خبرگزاری کار ایران

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد؛

520 میلیون دلار صادرات محصولات دانش‌بنیان در سه سال اخیر داشته‌ایم

asdasd
کد خبر : ۵۳۰۲۶۴

سرپرست وزارت علوم از صادرات 520میلیون دلار محصولات دانش‌بنیان و ایجاد 30هزار شغل در مراکز رشد فناوری خبر داد.

به گزارش ایلنا، سیدضیا هاشمی (سرپرست وزارت علوم) در مراسم پنجمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری در دانشگاه شهید بهشتی گفت: حدود ۵۴۰۰ هسته فناوری در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تشکیل شده‌اند و آماده ورود به پارک های علم و فناوری هستند.

سرپرست وزارت علوم از فروش ۱۲ هزار میلیارد تومان محصولات فناورانه و صادرات ۵۲۰ میلیون دلار محصولات دانش‌بنیان در سه سال اخیر خبر داد و گفت: در سال گذشته ۳۰ هزار شغل پایدار در مراکز رشد فناوری در کشور ایجاد شده است.

او با اشاره به اینکه رشد جایگاه نوآوری ایران در دنیا رشد قابل قبولی را داشته است گفت: ایران در سال ۲۰۱۷ در شاخص نوآوری در رتبه ۷۵ دنیا قرار گرفته است که رشد قابل قبولی را نسبت به سال‌های قبل نشان می‌دهد.

 هاشمی افزود: در سال ۱۳۹۵، حدود ۲۹۰۰ عنوان فناوری در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد کشور ایجاد شد گفت: هم اکنون ۴۱ پارک علم و فناوری و ۱۷۹ مرکز رشد فناور در کشور مشغول فعالیت هستند.

سرپرست وزارت علوم گفت: برای تحقق دانشگاه کارآفرین، ایجاد زیر ساخت های لازم مانند دفاتر انتقال فناوری، مراکز کارآفرینی و نوآوری و مراکز مالکیّت فکری در و مراکز آموزش عالی شتاب گرفته است و در ۲ سال اخیر تعداد مراکز رشد از ۵۵ به ۱۳۰ مرکز افزایش یافته است. فعالیت ۳۵۷ انجمن علمی و ۱۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علمی و فناوری و همچنین وجود 4هزار و 500 واحد فناور پتانسیل عظیمی را برای کشور در تبدیل علم به فناوری ایجاد کرده است.

او با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام" اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" گفت: بدون‌شک یکی از ابزارهای این امر، اشتغال پایدار، پی‌ریزی اقتصاد کشور بر پایه دانش نوآوری و فناوری است و بر این اساس تعبیر اقتصاد مقاومتی تا حدود زیادی مبتنی بر اقتصاد دانش‌بنیان است.

سرپرست وزارت علوم با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر مرجعیت علمی ایران در منطقه و جهان گفت: با تاکیدات سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بر مرجعیت علمی کشور بیش از پیش وظیفه جامعه علمی و فناوری کشور را برای تحقق این امر مهم سنگین‌تر می‌کند.

هاشمی درباره سرمایه‌های انسانی فکری و دانشی گفت: در حال حاضر چهار میلیون دانشجو و۱۰۰ هزار عضو هیات علمی و جمعیت زیاد دانش‌آموختگان دانشگاهی ظرفیت زیادی را در کشور ایجاد کرده که می‌توان با بهره‌برداری از این پتانسیل بزرگ، کشور را به سمت دانش‌بنیان کردن اقتصاد و تولید سوق داد.

او ادامه داد: وجود این نیروی انسانی عظیم موجب شده است که امروز براساس اطلاعات یک پایگاه معتبر جهانی، ایران از لحاظ تولید مقالات علمی در جایگاه شانزدهم جهانی و رتبه اول جهان اسلام و منطقه قرار گیرد.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به وضعیت تولید علم کیفی گفت: در حال حاضر ۲۱۰ دانشمند ایرانی در میان دانشمندان یک درصد برتر دنیا قرار گرفته‌اند، ضمن آنکه دانشمندان ما توانسته‌اند حدود دو درصد مقالات علمی دنیا را تولید کنند و این در حالی است که ایران یک درصد جمعیت جهان را دارد.

هاشمی تاکید کرد: ایران در سال ۲۰۱۶ از نظر شتاب رشد علمی در مرتبه نخست ایستاده است. این در حالی است که توسعه علمی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته صفر یا منفی بوده است.

 در پایان این مراسم با حضور سیدضیاء هاشمی، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری و بهزاد سلطانی رییس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی از برگزیدگان پنجمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری تجلیل شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز