خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت بهداشت مطرح کرد:

حمل‌ونقل ریلی 70 برابر جاده‌ای ایمن‌تر است/ آخرین وضعیت دانش‌آموزان حادثه‌دیده هرمزگانی

asdasd
کد خبر : ۵۳۱۹۷۵

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: حمل و نقل ریلی 70 برابر حمل و نقل جاده‌ای ایمن‌تر است و با گسترش خطوط ریلی می‌توانیم از خطاهای انسانی به میزان قابل توجهی جلوگیری کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایرج حریرچی امروز در نشست خبری خود با بیان اینکه هفتاد الی نود درصد مرگ و میر در تصادفات جاده‌ای به عوامل انسانی مربوط می‌شود، گفت: عوامل انسانی نظیر سرعت غیرمجاز، خواب آلودگی راننده، صحبت با موبایل، انحراف به چپ از عواملی است که باعث ایجاد تصادفات جاده‌ای می‌شو و بعد از آن ایمنی جاده‌ها و خودرو از عوامل تصادفات هستند.

او ادامه داد: حمل و نقل ریلی 70 برابر حمل و نقل جاده‌ای ایمن‌تر است و با گسترش خطوط ریلی می‌توانیم از خطاهای انسانی به میزان قابل توجهی جلوگیری کنیم، چرا که در حمل و نقل جاده‌ای امکان خطا بسیار است، اما در حمل و نقل ریلی درصد ضریب خطا بسیار کاهش می‌یابد و ما امیدواریم با توجه به اینکه اقدامات مناسبی در جهت گسترش خطوط ریلی صورت گرفته باز هم شاهد افزایش این خطوط در سطح کشور باشیم.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه طرح تحول سلامت بیش از 50 درصد هزینه پرداختی از جیب مردم را کاهش داده است، گفت: در سال 91 و قبل از اجرای طرح تحول سلامت، مردم 54.8 درصد هزینه‌های مربوط به سلامت را از جیب خود می‌پرداختند در حالی که در سال 94 این آمار 38.1 درصد بوده است و در طول چهار سال گذشته ما کاهش 16.7 درصدی هزینه‌های پرداختی مردم نسبت به قبل از اجرای طرح تحول سلامت را داشتیم. با طرح تحول سلامت حدود 17 هزار میلیارد تومان از پرداختی نقدی مردم در حوزه سلامت حفاظت شده است.

حریرچی با بیان اینکه 11 میلیون نفر بیمه شده‌اند، گفت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرده بوده که هفت درصد مردم بیمه نیستند که این به دلایل مختلفی است از جمله این که تعدادی از مردم مشکل کارت ملی و یا شناسنامه دارند همچنین افراد متمول تمایل به استفاده از بیمه ندارند یا اینکه برخی افراد در شرایط جغرافیایی خاص هستند ما از متوسط 81.5 درصد قبل از طرح تحول سلامت به بیش از 93 درصد در صدور دفترچه بیمه رسیده‌ایم و همراه با وزارت رفاه اعلام کنیم که همه ایرانیان می‌توانند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و این بزرگترین دستاورد ماست.

حریرچی با بیان اینکه 96 درصد روستاییان تحت پوشش بیمه هستند و 91/7 درصد در شهرها تحت پوشش بیمه قرار دارند گفت: در پوشش بیمه پایه بین دهک های ثروتی تفاوت عمده ای نداریم اما در زمینه پوشش بیمه تکمیلی تفاوت قابل توجهی بین مردم دیده می شود. 7/5 درصد در روستاها و 7/25 درصد در شهرها تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه بیش از 81 میلیون نفر دفترچه بیمه در اختیار مردم قرار دارد گفت: بیش از 38 میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت ایرانیان هستند و بیش از 36 میلیون نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی بو یش از یک میلیون نفر تحت پوشش بیمه های کمیته امداد و بیش از 4 میلیون نفر تحت پوشش بیمه های مسلح هستند. البته تخیمن زده می شود 6 الی 7 میلیون نفر دارای 2 دفترچه بیمه باشند و قرار است امسال این دفترچه های مضاعف و هم پوشان حذف شود.

حریرچی گفت: با شروع طرح تحول سلامت اختلاف شدید بیمه ای که بین دهکهای ثروتمند و فقیر در جامعه وجود داشت برداشته شد و در حال حاضر ما شاهد تفاوت عمده ای بین این دهک ها نیستیم.

سخنگوی وزارت بهداشت در بخش دیگری از صحبت هایش در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر چگونگی وضعیت مصدومان حادثه رانندگی جاده داراب گفت: مجروحان این حادثه در مدت زمان کوتاهی به بیمارستان منتقل شدند و این دستاورد مهمی حتی برای اورژانس کشور است. به جز 9 فردی که در اثر سانحه حادثه فوت کردند تاکنون هیج مورد فوتی نداشتیم.

او با اشاره به دو دانش آموز که در این حادثه قطع عضو شدند خاطرنشان کرد: پنج نفر از مصدومان این حادثه با 4 پرواز به شیراز اعزام شدند و در بیمارستان شهید رجایی و نمازی شیراز پذیرش شدند در ساعات اولیه این حادثه که 34 مجروح به بیمارستان داراب منتقل شدند باعث ایجاد یک بحران برای این بیمارستان شد که خوشبختانه با همکاری پرسنل و عوامل بیمارستان مشکل خاصی نه تنها ایجاد نشد بلکه از همراهان بیماران نیز پذیرایی صورت گرفت.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه تاکنون 22 نفر از این مجروحان مرخص شده اند گفت: یک نفر دیگر نیز امروز از بیمارستان داراب مرخص می شود و دو مصدوم دیگر از داراب برای انجام اعمال جراحی پلاستیک به شیراز اعزام می شوند.همچنین خوشبختانه فردی که گمان می شد شرایط حادی داشته باشد سطح هوشیاری اش افزایش پیدا کرده و در وضعیت مناسب تری قرار گرفته است.

او با بیان اینکه دو نفر از مصدومان این حادثه دچار آسیب مهره کمر شده اند گفت: زمان لازم است تا میزان آسیب وارده به مهره های این دو دانش آموز تعیین شده و نمی توانیم در حال حاضر بگوییم آنها قطع نخاع شده اند یا خیر.

حریرچی درباره مشاوره های روانشناسی برای این افراد گفت: در جلسه ای که با مقام دو استان داشتیم به رییس دانشگاه هرمزگان دکتر داودی ماموریت داده شد تا تمهیدات لازم از نظر روانشناسی برای مصدومان حادثه و خانواده هایشان و دیگر دانش آموزان مدرسه انجام شود بدیهی است که وظیفه قانونی و اخلاقی ما ایجاب می کند که به وضعیت این دانش آموزان رسیدگی کامل را داشته باشیم و برای درمان ادامه دار آنها هم وزارت بهداشت و هم آموزش و پرورش و دیگر دستگاه ها اقدامات لازم برای توانبخشی و فیزیوتراپی در نظر گرفتند تا این دانش آموزان به حداکثر سلامت کامل برسند.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره اعتراض انجمن بیهوشی به کاهش تعرفه ها و ارسال بیانیه ای مبنی بر اینکه تنها در ساعات قانونی خدمات ارایه می دهند گفت: ما شرایط سختی را پشت سر گذاشته ایم و با بحران های متفاوتی روبرو بودیم اما همه جامعه پزشکی توافق کردند که به مردم و بیماران رسیدگی لازم را داشته باشند باتوجه به نظرات کارشناسان و محدودیت منابع مالی و اعتباری بهتر است بزرگان رشته های مختلف پزشکی با طرق عاقلانه مشکلات را حل کنند و هیچ پزشکی به دلیل کاهش تعرفه بیماران را در مضیقه قرار نخواهد داد. از آنجا که ما با کمبود پزشک و متخصص و تخت بیمارستانی روبرو هستیم تفاهمنامه ای بین جامعه پزشکی صورت گرفته تا به مردم خدمت کنند و ما امیدواریم هیچ یک از گروههای پزشکی به این تفاهمنامه خدشه وارد نکنند.

او ادامه داد: در شورای عالی بیمه درباره فاحش تعرفه برخی رشته ها بحث شده در نهایت این شورا تصویب و به تایید دولت نیزرسیده است تعرفه ابزار سیاست گذاری است و به معنی ارزشگذاری در خدمت یک گروه پزشکی نیست.

حریرچی درباره ممنوعیت تبلیغاتی پزشکی در فضای مجازی گفت: کنترل فضای مجازی و ماهواره ها بسیار سخت است اما اگر مواردی دیده شود که به تبلیغ خدمات پزشکی منجر شده قطعا برخورد قانونی و قضایی صورت می گیرد سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت ودادگاه رسانه هم در این باره به شدت بررسی و رسیدگی های لازم را انجام می دهند البته برخی از این تبلیغات توسط افراد غیر پزشک صورت می گیرد که ما با آنها نیز برخورد قانونی می کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اخبار منتشر شده در رسانه ها وفضاهای مجازی مبنی بر فعالیت دو پزشک با یک شماره نظام پزشکی توضیح داد: اگر پزشکی مهر خودش را در اختیار شخص دیگری قرار دهد در صورت احراز جرم در دادگاه جرایم پزشکی به این موضوع رسیدگی می شود اما ما بازرسی های دوره ای خود را از پزشکان داریم ولی ادعا نمی کنیم هر تخلفی را همان روز اول می توانیم کشف کنیم. در صورتی که در بازرسی ها تخلفی مشاهده شود و یا مردم شکایت کنند قطعابرخوردهای لازم با پزشکان متخلف صورت خواهد گرفت.

حریرچی با بیان اینکه معاون سازمان جهانی بهداشت در سه سال گذشته چهار بار به ایران سفر داشته گفت: اقدامات وزارت بهداشت درباره پیشگیری از بیماری های غیر واگیر خیره کننده بود. سند مبارزه با بیماری های غیرواگیر را با 8 وزارتخانه امضا کردیم که آنها نیز در این باره مسوولیت دارند.

او ادامه داد: در زمینه پیشگیری بیماری های غیر واگیر اقدامات قابل توجهی از جمله کاهش یک گرم نمک مصرفی روزانه مردم از طریق کاهش نمک در نان صورت گرفته است. البته قسمت عمده ای از پیشگیری بیماری های غیر واگیر باید توسط فرهنگ سازی و آگاهی بخشی صورت گیرد که وزارت بهداشت ، رسانه ها و  دولت در این زمینه نقش دارد اما مهمترین عامل در پیشگیری از بیماری های غیر واگیر تغییر رفتارهای مردم است که به خود آنها بستگی دارد.

او همچنین در باره تایید سلامت محصولات تراریخته موجود در بازار توسط وزارت بهداشت گفت: محصولاتی که از طرق رسمی وارد کشور می شوند موررد تایید وزارت بهداشت هستند و هیچ مشکلی ندارند.ما حکم کلی در هیچ محصولی نمی دهیم اما هر محصولی که از طرق رسمی وارد شود بررسی های لازم در وزارت بهداشت روی آن انجام شده و سپس وارد بازار می شود.

حریرچی درباره پایان یافتن تغییرات در معاونت های وزارت بهداشت نیز گفت: عمده تغییرات در ستاد مرکزی ایجاد شده البته ما در محیط های دانشگاهی تغییراتی خواهیم داشت که در زمان لازم اعلام می شود اما مهمترین اقدام وزارت بهداشت استفاده از یک مدیر ارشد خانم به عنوان رییس دانشگاه در یکی از استانها بوده است.

حریرچی درباره وضعیت بیماری که در بیمارستان امام خمینی اعتصاب غذا کرده بود نیز گفت: این فرد با حداقل تعرفه در بیمارستان تحت درمان قرار گرفته قطعا برخی از بیماری ها قابل درمان نیست و بهبودی کامل برای فرد حاصل نمی شود و نیاز به درمان های طولانی مدت دارد اما اگر پزشکی در طول دوره درمان بنا به دلایلی به سفر برود و پزشک جانشین تعیین نکرده باشد تخلف صورت نگرفته اما درباره این بیمار این اقدامات انجام شده و مشکل خاصی وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز