خبرگزاری کار ایران

محمد آقاجانی مطرح کرد:

کاهش یک‌پنجمی هزینه‌های میلیونی بیماران قلبی و مغزی/ روزانه ۳۰۰ نفر در کشور دچار سکته مغزی

asdasd
کد خبر : ۵۱۸۹۶۴

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه در طول یک‌سال گذشته حدود ۱۰۰۰ بیمار سکته مغزی با روش پیشرفته تحت درمان قرار گرفته ‌اند، گفت: از آغاز برنامه مدیریت درمان سکته‌های قلبی و مغزی تاکنون ۲۱ هزار و ۵۰۰ بیمار قلبی نیز تحت درمان قرار گرفته‌‌اند.

به گزارش ایلنا، محمد حاجی آقاجانی در جشنواره تقدیر از بیمارستان های مجری مدیریت درمان سکته های قلبی و مغزی با اشاره به دستاوردهای اجرای برنامه درمان سکته‌های حاد قلبی و مغزی، تصریح کرد: این برنامه پاس گلی بود که طرح تحول نظام سلامت به حوزه بهداشت و درمان داد.

وی گفت: توسعه اورژانس پیش بیمارستانی و ناوگان انتقال زمینی اهمیت زیادی دارد، چراکه کمبود آمبولانس وجود داشت و این آمبولانس ها غیرمجهز بودند و درحال حاضر بیش از 2400 آمبولانس پیشرفته با دستگاه های شوک اتوماتیک و دستگاه الکترو کاردیو گرام مجهز شده و به زودی در سراسر کشور توسعه پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه راه اندازی 32 پایگاه هوایی برای انتقال بیماران حاد سکته مغزی و قلبی می تواند زمان طلایی درمان آنها را حفظ کند، خاطرنشان کرد: آغاز به کار موتور آمبولانس ها که مجهز به دستگاه نوار دوازده کاناله مرکزی هستند، می تواند زمان رسیدن بر بالین بیمار یا مصدوم  را کوتاه کنند.

 آقاجانی گفت: امروزه دستگاه آنژیوگرافی در بیمارستانهای سراسر کشور  وجود دارد و تجهیزات مصرفی بیمار در دسترس وی قرار می گیرد و علاوه بر آن داروهای ترومبولیتیک جدید که روزی آرزوی متخصصان قلب بود و همچنین داروهای خاص سکته مغزی تهیه شده  و در لیست پوش بیمه ای قرار گرفته است.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: در قالب طرح تحول سلامت ۶۶۰۰ متخصص تمام وقت جغرافیایی را به عنوان نیروهای خط اول در مناطق محروم قرار دادیم تا به مردم خدمت‌ رسانی کنند. همچنین هزینه ‌های چند میلیونی را برای درمان بیماران قلبی و مغزی به یک پنجم کاهش دادیم و در کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات نیز برای اقدامات درمانی مربوط به سکته‌های قلبی و مغزی کد مخصوص قرار دادیم.

 آقاجانی عنوان کرد: متاسفانه روزانه ۳۰۰ نفر در کشور دچار سکته مغزی می‌ شوند که قبل از اجرای این برنامه ۷۰ درصد آنها نمی ‌توانستند به محل کارشنان بازگردند و ۳۰ درصدشان هم دچار مشکلات حرکتی می ‌شدند.

وی افزود: در راستای اقدامات انجام شده، واحد ویژه ‌ای برای درمان سکته‌ های مغزی نداشتیم که خوشبختانه برای اولین بار در سال گذشته این واحدها در ۵۴ بیمارستان منتخب راه‌ اندازی شدند.

وی گفت: در عین حال قبل از این، سیستم اورژانس پیش بیمارستانی ما به بیمارستان متصل نبود، اما سال گذشته کد سما راه ‌اندازی شد و بیماران سکته مغزی شناسایی شده و به بیمارستان ارجاع داده می‌ شوند.

آقاجانی با بیان اینکه در طول یک سال گذشته حدود ۱۰۰۰ بیمار سکته مغزی با روش پیشرفته تحت درمان قرار گرفته ‌اند، خاطرنشان کرد: ۲۴ درصد علت مرگ ایرانیان نیز ، سکته‌های قلبی است که درمان آن را در ۵۴ بیمارستان و در ۳۵ شهر ایجاد کردیم و از آغاز برنامه تا کنون ۲۱ هزار و ۵۰۰ بیمار قلبی تحت درمان قرار گرفته‌ اند که هدف ما در این برنامه درمان ۱۰ هزار بیمار سکته مغزی و ۴۰ هزار بیمار سکته قلبی در سال است.

 معاون درمان وزارت بهداشت با تاکید براینکه طرح 247 ( درمان سکته قلبی‌ ) و 724 ( درمان سکته مغزی ) در حال انجام است، گفت: در شهرهای کوچک و نقاط دورافتاده از روش پیشرفته درمان سکته استفاده نخواهد شد، مگراینکه آمبولانس هوایی برای انتقال بیمار به کمک ما بشتابد و بیمار را از شهرهای دور افتاده منتقل کند، اما استفاده از داروی ترومبولیتیک پیشرفته در شهرهای کوچک و در مناطقی که امکان استفاده از طرح 247 ممکن نباشد، راهگشا است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز