خبرگزاری کار ایران

در نشت خبری مطرح شد:

علت واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان از زبان رییس پلیس راهور/ شیوه‌نامه‌ اردوهای دانش‌آموزی تغییر می‌کند

asdasd
کد خبر : ۵۳۱۰۵۰

رییس پلیس راهور ناجا علت وقوع حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار مهری درباره چگونگی و علت واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی اظهار کرد: اتوبوس از نظر شرایط زمانی برای حرکت و تعداد راننده مشکلی نداشته و پلیس در کنترل رفتار راننده، وضعیت ظاهری خودرو و معاینه فنی خودرو کوتاهی نکرده است.

او ادامه داد: قانون نمی‌تواند از تردد وسایل نقلیه عمومی در شب جلوگیری کند، البته شرایط دید در شب کمتر است و برای وسایل نقلیه عمومی در مسافتهای طولانی باید دو راننده باشند که این خودرو نیز این مورد را رعایت کرده است.

رییس پلیس راهور ناجا گفت: تردد اینگونه وسایل به شیوه نامه های آموزش و پرورش بستگی دارد البته ما قصد داریم همانند تغییری که در شیوه نامه تردد راهیان نور داشتیم با همکاری آموزش و پرورش این شیوه نامه‌ها تغییر کند.

مهری با تاکید براینکه این حادثه براثر عدم توجه به جلو و خواب آلودگی و خستگی راننده بوده است، گفت: سرعت خودرو نیز 85 کیلومتر بر سرعت بوده که بر این اساس راننده با سرعت مجاز حرکت می‌کرده است.

او با اشاره به اظهارات راننده ادامه داد: راننده ادعا می‌کند، خواب آلوده نبوده و به دلیل نور بالایی که خودروی مقابل داشته این حادثه پیش آمده، اما تشخیص افسر دال بر خستگی و عدم توجه به جلو بوده است.

سردار مهری با بیان اینکه از سال 84 تاکنون شاهد روند کاهش جان باختگان در تصادفات جاده‌ای در سطح کشور بوده‌ایم گفت:‌ در سال 95 این آمار به 16 هزار نفر رسیده است که از عوامل مهم واساسی کاهش تلفات می‌توان به کنترل رفتار رانندگان، هماهنگی بین دستگاه‌های خدماتی و امدادی، اطلاع رسانی و ارتقای فرهنگ ترافیک نام برد. در یک تصادف سه عامل مهم از جمله خودرو، جاده و انسان نیز نقش دارند البته امداد و نجات، قوانین و مقررات و شرایط محیطی نیز در این زمینه تاثیرگذار هستند.

رئیس پلیس راهنمایی رانندگی ناجا با بیان اینکه موضوع کاهش جان باختگان و حوادث راهنمایی و رانندگی از موضوعات مهم کشور است، گفت:‌ امروز همه افرادی که در کشور زندگی می‌کنند یا مسافر هستند یا عابر پیاده یا راننده، بنابراین حفظ جان آنها برای ما بسیار ارزشمند است.

سردار مهری با اشاره به اینکه در تابستان امسال پنج درصد کاهش جان باختگان نسبت به سال گذشته داشتیم، گفت: در تیرماه 96 به دلیل افزایش سفرها، افزایش تلفات جاده‌ای را نیز شاهد بودیم اما در دو ماهه اخیر با کاهش روند تلفات روبرو بودیم و بر اساس آمارهای پلیس در مرداد و در چند روز اخیر از شهریور ماه تلفات کمتری داشتیم.

او با بیان اینکه طرح تابستانه از طرح‌های مهم ترافیکی است، گفت:‌ این طرح با هماهنگی دستگاه‌های امدادی و خدماتی از ابتدای تابستان شروع شده و تا تابستان یعنی یکم مهرماه ادامه خواهد داشت امیدواریم با هماهنگی‌های بیشتر در اجرای طرح تابستانه شاهد کاهش تلفات تا پایان این طرح باشیم.

سردار مهری با بیان اینکه تا پایان سال 95، دو میلیون خودرو به چرخه ترافیکی کشور اضافه شده گفت: در این پنج ماهه نیز 16.5 درصد خودروی جدید شماره‌گذاری شده که 769 هزار وسیله نقلیه از جمله موتور و خودرو به چرخه ترافیک افزوده شده است. هر چقدر میزان ترددها افزایش داشته باشد خطر تصادف نیز افزایش خواهد داشت تدبیر و هدف اصلی ما کاهش جان باختگان در تصادفات از طریق اصلاح و ارتقای فرهنگ ترافیکی و بهره‌گیری از فناوری‌های جدید و کنترل رانندگان توسط آنها است. از جمله این فناوری‌ها استفاده از سامانه سپهتن است که امیدواریم این سامانه روی وسایل نقلیه باری نیز نصب شود تا بتوانیم کنترل بهتری بر روی آنها داشته باشیم.

او با اشاره به افزایش سفرها در دهه آخر شهریور ماه گفت: طرح ویژه ترافیک برای این ایام در نظر گرفته شده و اجرایی می‌شود و به غیر از نیروهای موجود در راهنمایی و رانندگی که در آماده باش کامل هستند از سایر بخش‌های انتظامی به مجموعه پلیس راه و راهور شهرستان‌ها افزوده شده است و 4800 نفر در طرح ویژه ترافیک مربوط به دهه آخر شهریور به کمک پلیس راهور آمده‌اند. همچنین 800 دستگاه وسیله نقلیه از سایر بخش‌های انتظامی به حوزه ترافیک اختصاص داده خواهد شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا تصریح کرد:‌ در دو ماهه تابستان بخش عمده‌ای از مشکلات ما مربوط به عدم توجه رانندگان به جلو، سرعت و سبقت غیرمجاز بود. در این ایام نیز توصیه می‌کنیم که رانندگان به این مسائل توجه ویژه داشته باشند در سال گذشته نیز 33 درصد تلفات جاده‌ای مربوط به عدم توجه به جلو و استفاده از تلفن همراه بوده است. همچنین در سال گذشته 18 درصد تصادفات در شهریور ماه ناشی از سرعت و سبقت غیرمجاز بوده و 16 درصد انحراف به چپ در جاده‌های دو طرفه داشتیم.

وی افزود: پلیس راهنمایی و رانندگی با تشدید برخورد با رفتارهای پرخطر و عدم اغماض با رانندگان متخلف و حادثه ساز برابر قانون با آنها برخورد کرده و خودرو را متوقف می‌کند. افرادی که رفتار خطرساز داشته باشند 72 ساعت خودروی آنها متوقف می‌شود همچنین افرادی که الکل، مواد روانگردان و افیونی در حال حرکت استفاده کرده باشند با هماهنگی با قوه قضائیه خودروی آنها توقیف و راننده متخلف به مراجع قضایی معرفی می‌شود تا بتوانیم با کنترل رفتار رانندگان در تابستان 96 همانند تابستان 95 کاهش جان باختگان را شاهد باشیم البته این موفقیت به دست نمی‌آید مگر با همکاری و همیاری متقابل دستگاه‌ها و رعایت قوانین و مقررات از سوی رانندگان.

او با اشاره به فرهنگ بستن کمربند ایمنی برای راننده گفت: این فرهنگ نسبت به 10 سال گذشته ارتقا یافته، اما سرنشینان عقب خودرو همچنان به این نکته توجه نمی‌کنند برای اینکه این فرهنگ نیز ارتقا پیدا کند همه باید در این زمینه تلاش کنیم البته کسانی که از اتوبوس‌های بین شهری استفاده می‌کنند حتما باید از کمربند ایمنی استفاده کنند چرا که تجربه پلیس نشان می‌دهد استفاده از کمربندهای ایمنی در اتوبوس‌های بین شهری باعث کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای بوده است.

سردار مهری به طرح بازگشایی مدارس اشاره کرد و گفت: این طرح از 25 شهریورماه تا 10 مهر اجرایی و عملیاتی می‌شود برای ایجاد نظم در تردد دانش آموزان و امنیت آنها برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته و دستورالعمل ویژه بازگشایی مدارس به همکاران پلیس راهور ابلاغ شده و با هماهنگی آموزش و پرورش، شهرداری و وزارت راه برنامه‌های ویژه‌ای برای آغاز سال تحصیلی سال 96 – 97 داریم.

او همچنین ادامه داد: پلیس بر کنترل خودروی سرویس مدارس از نظر فنی و رعایت معاینه فنی تاکید دارد و از طریق وزارت کشور به همه استانداری‌ها و شهرداری‌ها ابلاغ شده که از عملیات‌های عمرانی که باعث ایجاد گره‌های ترافیکی می‌شود جلوگیری کنند به خصوص در ایام هفته اول مدارس که تردد افزایش می‌یابد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به قانون هوای پاک خاطرنشان کرد: هماهنگی‌های لازم برای اجرای قانون هوای پاک که اخیرا توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و توسط رئیس جمهور به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است، صورت گرفته مخصوصا در بحث حمل و نقل بار و مسافر معاینه فنی و بیمه بودن وسایل نقلیه و همچنین پیشگیری از تردد خودروهای فرسوده آیین نامه‌های جدیدی تدوین شده تا پلیس بتواند وظایف خود را در خصوص قانون هوای پاک به خوبی اجرا کند. همچنین پلیس در رابطه با معلولین پیشنهاد داده که آیین نامه‌های مربوط به استفاده از ویلچر تصویب شده و کسانی که از ویلچر در تردد در سطح شهرها استفاده می‌کنند به منزله عابر پیاده محسوب شده و همان قانون برای آنها اجرایی شود. همچنین در آیین نامه پیش بینی کردیم که عصای سفید که علامت و نماد نابینایان است به عنوان علامت ایست در آیین نامه در نظر گرفته شود و راننده موظف است به آن توجه کند.

او ادامه داد: همچنین توقف در محل اختصاصی برای معلولین و جانبازان در نظر گرفته شده است، جانمایی و علائم آن در سطح کشور مشخص می‌شود و توقف غیر از این افراد در این مکان‌ها جریمه خواهد داشت.

سردار مهری خاطرنشان کرد: البته در سال تحصیلی جدید یکی از تفاهم نامه‌ها با آموزش و پرورش علاوه بر همیاران پلیس برنامه برای آموزش پلیس یاران جوان است که بر اساس این برنامه دانش آموزانی که در مقاطع تحصیلی ششم، هفتم و هشتم در حال تحصیل هستند در این طرح شرکت می‌کنند.

سردار مهری درباره ناایمن بودن خودروی پراید و پیش فروش این خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی گفت: برابر قانون و مقررات موارد 51 گانه استاندارد از سوی سازمان استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شده و خودروهای شماره گذاری شده استانداردهای مصوب را دارند. خودروی پراید 27 درصد تلفات جاده‌ای را به خود اختصاص می‌دهد ما امیدواریم مصوبه‌ای در خصوص بروز کردن استانداردها تدوین و ابلاغ شود تا شاهد تلفات کمتری در جاده‌ها توسط این خودرو باشیم.

او با بیان اینکه 42.5 نفر روزانه در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند، گفت:‌ این میزان با تعداد مسافران ایرباس در هر هفته یکسان است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا همچنین در خصوص پرونده‌های ضرب و جرح ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: پرونده استان همدان در حال صدور رای نهایی و همچنین پرونده برخورد نماینده با مامور ما در فرودگاه از طریق نماینده نیروی انتظامی در مجلس در حال پیگیری است و مراحل قانونی در حال تکمیل شدن است این یک موضوع قضایی است که بعد از تکمیل شدن نتیجه ابلاغ خواهد شد.

 او درباره اسقاط موتورسیلکت‌ها گفت: در آیین نامه‌های جدید با پیشنهاد پلیس برای شماره گذاری خودروهای جدید مقررات و قوانین جدیدی در نظر گرفته شده است در حال حاضر 500 تا 700 هزار موتور سیکلت موجود است که مراجع قضایی تعیین کرده‌اند بخشی از آن در اختیار ستاد اجرای فرمان حضرت امام قرار گیرد.

سردار مهری با بیان اینکه 72 درصد تلفات جاده‌ای مربوط به ترددهای خارج از شهر است، گفت: همه جاده‌های کشور تا پایان سال 97 مجهز به دوربین‌های ثبت تخلف خواهند شد در حال حاضر نیز 1200 دستگاه دوربین در اختیار پلیس در جاده‌های کشور قرار داده شده است.

او ادامه داد: 20میلیون خودرو و 11.5 میلیون موتور سیکلت در حال تردد هستند و ما فقط سه هزار راننده پرخطر از 27 میلیون گواهینامه فعال داریم که این تعداد نیز کاهش پیدا کند.

او همچنین درباره کسانی که به تخلفات اعمال شده از سوی راهنمایی و رانندگی اعتراض دارند گفت: این افراد می‌توانند برای پیگیری شکایاتشان به مراکز پلیس به علاوه 10 یا از طریق سایت rahvar120.ir اقدام کنند و با طی فرآیند مشخصی که دارد مشکل‌شان برطرف شود.

سردار مهری در پایان خاطرنشان کرد: طرح‌های متعدد ترافیکی در دوره مدیریت آقای قالیباف در شهر تهران اجرایی شد که اجرای طرح ترافیک زوج و فرد به صورت مکانیزه یکی از آنهاست و امیدواریم با مدیریت جدید در شهرداری تهران بتوانیم طرح‌های بهتری برای حل ترافیک شهر تهران اتخاذ کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز