خبرگزاری کار ایران

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر:

ملغی‌شدن اعدام به هیچ عنوان مطرح نیست/توزیع مواد مخدر دولتی در مجلس رد شد

asdasd
کد خبر : ۵۱۸۲۱۱

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر از رد شدن توزیع مواد مخدر دولتی در مجلس خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار مویدی (قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر) امروز در نشستی خبری درباره حذف مجازات اعدام گفت: موضوعی با عنوان حذف اعدام مطرح نیست و چنین قانونی وضع نشده و به گونه ای که بیان می‌شود، نیست.

قائم مقام دبیر کل ستاد نبارزه با مواد مخدر گفت: بخشی از قانون مجازات اصلاح شده که چندان در روند مجازات فعلی تاثیر گذار نیست و بحث ملغی شدن اعدام به هیچ عنوان مطرح نیست.

مویدی درباره توزیع مواد مخدر دولتی گفت: توزیع مواد مخدر به لحاظ قوانین و کنوانسیون های بین المللی و شرایط ژئوپولتیک کشور اجازه توزیع مواد مخدر دولتی را نمی‌دهد و این موضوع در مجلس شورای اسلامی رد شده است.

او ادامه داد: توزیع مواد مخدر نه در ایران و نه در هیچ جای دنیا براساس قوانین و کنوانسیون بین المللی امکان پذیر نیست.

وی درباره گزارش اجتماعی که قرار بود درخصوص آسیب‌های اجتماعی به مقام معظم رهبری ارائه شود گفت: این گزارش قبل از انتخابات آماده شد و به دلیل برگزاری انتخابات به بعد از آن موکول شد و انشالله بعد از تشکیل هیات دولت گزارش آسیب‌های اجتماعی به خصوص با اولویت اعتیاد تقدیم مقام معظم رهبری خواهد شد و تصمیمات جدیدی درباره مبارزه با مواد مخدر اعلام می‌شود.

مویدی با بیان اینکه نسبت به چهار سال گذشته مقررات سختگیرانه‌تری برای جلوگیری از مواد نوظهور به داخل کشور وضع شده است خاطرنشان کرد: به لحاظ اینکه انتقال این مواد و مخفی کردن آن بسیار راحت است و نیازمند ترانزیت در سطح گسترده نیست کشف این مواد و شناسایی آنها برای ماموران بسیار سخت است. در برخی از کشورها مواد نانو تولید شده که با ابزاری خاص قابل شناسایی هستند. ما  آ‌موزش‌های لازم را به ماموران داده‌ایم.

او درباره همکاری این ستاد با وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه همکاری ما با وزارت بهداشت بسیار خوب است. البته نگاه علمی دانشمندان نگاه متفاوتی به مواد مخدر است اما در موضوع مبارزه با این مواد ما با دوستانمان در وزارت بهداشت نگاه یکسانی داریم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در پاسخ به این سوال که در مجلس قانونی برای مقابله با ورود مواد مخدر از طریق راه‌های کولبری وضع شده یا نه گفت: مواد مخدر مسیر ثابت و مشخصی ندارد و از هر شیوه و راهی وارد می‌شود. یک مامور هوشیار باید هر فعل و انفعالی را که زمینه‌ای برای قاچاق مواد مخدر ایجاد می‌کند مدنظر داشته باشد. ما از ناحیه ورود کالا از طریق کولبران نسبت به انتقال مواد مخدر آسیب‌پذیری داشتیم و انتظار داریم این موضوع از طریق دستگاه‌ها پیگیری و جلوی ورود مواد مخدر صنعتی از این طریق گرفته شود.

او درباره توزیع شربت تریاک نیز گفت: توزیع شربت تریاک پروتکل جدیدی است که در کشور ما اتفاق می‌افتد. دانشمندان نیز تاثیر این شربت را برای ترک اعتیاد مناسب دانسته و نمونه‌های زیادی داشتیم که مصرف این شربت در آنها تاثیرگذار بوده است. البته نیازمند تجربه بیشتری دراین زمینه هستیم.

وی همچنین تاکید کرد: مواد مخدر در هیچ‌جای دنیا توزیع نمی‌شود و باید تفاوتی بین مخدرات و روانگردان‌ها قائل شد. در برخی از کشورها روانگردان‌ها به صورت کنترل شده در اختیار افراد قرار می‌گرفت اما توزیع مواد مخدر مانند تریاک، هروئین و کراک در هیچ کشوری امکانپذیر نیست. آنچه در مجلس مطرح شده نیز در فرآیند توزیع شربت تریاک بوده که کمیسیون‌های مجلس با توجه به اینکه این موضوع کاملاً بررسی نشده است آن را تصویب نکرده‌اند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در خصوص راه‌های پیشگیری از مواد مخدر گفت: توانمندسازی در بخش مدارس متوسطه در سال 95 صورت گرفته و در سال 96 نیز ادامه خواهد داشت. ارزیابی‌های ما در این باره مثبت بوده و ما معتقدیم راه پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر از مدارس و خانواده باید با جدیت ادامه یابد.

او درباره ورود مواد مخدر از مبادی‌ای مانند فرودگاه گفت:‌ قوانین سختگیرانه‌ای در مبادی فرودگاه‌ها برای اتباع ایرانی که قصد ورود یا خروج از این مبادی را دارند در نظر گرفتیم که این قوانین به نفع همه جامعه است و خوشبختانه توفیقات خوبی نیز در این رابطه داشتیم. از کسانی که عازم حج هستند تقاضا داریم با هوشیاری و هوشمندی عناصری که قصد دارند چهره زائران ایرانی را مخدوش کنند شناسایی کرده و مانع این اقدام شوند.

مویدی با ارائه آمارهایی از سال 91 تا 95 توضیح داد: در موضوع درمان و کاهش آسیب‌های مواد مخدر از سال 91 تا 95 افرادی که به مراکز مجاز مراجعه کرده 39 درصد رشد و این مراکز نیز 61 درصد افزایش داشته‌اند. همچنین پذیرش معتادان رها شده در خیابان با رویکرد جدیدی در راستای منویات مقام معظم رهبری آغازشده و تا 150 درصد در این زمینه افزایش داشته‌ایم. همچنین در خصوص صیانت های اجتماعی، ستاد مبارزه با مواد مخدر عملکرد بسیار خوبی داشته و توفیقات مناسبی کسب کرده‌ایم.

او با بیان اینکه فعالیت سمن‌ها و نهادهای مدنی در این دوره چهارساله 96 درصد افزایش داشته گفت: اعتیاد یک مولفه بسیار حساس و ظریف است و باید نهایت دقت را در خصوص آن داشت. در خصوص جمع آوری معتادان متجاهر ما فعالیت‌های بسیاری خوبی در سطح شهر تهران شاهد بودیم. البته برخی از این افراد مبتلا به امراض دیگری مانند ایدز نیز هستند و یا آسیب‌های دیگر نیز شامل حال این افراد می‌شود. در خصوص جمع‌آوری پدیده افراد رها شده در سطح خیابان صرفاً نگاه ما نباید به موضوع مواد مخدر باشد و باید دیگر آسیب‌های اجتماعی را نیز در این رابطه مدنظر داشته باشیم.

او ادامه داد: در راستای جمع‌آوری معتادان متجاهر در هفته گذشته 8500 نفر از شهر تهران جمع آوری شده که 2 هزار و 500 نفر از این افراد اعتیاد به مواد مخدر نداشتند از همین رو همه دستگاه‌های متولی باید وارد این عرصه شده و فعالیت خود را به خوبی انجام دهند. همچنین نقاط توزیع مواد مخدر شناسایی و دریک عملیات 620 نفر دستگیر شدند که پرونده‌شان در حال تکمیل و ارجاع به مراجع قضایی است. ما اگر 40 هزار معتاد متجاهر در سطح کشور را جمع آوری و ساماندهی کنیم گام بزرگی در این زمینه برداشته ایم که البته در این باره حلقه‌های مفقوده‌ای نیز وجود دارد که در حال برطرف کردن آنها نیز هستیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در پاسخ به این سوال که دادستان کل کشور از عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر انتقاد داشتند نظر شما در این باره چیست گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر یک مجموعه اجرایی نیست و از اعضای 20 دستگاه فعال که در این زمینه موثر هستند تشکیل شده و کسانی که به عملکرد این دستگاه‌ها انتقاد دارند قطعاً گزارش‌های ما را با دقت مطالعه نکرده‌اند. خوشبختانه قوه قضائیه و دادستانی یکی از اعضایی هستند که با این ستاد همکاری دارند و ما از شروع فعالیتمان تا پایان آن که منجر به رای دادگاه می‌شود با قوه قضائیه در ارتباط هستیم. من معتقدم اگر دادستانی نسبت به عملکرد ستاد انتقاد دارد یا ا طلاعات کافی در اختیارشان قرار نگرفته و یا اینکه توجه کافی به این گزارشات نداشته‌اند.

او ادامه داد: ما هر روز نیازمند اصلاح شیوه‌ها هستیم و سیاست‌هایمان باید تغییر کند البته این تغییرات و اصلاحات دال بر ناکارآمدی کل عملکرد ما نیست. برخی اوقات گزارش‌های دشمنان ما از ستاد مبارزه با مواد مخدر بسیار امیدوارکننده‌تر از گزارش‌ها و انتقادات دستگاه‌های داخلی است. برای کاهش اعتیاد همه اجزای جامعه از خانواده تا حاکمیت باید فعال باشند و مبارزه با مواد مخدر جزو رویکردهای اساسی و جدی نظام است.

او در خصوص بیمه معتادان نیزگفت: یکی از گله‌های ما در بحث بیمه معتادان از وزارت رفاه است که البته امسال با جدیت بیشتری این موضوع را دنبال می کنیم و امیدواریم به نتایج بهتری برسیم.

وی در خصوص تولید شیشه در داخل کشور نیز گفت: این ماده صنعتی به صورت محدودی در داخل کشور تولید می‌شود که کشفیاتی نیز در این رابطه داشته‌ایم. ما در امر مبارزه با مواد مخدر عملکرد و کارکرد هر دستگاه را بررسی کرده و بودجه مورد نظر را براساس عملکرد آن دستگاه تعیین می‌کنیم. در صورتی که دستگاهی عملکرد مناسبی نداشته باشد یا برنامه‌اش پیشرفت خوبی نکرده باشد بودجه به آن برنامه تعلق نگرفته و به آن دستگاه نیز تذکر می‌دهیم.

مویدی با ارائه آمارهایی درباره عملیات‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز گفت: از سال 91 تا 95 هشت هزار و 880 مورد عملیات مسلحانه داشتیم که نسبت به چهار سال گذشته آن 34 درصد افزایش داشته است. همچنین در این مدت میزان گروه‌های متلاشی شده قاچاقچی مواد مخدر 13.7 درصد نسبت به مدت مشابه چهار سال قبل خود رشد داشته است و به هلاکت رسیدن اشرار نسبت به دوره چهار ساله قبل 32 درصد افزایش داشته است. همچنین سلاح‌های کشف شده 25 درصد رشد  و کشف کارگاه‌های تولید مواد مخدر 176 درصد افزایش داشته است.

او ادامه داد: در این مدت چهار ساله انواع مواد مخدر کشف شده 15.2 درصد نسبت به مدت مشابه چهارساله ماقبل خود افزایش داشته و کشف مواد صنعتی مانند شیشه، متامفتامین 4.7 درصد افزایش داشته است. همچنین هزار و 678 درصد افزایش کشفیات مواد پیشتاز را داشتیم. در این مدت چهار ساله این مواد پیشتاز در لیست قرمز قرار گرفته که ورود آن به کشور ممنوع شده است.

مویدی خاطرنشان کرد: در فاصله سال 91 تا 95، 38 درصد دستگیرشدگان ما در موضوع مواد مخدر نسبت به مدت مشابه آن افزایش داشته است. همچنین میانگین زندانیان مواد مخدر در این چهار سال رشد 7 درصدی داشته است.

او تاکید کرد: ما از سال 89 که قانون مبارزه با مواد مخدر صنعتی مانند شیشه را اصلاح کردیم خوشبختانه توانستیم در این زمینه بسیار موفق عمل کنیم و طبیعی است که آمارهای ما نسبت به دهه 80 افزایش داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز