خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد؛

سالانه ۱۰۰۰میلیارد تومان هزینه داروهای اختلالات اسکلتی

asdasd
کد خبر : ۵۳۸۵۵۶

رئیس سازمان غذا و دارو ضمن هشدار نسبت به سالمندی جمعیت و تغییر سبک زندگی به عنوان عوامل مهم ابتلا به اختلالات عضلانی- اسکلتی، گفت: سالانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه داروی این بیماران می شود.

به گزارش ایلنا، غلامرضا اصغری اظهارداشت: بیماری استئوآرتریت از جمله بیماری های غیر واگیر است که به عنوان شایع ترین اختلال مفصلی در دنیا شناخته می شود. این بیماری به طور عمده سنین میانسالی و پس از آن را درگیر می کند که متاسفانه به دلیل دو عامل سالمندی جمعیت و تغییر سبک زندگی بویژه در جوانان رو به افزایش نهاده و تهدید تلقی می شود.

وی با اشاره به اینکه این بیماری در بانوان به صورت آرتروز زانو و مهره های گردنی و در آقایان آرتروز ران و مهره های کمری شایع است، افزود: سن شیوع ابتلا به آرتروز در بانوان بالای ۵۵ و در آقایان کمتر از ۵۵ سالگی است.

اصغری همچنین با اشاره به  تعداد حدود ۱۹۰ میلیون نفر مبتلا به استئوآرتریت در سراسر جهان، افراد مبتلا به این بیماری را در ایران حدود ۱۰درصد از جمعیت بالغ کشور عنوان و اضافه کرد: ۸۰درصد  این افراد درجاتی از محدودیت حرکت دارند که خود نشان دهنده کاهش کیفیت زندگی بیماران و مرگ و میر بالای بیماری است، ضمن آنکه پیش بینی های انجام شده موید این است که تا سال ۲۰۵۰ جمعیت سالمند کشور به ۲۶ میلیون نفر یعنی ۲۵ درصد از جمعیت کشور خواهد رسید.

وی گفت: ۹۹.۶ درصد از چهار گروه داروی مورد استفاده در این بیماری که شامل ضد درد های خوراکی، درمانهای موضعی، ضد التهاب های غیر استروئیدی، ضدالتهاب های استروئیدی تزریقی می شود، داخل کشور تولید می شود و فقط تامین۰.۴ درصد آن وارداتی است.

اصغری  با تاکید بر اینکه  داشتن نگاه ویژه به این قشر آسیب پذیر و کنترل به موقع بیماری های شایع این گروه سنی از اولویت های نظام سلامت کشور اضافه کرد: افزایش بیماری استئوآرتریت ۱۸ درصد از سهم بازار عددی و ۸ درصد از سهم بازار ریالی داروهای کشور بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان است که این میزان مربوط به چهار دسته دارویی مذکور بوده و خود نشان دهنده تجویز و مصرف بالای این داروها است.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین با توجه به اینکه امید به زندگی در ایران در مردان حدود ۷۱ و در زنان حدود ۷۴ سال است، اهمیت ارتقای کیفیت زندگی در این سنین و افزایش بهره وری را کمک بسیاری به صرفه جویی در هزینه های سلامت  دانست و خاطر نشان کرد: شــیوع آرتــروز حداقل در یکی از مفاصــل در ایران حدود ۶۱/۱۶ درصد است که خود آمار بالای مبتلایان به این بیماری را نشان می دهد و از آنجا که اغلب مبتلایان به آرتروز به ویژه آرتروز زانو در سنین بالای ۶۵ سال است، هزینه های مستقیم و غیر مستقیم بالایی به نظام سلامت کشور تحمیل می شود.

وی ادامه داد: بین ۱۰ تا ۲۰ درصد مراجعات به سطح اول خدمات پزشکی در دنیا به دلیل بیماری های عضلانی- اسکلتی است. از آنجا که بالغ بر ۳۰ درصد مراجعات سرپایی و ۷۰ درصد مراجعات بستری در بیمارستان ها در ایران مربوط به افراد بالای ۶۵ سال است، تشخیص به موقع بیماری و تغییر در سبک زندگی و الگوهای رفتاری در عدم پیشرفت بیماری و حتی درمان بسیار مهم است.

اصغری در پایان  ضمن  قدردانی از تلاش دست اندرکاران برگزاری این همایش بویژه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  قدردانی کرد و یادآور شد: بطور کلی بار بیماری های عضلانی- اسکلتی در طی سالهای گذشته با توجه به مسن شدن جمعیت و سایر ریسک فاکتورهای موجود افزایش چشم گیری داشته و هزینه های مستقیم و غیر مستقیم درمانی بالایی را متوجه نظام سلامت کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز