شود.

به گزارش ایلنا، زهرا احمدی‌پور با بیان این مطلب، افزود: کاشان یک شهر تاریخی است که معماری آن و مجموعه خانه‌های تاریخی و آثار فرهنگی‌اش منحصربه‌فرد است و با توجه به سنت‌ها و آیین‌های زیبای مردم این شهر، کاشان باید به مقصد و قطب گردشگری تبدیل شود.

وی به شیوه زندگی مردم کاشان اشاره کرد و گفت: در کاشان شاهد همزیستی انسان و‌ کویر هستیم و می‌بینیم که مردم کاشان در کویر به‌خوبی توانسته‌اند فرصت زیست فراهم کنند.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، با بیان اینکه این شیوه زیست مردم کاشان شبیه زیست مردم یزد است، به ثبت‌جهانی شدن شهر یزد اشاره کرد و افزود: در حال‌حاضر، شهری که بتوان مانند یزد پرونده آن را برای ثبت‌جهانی آماده کرد نداریم، اما محوطه‌های تاریخی و بافت‌های فرهنگی در کشور وجود دارند که از قابلیت ثبت‌جهانی برخوردارند.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه می‌توان تا ده اثر در فهرست موقت یونسکو ثبت کرد، برنامه‌ریزی‌ها برای تهیه پرونده تعدادی از آثار ارزشمند کشور مانند ارسباران و اورامانات انجام شده و برخی از این آثار نیز در فهرست موقت ثبت شده‌اند.

معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: آثار تاریخی ارزشمندی در کاشان وجود دارند مانند بازار کاشان که فراهم‌ساز زمینه توسعه گردشگری در این شهر و شهرستان هستند.

همچنین رئیس سازمان میراث‌فرهنگی از شهر زیرزمینی نوش‌آباد بازدید کرد و در جلسه بررسی وضعیت این مجموعه باستانی در شهرداری نو‌ش‌آباد حضور یافت.

ابتدای این جلسه علی میرابی، مدیرعامل انجمن توسعه و پیشرفت نوش‌آباد، به پیشینه تاریخی این شهر زیرزمینی اشاره کرد و گفت: «شهر زیرزمینی نوش‌آباد یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این منطقه است و صیانت، حفاظت و نگه‌داری از این اثر فرهنگی‌تاریخی اهمیت فراوانی دارد و می‌تواند به افزایش گردشگر و توسعه گردشگری در کاشان و آران‌وبیدگل کمک کند.»

مدیرعامل انجمن توسعه و پیشرفت نوش‌آباد افزود: «یکی از مهم‌ترین مشکلات این شهر زیرزمینی نفوذ فاضلاب به این شهر تاریخی است و نیازمند آن هستیم که اعتبارات لازم برای رفع این مشکل اختصاص یابد؛ البته دستگاه‌های مختلف مانند وزارت نیرو و استانداری اصفهان در این باره قول‌های مساعد داده‌اند، که نیازمند پیگیری است و ضرورت دارد تا این موارد به‌طور ویژه دنبال شود.»

میرابی، خطاب به رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اضافه کرد: «درخواستی که از شما داریم این است با وزارت کشور رایزنی کنید تا شهر نوش‌آباد صاحب یک فرمانداری ویژه با محوریت میراث‌فرهنگی باشد.»

او افزود: «همچنین از شما می‌خواهیم در مورد ثبت بافت تاریخی شهر نوش‌آباد با ما مساعدت کنید و درصورت امکان بافت تاریخی نوش‌آباد ثبت‌ملی شود تا حفظ و نگه‌داری آن به‌شکل بهتری تداوم یابد.»

سامان‌دهی نوش‌آباد نیازمند توجه و اعتبار ویژه است

علی یوسفیان، معاون فرمانداری آران‌وبیدگل، نیز در این جلسه، ضمن خیرمقدم‌گویی به معاون رئیس‌جمهوری، به تشریح مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری، آثار تاریخی و رشته‌های صنایع‌دستی موجود در این شهرستان پرداخت.

معاون فرمانداری آران‌وبیدگل، با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در شهر زیرزمینی نوش‌آباد، گفت: «سامان‌دهی این شهر زیرزمینی نیازمند اعتبارات و توجه ویژه است که امیدواریم با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شاهد توجه بیشتر به این شهر زیرزمینی باشیم.»

جواد صدیقیان، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آران‌وبیدگل، نیز در این جلسه به تشریح وضعیت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این شهرستان پرداخت و خواستار تقویت نیروها و امکانات این اداره شد.

اختصاص 150میلیارد ریال برای سامان‌دهی نوش‌آباد

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این جلسه از اختصاص اعتبار ویژه برای رفع مشکل فاضلاب شهر زیرزمینی نوش‌آباد خبر داد.

در این جلسه پیشنهاد شد استانداری ۵۰میلیارد ریال، شهرداری نوش‌آباد ۵۰میلیارد ریال و سازمان میراث‌فرهنگی نیز ۵۰میلیارد ریال برای رفع مشکل نفوذ فاضلاب به شهر تاریخی نوش‌آباد اختصاص دهند.

احمدی‌پور، بعد از شنیدن صحبت‌های مسئولان شهرستان و پیشنهاد اختصاص ۱۵۰میلیارد ریال اعتبار برای رفع مشکل فاضلاب شهر زیرزمینی نوش‌آباد با مشارکت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، ضمن اعلام موافقت با این پیشنهاد، دستورات لازم را به سمیع‌الله حسینی‌مکارم، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان میراث‌فرهنگی، برای تأمین این اعتبار صادر کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز