خبرگزاری کار ایران

معاون آموزشی وزارت علوم:

وضعیت دانشجویان ستاره‌دار در حال بررسی است/ سطح‌بندی مراکز آموزش عالی به زودی اعلام می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۳۹۳۸۱

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه سطح‌بندی مراکز آموزش عالی دولتی قطعی شده است، گفت: سطح‌بندی مراکز آموزش عالی غیر دولتی نیز در حال سطح‌بندی است که در نهایت تا پایان مهرماه اعلام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در نشست خبری خود با اشاره به تقارن آغاز سال تحصیلی با هفته دفاع مقدس گفت: نسل جوان ما در روزهای دفاع مقدس حماسه‌آفرینی کردند و امروز نسل جوان باید در جبهه علم این حماسه را بیافرینند. آنها نبرد مستقیم داشتند و امروز باید در عرصه علم و دانش نبرد کرد.

او ادامه داد: همچنین ایام محرم و عاشورا نمونه بارز نبرد است که امروز باید در زمینه توسعه دانش انجام شود و از این طریق در دنیا اثرگذار باشد تا علیه حاکمان ظلم بتوانیم اقدام کنیم.

شریعتی‌نیاسر افزود: سال تحصیلی خوشبختانه با تمهیدات دولت پرنشاط و قانون‌مند آغازشد. امسال قریب به 740 هزار نفر پذیرش دانشجو در کل کشور صورت گرفته که حدود 370 هزار نفر در مقطع کارشناسی، 325هزار نفر در ارشد و 24هزار و 400 نفر در مقطع دکتری پذیرش شده‌اند. آنچه مسلم است این است که مولفه‌های آمایش آموزش عالی با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تکمیل نهاد آموزش عالی رقم خورده است و به طور جدی دنبال می‌شود. گام‌های موثری در این زمینه برداشته‌ایم خوشبختانه سال‌های گذشته کارهای خوبی انجام شده و این مسیر ادامه دارد.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه آموزش عالی به10 منطقه تقسیم شده است گفت: امیدواریم امسال شاهد تصویب طرح مدیریتی منطقه‌ای باشیم تا بتوانیم به دانشگاه‌ها تفویض اختیار کنیم و مناطق در چارچوب آموزش عالی اختیار داشته باشند تا از هم‌پوشانی‌ها و موازی‌کاری‌ها جلوگیری شود و آموزش عالی رشد یابد.

برنامه اصلی وزارت علوم کیفی‌بخشی است

نیاسر افزود: امسال کیفیت بیش ازسال‌های گذشته مورد توجه قرار خواهد گرفت زیرا عملاً بخش‌های نظارتی آموزش عالی دراین حوزه فعالیت کرده‌اند و ساختارمند شده‌اند. تجربه سال گذشته نشان داد برخی از مراکز آموزشی با کیفیت باید ارتقا پیدا کنند و آن مراکزی که از کیفیت مطلوب برخوردار نبودند تنزل پیدا کردند.

سطح‌بندی نهایی دانشگاه‌ها تا پایان مهر اعلام می‌شود

شریعتی‌نیاسر با بیان اینکه مراکز آموزشی دولتی سطح‌بندی قطعی شده‌اند گفت: سطح‌بندی مراکز آموزشی از دو سال پیش آغاز شده که در مراکز دولتی فاز آزمایشی و قطعی آن انجام شده است همچنین در مراکز غیر دولتی فاز آزمایشی را پشت سر گذاشتیم و در حال بررسی فاز قطعی هستیم که تا دو هفته آینده اعلام می‌شود.

او افزود: در این سطح‌بندی متناسب با سطح هر دانشگاه محدودیت‌هایی تعیین شده که اگر موسسات در سطوح پایین باشند باید نسبت به ارتقای سطح اقدام کنند و آنهایی که سطح بالا هستند تطبیق می‌شوند.

شریعتی‌نیاسر با تاکید براینکه به علوم پایه همواره بی‌توجهی شده است گفت: ردیف بودجه‌ای برای ارتقای علوم پایه در بند ششم در نظر گرفته شده تا آن از شاخص‌های تشویقی برخوردار شوند که این مسئله زمینه مناسبی را برای متقاضیان علوم پایه در جهت فرصت‌های مطالعاتی و اعزام آنها به خارج از کشور فراهم می‌کند.

معاون آموزشی وزارت علوم درباره توجه به دانشجویان دکتری گفت: دانشجویان دکتری نیاز به حمایت حقوقی، تجهیزاتی و رفاهی دارند. آنها باید از نظر حقوقی بعد از اتمام دوره تحصیل به سمت اشتغال در دانشگاه‌ها روانه شوند. همچنین در حمایت تجهیزاتی باید بتوانند از امکانات دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها استفاده کنند. به طور مثال طبق طرحی که تصویب کردیم مقرر شده مراکز پژوهشی دانشجو نگیرند و پذیرش دانشجوی آنها از طریق دانشگاه‌ها انجام شود تا دانشجویان دکتری از امکانات پژوهشی آنها استفاده کنند.

او درباره وام ویژه دکتری گفت: تا چند سال پیش دانشجویان دکتری آن هم در برخی موارد خاص فقط از 5 میلیون تومان وام برخوردار می‌شدند. این میزان از سال گذشته افزایش یافته، سال پیش حدود 60 میلیارد تومان و امسال 110 میلیارد اعتبار به این امر اختصاص داده شده است و پیش‌بینی می‌شود همه دانشجویان دکتری واجد شرایط تحت پوشش خواهند بود. بازپرداخت این وام بسیار آسان است که بعد از 2 سال تنفس از زمان فارغ‌التحصیلی طی 5 سال توسط دانشجویان پرداخت می‌شود.

نیاسر درباره ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها نیز گفت: یکی از محورهای بسیار مهم طرح آموزش عالی ماموریت‌گرایی در دانشگاه‌ها است. دانشگاه‌ها باید از عرضه‌محور به تقاضا محور تبدیل شوند. عدم توجه به این موضوع باعث شده مسئله پژوهش در ایران دچارمشکل شود. همچنین اگر دانشگاه‌ها ماموریت‌گرا باشند جریان تحقیق پیوستگی خواهد داشت و در رفع مشکلات جامعه خواهد بود. یکی از دانشگاه‌های ماموریت‌گرای ما امروز دانشگاه‌های انتظامی است.

او تاکید کرد: مدرک‌گرایی باید در جامعه کاهش یابد و به مقطع کاردانی و مهارت‌آموزی توجه ویژه شود که در این راستا برای خانواده‌ها نیز باید فرهنگ‌سازی کنیم.

700 سرفصل درسی به‌روز رسانی شده‌است

معاون وزیر علوم درباره بازنگری سرفصل‌های درسی گفت: 700 سرفصل بسیار قدیمی با رویکرد کاربردی و کارآفرینی به روز شده است.

او افزود: ما در حال حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم هستیم و با برنامه‌های کاربردی و تعامل صنعت با دانشگاه این راه را آغازکردیم. ما موظف هستیم با همه کشورها به غیر از کشورهای خاصی مانند رژیم صهیونیستی تعامل علمی داشته باشیم و این جزو اولویت‌های کاری ما است.

شریعتی نیاسر درباره افزایش سهمیه ایثارگران در دانشگاه‌ها گفت: طبق مصوبه مجلس 5 درصد سهمیه ایثارگران افزایش داشته است. یکی از بندهای این مصوبه این بود که اگر ظرفیت خالی در آن 25 درصد قبلی وجود داشت دیگر به سهمیه آزاد اختصاص داده نشود و به ایثارگران داده شود.

او ادامه داد: این موضوع باعث اعتراض برخی از داوطلبان کنکور شد که این مسئله توسط سازمان سنجش در حال پیگیری است و امروز نیز در کمیسیون آموزش مجلس ارائه خواهد شد و به زودی حل می‌شود.

معاون آموزشی وزارت علوم درباره وضعیت تحصیلی دانشجویان ستاره‌دار نیز گفت: طبق تاکید سرپرست وزارت علوم مشکل برخی دانشجویان که با موانعی روبرو بودند باید رفع شود. این موضوع در وزارت علوم در حال بررسی است.

او درباره دانشگاه علمی-کاربردی گفت: این دانشگاه بیشترین واحدهای دانشگاهی را در سطح کشور داشت که با همکاری وزارت علوم بسیاری از این واحدها که در رشته‌هایی کیفیت نداشتند ظرفیت‌شان صفر شده البته ظرفیت رشته‌هایی صفر شده که به اهداف و کاربردی بودن دانشگاه مربوط نبود و کیفیت مطلوبی نیز نداشت. همچنین در رابطه با رشته‌های مشترک این دانشگاه با وزارت بهداشت کارگروهی تشکیل شده که بعد از بررسی رشته‌های مورد اختلاف نتیجه را به اطلاع می‌رساند.

شریعتی نیاسر با اشاره به انحلال مرکز آموزشی شاخص‌پژوه گفت: این مرکز ‌آموزشی سال‌ها پیش از وزارت علوم مجوز گرفته بود اما در این سال‌ها تخلفات بسیاری از آن از جمله راه‌اندازی رشته‌های غیر قانونی، اخذ پول‌های زیاد از دانشجویان و پذیرش دانشجوی غیر قانونی از آن سر زد. وزارت علوم بعد از ورود به مسئله تذکرات لازم را به این مرکز پژوهشی داد اما با رعایت نکردن آن تصمیم به انحلال آن گرفته شد.

او تاکید کرد: حدود 500 نفر مدعی تحصیل در این دانشگاه هستند. باید گفت دانشجویان این مرکز پژوهشی نگران نباشند. وزارت علوم با جدیت این مسئله را پیگیری می‌کند و مشکل آنها را حل خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز