خبرگزاری کار ایران

دیناروند:

میزان سموم در برخی محصولات بیش از ۱۰ درصد است

asdasd
کد خبر : ۵۲۳۰۲۳

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ۹۷ درصد داروی مصرفی مردم از نظر کمی تولید داخل است، گفت: وضعیت ما از نظر مصرف سموم کشاورزی و آلاینده‌ها خوب نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رسول دیناروند؛ رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در طول چهار سال گذشته وضعیت سلامت جامعه بسیار تغییر کرده، اما هنوز برای رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله داریم اظهار کرد: در سال ۹۲ همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم ما با مشکلات عدیده‌ای در عرصه دارو مواجه بودیم اما خوشبختانه با مدیریت صحیح این مشکلات برطرف شده و در گزارش دولت که در صد روزه اول این دولت اعلام شد نیز آمده بود.

او با بیان اینکه ما از همه ابزار ممکن برای مدیریت صحیح در عرصه غذا و دارو استفاده می‌کنیم گفت: تلاش داریم تا هزینه‌های پرداختی از جیب مردم برای دارو کاهش پیدا کند. همچنین هزینه‌های دارویی کشور نیز افزایشی نداشته باشد. اگرچه اقتصاد مقاومتی برای ما بسیار اهمیت دارد اما دسترسی سریع بیماران به دارو نیز برای مهم بوده و از همین رو سهم تولید داخل که در سال گذشته در زمینه دارو ۶۰ درصد بوده امسال به ۷۰ درصد رسیده است. همچنین میانگین داروهای وارداتی در طول چهار سال گذشته یک میلیارد دلار بوده که نسبت به چهار سال گذشته آن ۵۰۰ میلیون کاهش داشته است.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه اولویت ما سلامت مردم است گفت: ما در زمینه کنترل مواد غذایی هیچ‌جا مماشات نداشتیم و ایستادگی‌های لازم را درباره کنترل این مواد به کار گرفتیم. همچنین اقدامات لازم برای کاهش شکر، نمک و... انجام شده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا قیمت داروهای وارداتی با توجه به افزایش قیمت ارز افزایش داشته است گفت: نرخ ارز سیر صعودی داشته و واردات دارو نیز به نرخ ارز وابسته است اما ما سیاستی را پیگیری کردیم که شرایط تابع ما باشد نه ما تابع شرایط. از همین رو از شرکت‌های داروسازی و واردکننده دارو خواستیم تا در این زمینه به ما کمک کنند تا افزایش قیمت دارو را شاهد نباشیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه قیمت ارز مبادلاتی در طول چهار سال گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است گفت: اگر ما تابع شرایط بودیم باید قیمت داروهای وارداتی امروز ۴۰ درصد افزایش داشت اما ما با کاهش قیمت ارزی دارو این شرایط را کنترل کردیم و اجازه افزایش ۴۰ درصدی را ندادیم.

دیناروند همچنین درباره قیمت‌گذاری دارو گفت: یکی از سیاست‌های ما این است در شش ماهه اول سال قیمت دارو‌ها را تغییر ندهیم البته این موضوع فشاری بر تولیدکنندگان و واردکنندگان دارو وارد می‌کند و آن‌ها را با مشکل مواجه می‌سازد اما ما در این زمینه سختگیرانه رفتار می‌کنیم البته نمی‌توانیم به صنعت دارو و شرکت‌های تامین‌کننده دارو بیش از این فشار آورده و باعث شویم آن‌ها زیان ببینند. صنعت دارو باید سود ده باشد.

او همچنین درباره معوقات شرکت‌های بیمه‌ای نیز گفت: دولت و مجلس در این باره قول‌هایی را داده‌اند و ما امیدواریم که تحقق پیدا کند چرا که ادامه این روند باعث می‌شود همه دستاوردهای ما در معرض خطر بیفتد. تلاش‌هایی در این زمینه شده و ما امیدواریم این تلاش‌ها به نتیجه برسد.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره قاچاق دستگاه‌های سولاریوم نیز گفت: متاسفانه قاچاق در کشور ما پدیده منحوسی است ولی به صورت جدی پیگیری می‌شود و نمی‌توان به راحتی آن را از بین برد. دولت در چهار سال گذشته تلاش‌های بسیاری برای کاهش قاچاق انجام داده است و میزان قاچاق در طول این مدت ۵۰ درصد در کل کاهش پیدا کرده است.

 او ادامه داد: کشفیات ما در دارو، غذا، مکمل‌ها و لوازم آرایشی سه برابر شده و مبارزه ما درباره قاچاق جدی‌تر است و قانون با جدیت اجرا می‌شود. قطعاً ما در این زمینه به کمک دیگر دستگاه‌ها نیز نیاز داریم چرا که کنترل ورودی کشور با ما نیست. ما در سطح توزیع می‌توانیم اقداماتمان را انجام دهیم.

او درباره مصرف بیش از حد سموم و کودهای شیمیایی و آلاینده‌های صنعتی نیز گفت: به هرحال کشاورزی در کشوری که با کم‌آبی مواجه است و حاصلخیز بودن زمین کم است با مشکل مواجه خواهد شد. کشاورزان تلاش دارند برای افزایش محصولات خود از راه‌های مختلف از جمله کاربرد سموم استفاده کنند. جلسات متعددی با وزارت جهاد کشاورزی برگزار شده اما این مشکل نیاز به آموزش دارد و جهاد کشاورزی باید در این زمینه به صورت جدی وارد شود.

دیناروند با بیان اینکه باید به سموم غیرمجاز مجوز داده نشود گفت: مسئولیت قانونی ما تعیین حد سموم مجاز است در کل وضعیت ما خوب نیست و در برخی از محصولات میزان سموم ۱۰ درصد بیش از حد مجاز است که این موضوع نگران کننده است.

او درباره کنترل واردات مواد غذایی گفت: برنج و گندم وارداتی تحت کنترل هستند اما باید ساماندهی در خصوص کنترل محصولات داخلی ایجاد شود و از آنجا که کنترل سخت است ما نیازمند آموزش به کشاورزان هستیم.

دیناروند درباره کیفیت داروهای تولید داخل نیز گفت: کیفیت داروهای تولید داخل براساس استانداردهای کشور صورت می‌گیرد. هر کشوری دستگاه نظارتی خاص خود را دارد و آن دستگاه وظیفه نظارت بر کنترل کیفیت دارو‌ها را برعهده دارد. ما تلاش می‌کنیم تا دارو‌ها از حداقل کیفیت برخوردار باشند. از همین رو سالانه ۱۰ الی ۲۰ قلم دارو چه وارداتی و چه تولید داخل از بازار به دلیل عدم کیفیت جمع‌آوری می‌شوند. درست است که اقتصاد مقاومتی برای ما مهم است اما بر روی ضوابط سازش نداریم و کیفیت را پایین نمی‌آوریم. براساس چارچوب نظارت و کنترل بر روی داروهای تولید داخل انجام می‌شود.

او تاکید کرد: مبنای قانون و تولید دارو و بسته‌بندی آن در داخل کشور ژنریک است از همین رو از قیمت حداقلی برخوردار بوده و بسته‌بندی شیک ندارد این عدم بسته‌بندی زیبا روی احساس مردم نسبت به کیفیت آن دارو تاثیرگذار است و ما تلاش می‌کنیم آن را برطرف کنیم. در حال حاضر ۹۷ درصد داروی مصرفی مردم از نظر کمی تولید داخل است و سه درصد آن از طریق واردات تامین می‌شود. همچنین ۷۰ درصد ارزش ریالی دارو در اختیار تولید داخل است.

او با بیان اینکه اگر اعتماد نباشد دارو اثر ندارد گفت: ما به زودی قرار است عضو پروتکل PICS شویم و این باعث می‌شود خود را با شرایط بازرسی در دنیا تطبیق دهیم.

وی همچنین درباره داروهای تولید داخل برای بیماران صعب‌العلاج گفت: سهم داروهای ایرانی که بیماران صعب‌العلاج استفاده می‌کنند از ۵۰ درصد به ۹۰ درصد رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز