خبرگزاری کار ایران

علی ربیعی:

کاهش فقر و محو نابرابری نیاز به برنامه‌ریزی دارد

asdasd
کد خبر : ۵۱۷۱۵۶

وزیر کار گفت: حضور افراد دارای معلولیت در شوراهای‌شهر و روستا می تواند صدای گروه‌های خاموش جامعه باشد.

به گزارش ایلنا، علی ربیعی در اولین نشست منتخبان دارای معلولیت شوراهای شهر و روستا که با حضور محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور و معاونین وی در سازمان بهزیستی برگزار شد با بیان اینکه این موفقیت بزرگی است که ما بتوانیم صدای گروه های خاموش باشیم و آن را به جامعه انتقال دهیم خطاب به ۱۷۴ نفر منتخب دارای معلولیت در شوراهای  شهر و روستا گفت:  اینکه ۱۷۴ تن از معلولان کشور  بدون هیچ نوع برنامه ریزی و پیش بینی در رقابت شوراهای شهرو روستا پیروز می‌شوند و به شوراها راه پیدا می کنند یک اتفاق و یک فصل جدید است و امروز صدای شما از ۱۷۴ نقطه شنیده می شود.

وی افزود: در تعاریف توسعه یافتگی شاخص هایی چون میزان توجه به گروه‌های خاص و ویژه مطرح می شود. اما فراتر از آن در یک جامعه اخلاقی و انسانی، میزان توجه بالا به گروههای دارای محدودیت مورد توجه است.

وزیرتعاون،کارو رفاه اجتماعی با بیان اینکه خط کش یک جامعه اخلاقی به میزان توجه آن به گروه‌های خاص باز می‌گردد، گفت: باید بر روی کودکانی که نمی‌توانند زندگی طبیعی داشته باشند، سالمندان همراه با ناتوانی و گروه‌های معلولی که پر از استعدادند اما فرصت نابرابر اجتماعی دارند تمرکز شود.

ربیعی گفت: متاسفانه در جامعه ما صداهای خاموش کمتر شنیده می شود و کسانی که بلندگو دارند، صدای بلندتری دارند و بلند کردن برخی صداها باعث واقع نمایی می شود.

وی با بیان اینکه صدای شما صدای گروه های خاموش جامعه است گفت: ما باید به نهاد سازی جمع شما کمک کنیم و  بتوانیم آن به یک نهادی که صدایتان بیشتر شنیده شود، تبدیل کنیم. باید صدای شما از طریق رسانه ها و روزنامه ها و رسانه ملی شنیده شود ما هم باید شرایطی را ایجاد کنیم که این صداها بازتابانده شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:  امروز ما باید گفتگوی اجتماعی درونی را پیرامون موضوعات مهم برای همه افرادی که دارای معلولیت هستند بهبود ببخشیم .

وی با اشاره به اینکه این نشست که اتفاق‌های در عرصه اجتماعی کشور است، خاطرنشان کرد: شاید وجود افرادی که به نحوی دچار محدودیت‌های جسمی شدند در سیاست‌گذاری و سیاست سازی‌ها امری جاری بوده اما حضور ۱۷۴ نفر از جامعه معلولان در شوراهای شهر و روستا یک اتفاق بسیار خوب است و ما آن را فصل جدیدی از کار قلمداد می‌کنیم. امروز توجه به گروه‌های خاص در تعریف توسعه مطرح شده اما در یک جامعه انسانی و اخلاقی ذیل توجه به آنان میزان مشارکت در فرایندهای سیاستگذاری مدنظر  است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر  میزان توجه را سطح بندی کنیم در سطح نخبگی، سطح حکومت، سطح دولت، باید ببینیم به  چه میزان در سیاست گذاری ها به آنها نگاه می شود و چقدر در فرایند سیاست سازی ها دخیل می شوند، همچنین باید ببینیم نحوه برخورد در عامه مردم با آنان چگونه است و آنان در متن اجتماه چگونه حرکت می کنند.

ربیعی خاطر نشان کرد: معتقدم میزان حرکت روان و فقدان انسداد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ، برای گروه هایی که به نحوی دچار ناتوانایی هایی در برخی اعضای بدنشان هستند شاخص توسعه یافتگی انسانی یک جامعه در ابعاد مختلف است.

وزیر کار تاکید کرد: ماباید طوری برنامه ریزی کنیم که برای این دسته از افراد، انسداد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به وجود نیاید. همچنین باید طوری برنامه ریزی کنیم که ضمن ایجاد شرایط بهتر برای آنان، بتوانند از فرصت ها استفاده کنند. ما هر روز باید شعار انسداد زدایی را بدهیم انسدادها را باید کم کنیم و از بین ببریم .

وی بااشاره به اینکه روزگذشته در استان هرمزگان مرکز آموزش فنی و حرفه ای را افتتاح کردیم گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای باید آموزش هایی که متناسب با فیزیک معلولیت است را ارائه کند و وقتی پزشک نوع آرگونومیک فرد را تشخیص داد آموزش فنی و حرفه ای متناسب با آن داده شود .

وزیر تعاون، کار و و رفاه اجتماعی در خصوص انتخاب ۱۷۴ نفر افراد دارای معلولیت در شوراهای اسلامی شهر و روستا تصریح کرد: وجود ۱۷۴ نفر از افرادی که توانایی های ذهنی بزرگ و اندیشه های بزرگ دارند و خودشان نوعی از زندگی را تجربه کردند که این تجربه به آنها کمک می کند که شرایط را خوب درک کنند اتفاق بزرگی است .

وی با بیان اینکه با برنامه ریزی و سیاست گذاری می توانیم  بر مسائل غلبه کنیم گفت: معتقدم بدون برنامه ریزی و سیاست گذاری قادر نخواهیم بود موضوعاتی که فکر می کنیم درست است را محقق کنیم.

ربیعی با اشاره به اینکه ما با نابرابری‌های منطقه‌ای و با نابرابری‌های حاشیه و متن روبرو هستیم خطاب به منتخبان مردم در شوراهای‌شهر و روستا گفت: شما که در حال حاضر در شوراها هستید باید یکی از  فعالیت‌هایتان کاهش نابرابری های حاشیه - متن شهر باشد. باید با برنامه ریزی،  سیاستگذاری و  نهاد سازی به سمتی برویم که زندگی را هر روز برای معلولان راحت تر  کنیم

وی با بیان اینکه محو فقر و نابرابری برنامه می‌خواهد، گفت: کاهش فقر و محو نابرابری‌های مختلف نیاز به برنامه‌ریزی دارد و برنامه‌ریزی نیاز به گروه‌هایی دارد که بتوانند مدام درباره به این برنامه‌ها صحبت کنند.

وی تاکید کرد: در  لایحه حمایت از حقوق معلولان حداقل حقوق‌ها را افزایش دادیم و اتفاقات خوبی در این باره افتاده که به هر حال کمک شما و نهادهای شما بود که موضوع پیش رفت. معتقدم شهر باید مناسب حرکت معلول و سالمند شود.

وی از مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس درباره حرکت ویلچر به مثابه عابر پیاده خبر داد و گفت:  ما در کمیسیون اجتماعی مصوبه آن را گرفتیم که حرکت با ویلچر، حرکت عابر پیاده است. تاکنون حرکت با ویلچر حرکت خودرو محاسبه می شد و ما این را مصوب کردیم و تا چند هفته دیگر در هیئت وزیران هم آن را تصویب می کنیم.

وی درباره آموزش کودکان دارای معلولیت به خانه گفت: با توجه به سختی حمل و نقل، آموزش را برای بچه های ناتوان باید به خانه ببریم ولی باید به ترکیب خانه و محیط اجتماعی هم توجه کنیم.

وی همچنین بر عادی سازی حضور این بچه ها در کنار سایر افراد در جامعه  تاکید کرد و گفت:  نگاه طبیعی جامعه و حضور طبیعی افراد در جامعه باید در بحث فرهنگ سازی دنبال شود.

ربیعی در باره بحث اشتغال افراد دارای معلولیت گفت: در حال حاضر در برنامه‌ها و سیاست های اشتغال، اولویت‌های ما در تمام طرح‌ها، گروه‌های هدف بهزیستی و کمیته امداد است، به خصوص در اشتغال روستایی که در کنار آموزش فنی و حرفه ای سعی کردیم شرایط اشتغال بهتری را فراهم کنیم.

وی در این نشست در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان دارای معلولیت شوراهای اسلامی شهر و روستا  در خصوص حداکثر سن بری استخدام افراد معلول گفت : در قانون حمایت از حقوق معلولان،  ۵ سال به حداکثر سن افراد حائز شرایط استخدام و دارای معلولیت اضافه شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز