خبرگزاری کار ایران

از ابتدای سال جاری تاکنون؛

کوهستان جان ۲۶ نفر را گرفته است

asdasd
کد خبر : ۵۳۵۹۵۲

رییس انجمن پزشکی کوهستان گفت : فرهنگسازی و آموزش های مربوط به پیشگیری از حوادث کوهستان را می توان وظیفه اصلی انجمن پزشکی کوهستان برشمرد.

به گزارش ایلنا، مساعدیان در گفتگو با شبکه رادیویی سلامت با بیان که آمار حوادث در کوهنوردی نسبت به سایر رشته های ورزشی بیشتر است، گفت: کوهنورد در طبیعت به فعالیت می پردازد و بخشی از حوادث تحت کنترل وی نیست.

وی با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی برای مربیان این رشته افزود: این اقدام موجب کاهش بخش عمده ای از حوادث شد.

این مقام مسئول بیان داشت: سعی شده با ارتباطات بین سازمانی از جمله هلال احمر، آتش نشانی، سازمان مدیریت بحران، شهرداری و استانداری ها، شرایطی فراهم شود تا علاوه بر کاهش حوادث بتوانیم عملکرد موثری در زمان بروز سانحه داشته باشیم تا امدادرسانی در اسرع وقت صورت گیرد و آمار تلفات نیز به حداقل برسد.

مساعدیان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: هر ساله تعداد افرادی که به فعالیت های وررشی روی می آورند، افزایش یافته و آمار حوادث بیشتر می شود.

وی گفت: تقریبا در پایان هر هفته، حوادث متعددی از استان های مختلف داریم.

رییس کارگروه پزشکی جستجو و نجات فدراسیون کوهنوردی اذعان داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۲۶ مورد تلفات در حوادث کوهستان گزارش شده و قاعدتا، تعداد مصدومین بیشتر است.

مساعدیان یادآور شد: آمار حوادث کوهستان در استان های تهران، اصفهان و مازندران بیش از سایر نقاط کشور است.

رییس انجمن پزشکی کوهستان اظهارداشت: وقوع این حوادث در هر فصلی از سال امکان دارد. با توجه به شرایط آب و هوایی در فصل زمستان و احتمال سقوط بهمن، بسیاری تابستان را برای فعالیت های کوهنوردی انتخاب می کنند.

هر حادثه کوهستان مربوط به فعالیت های ورزشی نیست

رییس کارگروه پزشکی فدراسیون کوهنوردی گفت: وقوع هر حادثه ای در کوهستان مربوط به فعالیت های ورزشی نیست.

مساعدیان در ادامه افزود: طبق گفته مسئولین سازمان مدیریت بحران، متولی امداد و نجات کوهستان در کشور، جمعیت هلال احمر است؛ اما بارها از زبان مسئولین هلال احمر شنیده ایم آنچه در قالب امداد کوهستان انجام می شود، بر اساس منشور این نهاد مردمی است و نه آنچه در قالب دستورالعمل قانونی تکلیف شده باشد.

وی ادامه داد: حدود ۵۲ پایگاه امداد کوهستان در سطح کشور وجود دارد که توسط هلال احمر راه اندازی شده است؛ اما مسئولین جمعیت عنوان می کنند امداد و نجات کوهستان در کشور متولی مشخصی ندارد.

رییس گارگروه پزشکی جستجو و نجات فدراسیون کوهنوردی ا اشاره به این که از ابتدای سال جاری تاکنون، ۲۶  نفر جان خود را در حوادث کوهستان از دست داده اند، اذعان داشت: آمارگیری رسمی در فدراسیون کوهنوردی وجود ندارد، اما ارگان های رسمی حوادث را رصد می کنند.

مساعدیان با بیان این که سازمان امداد و نجات هلال احمر آمار رسمی از تعداد حوادث کوهستان دارد، متذکر شد: از دیدگاه مسئولین جمعیت هلال احمر، وقوع هر حادثه ای در این مناطق جزء سوانح کوهستان به شمار می آید؛ در حالی که امکان دارد بخش عمده این اتفاقات مربوط به فعالیت های ورزشی کوهنوردی و سایر رشته های مرتبط نباشد.

برگزاری بیش از ۶۰ دوره آموزشی طی سه سال گذشته

رییس کارگروه پزشکی جستجو و نجات فدراسیون کوهنوردی، در ادامه از برگزاری بیش از ۶۰ دوره آموزشی برای کوهنوردان در سطح کشور خبر داد و افزود: هدف از برگزاری این دوره ها، تربیت مربیان امداد و نجات کوهستان است.

مساعدیان یادآور شد: طی سه سال گشته، بیش از هزار نفر در این دوره های آموزشی شرکت کردند.

مساعدیان در بخش دیگری از سخنان خود، نبود تجهبزات امداد هوایی را مشکلی عمده برشمرد و گفت: بالگردهای هلال احمر برای امدادرسانی در ارتفاعات مناسب نیست، و مسئولان سازمان امداد و نجات همواره اعلام می کنند که بالگردهای جمعیت امکان  پرواز در ارتفاعات بیش از ۳۸۰۰ متر را ندارند.

رییس انجمن پزشکی کوهستان خاطرنشان کرد: البته بارها شاهد بودیم خلبان های این سازمان کمک بسیاری کردند، اما لازم است نسبت به خریداری بالگردهای ویژه امداد هوایی اقدام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز