خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

تحصیل دانشجویان در کلاس‌های غیراستاندارد/با استانداردهای دنیا فاصله‌ زیادی داریم

asdasd
کد خبر : ۵۱۶۸۶۰

وزیر بهداشت با اشاره به تحصیل دانشجویان در کلاس‌های غیراستاندارد تاکید کرد که به رغم جلوتر بودن از برنامه پنجم با استانداردهای دنیا فاصله‌ زیادی داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدحسین قاضی‌زاده هاشمی در اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با بیان اینکه در دولت یازدهم خدماتی را شروع کردیم که باعث رضایتمندی مردم شد، گفت: ما نسبت به برنامه پنجم جلوتر هستیم، اما با استانداردهای دنیا فاصله‌ زیادی داریم و امیدوارم مسئولان بیش از دیگر حوزه‌ها به حوزه‌ آموزش توجه داشته و صرفا نگاه سیاسی نداشته باشند و از نظر علمی به آن بها دهند. ما تاکنون توانستیم 1500 نفر هیئت علمی جذب کنیم در حالی که 5 هزار نفر هیئت علمی دیگر نیاز داریم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه فضاهای آموزشی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند، گفت: در طول 40 سال گذشته نه تنها به فضاهای آموزشی ما افزوده شده، بلکه فضاهای آموزشی نیز تبدیل به فضای درمانی شده‌اند و ما در این حوزه بسیار فقیر هستیم و به هیئت علمی به رغم میل باطنی‌مان ظلم کرده و در کلاس‌های غیراستاندارد تعداد زیادی دانشجو در اختیارشان قرار دادیم و در عمل می‌خواهیم که خدمات درمانی به ما ارائه دهند که صدای دیگران هم در نیاید.

وی افزود: 20 هزار تخت بیمارستانی ویژه کار آموزشی است ما زمینه آن را بعد از امضای برجام فراهم کردیم اما متاسفانه همکاری لازم با ما در این زمینه نشد. امیدوارم در دولت دوازدهم این اتفاق شکل بگیرد.

هاشمی با بیان اینکه باورم این است که مسیر درست در دانشگاه‌‌ آن است که دنیا رفته است، اظهار کرد: دانشگاه از نظر مالی باید مستقل شود چرا که وظیفه‌اش تربیت و فروش خدمت است دولت و بخش خصوصی نیز وظیفه خرید خدمت را دارند البته این به معنای بی‌توجهی به قانون اساسی که آموزش را رایگان می‌داند، نیست. مردم علاقمند به صرف هزینه در زمینه آموزش هستند مانند دانشگاه آزاد. در این دولت یکی از کارهای من و وزیر علوم در هیئت دولت این بود که اجازه ندهیم کسی به قانون هیئت امنا خدشه وارد کند.او ادامه داد: رضاخان که فردی بی‌سواد بود، استقلال دانشگاه را پذیرفته بود، اما ما که باسواد هستیم هر روز با یک تبصره دانشگاه را از حقوقش محروم می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: از سوی دیگر باید به نظام پرداخت نیز توجه شود ما در بهترین مراکز علمی‌مان همان پرداختی را داریم که در مراکز درمانی انجام می‌شود در حالی که باید بین هزینه پرداخت در یک مرکز علمی معتبر با یک مرکز درمانی تفاوت قائل شد، البته در حال حاضر که تفاوت چندانی میان این دو وجود ندارد، با رفتارهای نادرست و هجمه‌های بسیار روبرو هستیم.

او با اظهار تاسف از اینکه در سی سال گذشته وزارت بهداشت نتوانسته از امتیاز آموزش عالی پزشکی استفاده کند، تصریح کرد: برخی‌ها با گردن‌کلفتی به دنبال باج‌گیری هستند و این به نظر ما مفهوم و معنی ندارد و ما نمی‌پذیریم که برخی رشته‌ها در جلوی مجلس تجمع کنند و باید جلوی این رفتارها گرفته شود. حساب یک عده فرهیخته با دیگران متفاوت است. معتقدم با زور و باج‌خواهی نمی‌توان مدیریت کرد ما انقلاب کردیم که زور نشنویم و با گفت‌وگو همه چیز قابل حل است، اما اگر کسی بخواهد زیاده‌خواهی کند ما نمی‌پذیریم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: مواد درسی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود یا به روش آمریکایی است یا اروپایی. مراجع درسی و منابع ما نیز یا از کشور آمریکا گرفته شده یا اروپا، اما وقتی به ارائه خدمت می‌رسیم می‌خواهیم روشی را انتخاب کنیم که به نفع یک گروه و به ضرر گروه دیگر است، در حالی که ارائه خدمت هم باید به روش همان کشورهای مرجع باشد. از سوی دیگر ما نمی‌‌توانیم ادامه تحصیل را برای هیچ گروهی متوقف کنیم این ظلم به آن گروه‌ها است. ما اگر جلوی ادامه تحصیل را بگیریم قطعا افراد تحصیلاتشان را در کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان ادامه می‌دهند و این به ضرر ما خواهد بود.

هاشمی با بیان اینکه نیروی انسانی امتیاز بزرگی برای ما است، گفت: متاسفانه به اصرار مجلس این نیروی انسانی را در اختیار گروهی قرار دادیم به اسم بومی‌گزینی و بر اساس این طرح قرار شد؛ امتیاز بومی‌گزینی را به افرادی بدهیم که گاها در هیچ رشته‌ای قبول نمی‌شوند ما باید این طرح بومی گزینی را برداریم یا بسیار جدی از افراد تعهد بگیریم که از همین حالا محل خدمت آنها را مشخص کنیم، چرا که این اختیار حکومت است که در مناطقی که با کمبود نیروی انسانی مواجه است از این طریق وارد شود.

او خاطرنشان کرد: همچنین از سوی برخی افراد زمزمه‌هایی برای اضافه کردن ظرفیت‌ها شنیده می‌شود که این اشتباه است و قرار نیست تصمیم غلط دیگران را ما جبران کنیم و ما ظرفیت‌ها را اضافه نمی‌کنیم. وزارت بهداشت وزارت علوم نیست نمی‌توانیم عده‌ای که فردا گرهی از مردم باز نمی‌کنند بلکه ایجاد مشکل هم می‌کنند، وارد دانشگاه کنیم. به هر حال درباره افزایش ظرفیت هم اعلام شده که ما بیش از این امکان آن را نداریم مگر اینکه اعتبار ویژه‌ای بدهند تا 20 هزار تخت آموزشی ایجاد شود در این مدت نیز 30 درصد افزایش ظرفیت داشتیم در حالی که بسیار هم به بخش آموزش تعلق نگرفته است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در شورای حقوق و دستمزد مقرر شد؛ 30 تا 35 مرکز آموزشی در اختیار پزشکان قرار گیرد و نباید به آن تعرض شود، گفت: برنامه طرح تحول سلامت به صورتی در دولت دوازدهم به طور کامل ادامه پیدا خواهد کرد که موانع خودساخته به ویژه در دولت برداشته شود و ما امیدواریم موانعی که ایجاد شده و مانع کارآمدی این طرح شده برطرف شود.

او همچنین به ثبات مدیریتی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: امیدواریم اگر مدیریت دانشگاهی تغییر می‌کند برنامه‌های ما همچنان ادامه داشته باشد البته با توجه به اصراری که ما داشتیم رئیس دانشگاه‌ها بدون هماهنگی لازم نمی‌توانند تغییرات را ایجاد کنند البته این کار به معنی تضعیف جایگاه مدیریت دانشگاه نیست و صرفا برای این است که بی‌ثباتی در مدیریت‌ها باعث ایجاد وقفه در اجرای برنامه‌ها نشود. امیدوارم بتوانیم در مقابل بادهای موسمی که در کشور می‌وزود و برنامه‌ها را خدشه‌دار می‌کند مقاومت کنیم.

هاشمی ادامه کار خود در دولت دوازدهم را منوط به یک شرط دانست و گفت: اگر می‌خواهیم در دولت دوازدهم ادامه دهیم باید منابع بیمه در اختیار ما باشد تا بتوانیم تحولی ایجاد کرده که ضمن صرفه‌جویی در هزینه و مدیریت منابع خدمات باکیفیت‌تری ارائه دهیم.

او خاطرنشان کرد: دیوان محاسبات مدعی شده است که وزارت بهداشت تنها وزارتخانه‌ای است که بیش از 94 درصد اعتبارات را در جایی که قانون مشخص کرده، هزینه کرده است.

گفتنی است؛ در این مراسم با حضور وزیر بهداشت از کتاب آموزش علوم پزشکی در مسیر تحول نوآوری و همچنین نرم افزار مجاری نوید رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز