خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

طرح آمایش سرزمینی در کشور وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۵۴۰۷۰۰

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه فناوری‌های نوین به سند راهبردی و آینده‌نگر نیاز دارد؛ گفت: هنوز در کشور طرح آمایش سرزمینی وجود ندارد.

به گزارش ایلنا، مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: در موضوع فناوری‌های نوین همواره به یک سند راهبردی و آینده‌نگر نیاز است تا توان و قابلیت‌های کشور به سمت هدف تعیین‌شده حرکت کند. اگر برای حوزه علم و فناوری سند راهبردی نداشته باشیم، در قبال پیشرفت‌های فناوری غافلگیر خواهیم شد.

او ادامه داد: نباید توجه صرف به نظریه‌پردازی و یا کار اجرایی موجب شود تا ارزش اسناد بالادستی حوزه علم و فناوری انکار شود. در مواجهه با فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیاء حتما باید چشم‌انداز، قابلیت‌ها، فرصت‌ها، چالش‌ها و نهاد راهبری این حوزه در اسناد بالادستی این حوزه تبیین شود.

مخبردزفولی افزود: هنوز در کشور طرح آمایش سرزمینی وجود ندارد و باید همه با کمک به نهادهای مسئول، از جمله سازمان برنامه و بودجه، این سند مهم را تدوین کنیم. خوشبختانه نگاه رهبر معظم انقلاب «مد ظله‌العالی» یک نگاه راهبردی است و تدوین اسنادی مانند نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش حاصل این نگاه است.

بر اساس اعلام مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستور بعدی جلسه 96 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، بررسی برنامه‌های جهاد دانشگاهی در مسیر اجرای نقشه جامع علمی کشور بود که گزارشی در این زمینه ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به جهت‌گیری‌های جهاد دانشگاهی به منظور تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و تفاهم‌نامه‌های منقعد شده در این مسیر با سایر نهادهای علمی و پژوهشی کشور، الزامات و موانع تحقق این اهداف نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به ابعاد گسترده همکاری‌های علمی و فناوری کشورمان در عرصه بین‌المللی، بر لزوم تشکیل یک سازمان و نهاد مدیریت‌کننده این همکاری‌ها نیز تأکید شد.

در ادامه این گزارش با اشاره به لزوم اعمال قدرت نرم کشورمان در نقاط هدف کمک‌رسانی در سایر کشورها، مصادیق این موضوع نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

پس از ارائه این گزارش، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن شامل "تسریع در تصویب و ابلاغ سند جامع مراودات علمی و فرهنگی بین‌المللی"، "صدور تجربیات موفق مانند اردوهای جهادی به سایر کشورها"، "استفاده از قابلیت‌ها و توانایی‌های کشور در این زمینه مانند گردشگری سلامت"، "مأموریت‌گرا و تقاضامحور شدن کمک‌های علمی و فرهنگی کشور به سایر کشورها" و "در نظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی، اقتصادی و امنیتی مراودات علمی" است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز