خبرگزاری کار ایران

رئیس ستاد بازسازی عتبات نجف اشرف:

خشت‌های طلای آسیب دیده حرم مطهر علوی پس از قرن‌ها مرمت می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۳۶۸۷۴

رئیس ستاد بازسازی عتبات نجف اشرف از پیشرفت طرح مرمت و بازسازی ایوان تاریخی و گلدسته‌های حرم مطهر علوی خبر داد.

به گزارش ایلنا، علیرضا فداکار گفت: براساس توافق صورت گرفته با دیوان وقف شیعی عراق، کار مرمت و بازسازی خشت‌ها و کتیبه‌های تاریخی ایوان مصفای نجف و گلدسته‌های حرم از یکماه پیش و همزمان با روز «دحو الارض» آغاز شده و با سرعت مطلوبی در حال پیشرفت است. 

وی افزود: براساس این طرح، خشت‌های آسیب دیده حرم مطهر که در زمان نادرشاه و به‌دست استادکاران ایرانی با روکشی از طلا پوشانده و نصب شده بود پس از قرن‌ها دوباره توسط متخصصان کشورمان مرمت می‌شود.

فداکار با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود طرح مرمت ایوان و گلدسته‌ها ظرف ۱۸ ماه و در سه فاز عملیاتی به پایان برسد گفت: تدابیری اندیشیده شده است تا در زمان اجرای طرح، در روند تشرف زائران به حرم مطهر خللی ایجاد نشود.

وی افزود: در فاز نخست اجرای طرح، حاشیه جنوبی ایوان و گلدسته جنوبی در ۴ مرحله مرمت خواهد شد که به همین منظور، بخش‌های در حال مرمت با بنر‌های منقوش به تصویر ایوان در ابعاد واقعی پوشانده شده است.

فداکار گفت: در فاز دوم طرح نیز حاشیه و گلدسته شمالی ایوان و در فاز سوم نیز بخش اصلی و مرکزی ایوان تاریخی نجف مرمت و بازسازی خواهد شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف اشرف درباره فرآیند اجرای طرح اظهار کرد: پس از اتمام طرح «یا علی ۱» که با هدف ترمیم گنبد حرم مطهر علوی صورت گرفت و سال گذشته از آن رونمایی شد، در طرح «یا علی ۲» با هدف ترمیم ایوان و گلدسته‌ها، خشت‌های مسی آسیب دیده و کتیبه‌های تاریخی که منقوش به اشعار فارسی و ترکی است، ترمیم می‌شود.

وی گفت: به این منظور کارشناسان ستاد بازسازی عتبات عالیات با اختصاص کد‌های شناسه به هر خشت آسیب دیده، آن را از ایوان جدا کرده و پس از عملیات ترمیم، با روکشی از طلا به قطر حدود ۱۰ میکرون، آبکاری و دوباره در محل خود نصب خواهند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز